Har du lyst til at arbejde med kontroversielle emner i det kommende skoleår?

HistorieLab søger historielærere i udskolingen, der sammen med deres klasse har lyst til at indgå i et aktionsforskningsprojekt om kildekritik og kritisk tænkning. Formålet med forskningen er at udvikle en didaktik, der styrker elevernes kildekritiske kompetencer over for online indhold.

I efteråret 2018 iværksætter HistorieLab og UC Syd et forsknings- og udviklingsprojekt, hvis mål er at undersøge og udvikle en undervisning i kritisk tænkning med afsæt i temaerne propaganda, fake news og konspirationsteorier inden for kompetenceområderne kildearbejde og historiebrug. Med andre ord ønsker vi i samarbejde med lærere at udvikle en didaktik baseret på undervisningsstrategier, der styrker elevernes forudsætninger for kritisk stillingtagen til online indhold.

Derfor ønsker vi fra og med efteråret 2018 i samarbejde med historielærere og deres klasser at gennemføre et aktionsforskningsprojekt. I projektet vil vi afprøve og eksperimentere med forskellige fremgangsmåder til at udvikle elevernes kommunikationskritiske kompetencer, og vi søger at dokumentere, hvilke strategier der virker, og hvorfor. Vi har på forhånd udviklet en række forskellige undervisningsmaterialer til fri afbenyttelse, som kan indgå i projektet.

Tilmelding til projektet

Skal du i skoleåret 2018-2019 undervise i historie i udskolingen, og er du og din klasse interesseret i at deltage i aktionsforsknings- og udviklingsprojektet eller vil vide mere om det, så kontakt:

  • Rikke Alberg Peters fra HistorieLab på mail: rlap@ucl.dk
  • Hildegunn Juelsgaard Johannesen fra UC Syd på mail: hjoh@ucsyd.dk