Nyheder

×

Abonner på et eller flere emner og modtag en alert, hver gang vi publicerer en ny nyhed eller nyt arrangement.

15. juni 2017
Deltag i nyt online kursus om fælles dansk-tysk kultur og historie
Nu får du en oplagt mulighed for at forbedre dit tysk samt blive klog på et spændende naboskab, der har lange historiske og kulturelle rødder.
13. juni 2017
Sådan bruger du lokalområdet i historieundervisningen
Mangler du ideer til, hvordan nærområdet kan bruges konstruktivt som læremiddel i din historieundervisning. Det er der nu råd for. HistorieLab (Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulsturarvsformidling) og University College Sjælland (UCSJ) iværksætter i skoleåret 2017-2018 samarbejdsprojektet ”Historier om mit sted”.
15. maj 2017
Kom med til gratis konference om Kulturarv i den åbne skole
Vil du vide mere om kulturarv i eksterne læringsmidler, og høre forskellige oplægsholdere give deres vinkel på emnet? Så tag med, når HistorieLab den 23. maj 2017 deltager i konferencen om 'Kulturarv i den åbne skole'.
11. maj 2017
UD af klassen - IND på museet. Tilmeld dig Skole- og kulturkonferencen i Århus
Der er mange gode grunde til at tage klassen under armen og opleve museets oplevelsesrige og inspirerende læringsrum! HistorieLab sætter fokus på de gode grunde og på udfordringerne, med en to-dags intens konference i Århus den 2. og 3. oktober 2017.
4. maj 2017
Mangler du kilder til din historieundervisning?
Med afsæt i projektet ”100 danmarkshistorier”, har HistorieLab udviklet en kildebank med temaet ”Slaveriet og De Dansk Vestindiske øer”. Kildebanken indeholder mere end 130 bearbejdede kilder rettet mod mellemtrinnet og udskolingen – og flere temaer er på vej.
4. maj 2017
Reform af læreruddannelse spænder ben for skole-museumssamarbejdet
En af hovedkonklusionerne i ny rapport - udarbejdet af Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik for HistorieLab - peger på, at elementer i læreruddannelsesreformen fra 2013 vanskeliggør udfoldelsen af ’den åbne skole’, der er et led i folkeskolereformen. Det kan betyde en forringelse af skole-museumssamarbejdet for både lærere og kulturformidlere.
24. april 2017
Tag på tidsrejse med Peter og bliv klogere på reformationen
I det digitale læremiddel 'Peters verden' kan elever i mellemtrinnet tage med på tidsrejse, når 12-årige Peter spørger sig selv "hvorfor er jeg protestant?". På rejsen møder eleverne forskellige årsager til reformationen og arbejder med emnet gennem forskellige opgaver og spil.
6. april 2017
Minecraft i historieundervisningen
Med afsæt i ”Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen”, har HistorieLab i skoleåret 2016-17 udbudt en række forskellige udviklingsarbejder. Et af projekterne har kørt på Vorbasse Skole, hvor elever fra flere klassetrin har opbygget bebyggelser fra den nærliggende jernalderlandsby i computerspillet Minecraft.
6. april 2017
Pædagoger og kunstnere arbejder sammen
"Tværfagligt samarbejde om kultur for førskolebørn". - Indlæg af Maya Sommer, Virksomhedspraktikant i HistorieLab og KULT-projektet.
30. marts 2017
Vinderne af Otur-konkurrencen blev fejret på festivalen Historiske Dage
HistorieLab kårede på weekendens messe Historiske Dage de tre vindere af Otur-konkurrencen ”Bedste tur på vores sted”. Klasserne havde taget hele turen til Øksnehallen, København, hvor de til messens awardshow modtog et diplom og 3000 kr. til klassekassen for deres flotte bidrag til konkurrencen.
30. marts 2017
Per B. Christensen ny bestyrelsesformand for HistorieLab
Per B. Christensen, som til daglig er Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune, overtager formandsposten efter Johannes Due, der tidligere har været departementschef i Socialministeriet og direktør for Sygesikring Danmark samt haft en række bestyrelsesposter indenfor kulturlivet, som han nu trapper ned på.
16. marts 2017
Børnehavebørn på kunstopdagelse med pædagogen som kulturformidler
I nyt nationalt projekt ’KULT’ skal pædagogen klædes på til at blive den daglige kulturformidler og nye koncepter skal udvikles, så kunst og kulturarv overalt i landet for de 1-6 årige bliver en fast del af daginstitutionens hverdag.
6. marts 2017
Digitale læremidler til fri afbenyttelse
Prøv vores nye spilportalen.historielab.dk, som udfordrer eleverne på flere måder. Prøv også vores app Otur, som gør eleverne til historiedetektiver i nærområdet, eller forsøg dig med dilemma-spillet.dk, hvor du kan blive udfordret med dilemmaer fra virkelighedens verden. Vores digitale læremidler giver mulighed for, at såvel lærere som elever, selv skaber indholdet.
6. marts 2017
Gør eleverne til historiedetektiver med ny app
Hvor godt kender eleverne deres daglige omgivelser? HistorieLabs nye app gør det muligt for elever at udforske deres lokalområde og dets historie og udfordre klassen på deres viden.
4. januar 2017
Sidste punktum for projekt ”Museet i den åbne skole”…næsten..
Projektet ”Museet i den åbne skole” blev den 21. november afsluttet med en konference på Hindsgavl Slot. På konference blev blandt andet projektets praksismanual og følgeforskningsresultater præsenteret.
21. december 2016
App-konkurrence: gør dine elever til historie-detektiver i lokalområdet
I januar 2017 lancerer HistorieLab app'en 'Otur' og inviterer elever fra grundskolernes 3.-9. klasse til at deltage i konkurrencen 'Bedste tur på mit sted'. Med app'en bliver det nemt, sjovt og intuitivt at gøre eleverne til historie-detektiver i nærområdet, og de laver selv opgaveruter. På messen Historiske Dage præmierer HistorieLab de tre bedste ruter.
6. december 2016
Er du vores nye Webredaktør? (studiejob)
Kan du sætte strøm på HistorieLabs kommunikation, så centret både ses og høres? Og har du lyst til at prøve dine digitale kommunikationskompetencer af på især webområdet og måske også de sociale medier?
28. november 2016
Højt mod nord – der hvor NCK bor
HistorieLab var den 22. og 23. november med til det årlige referencegruppemøde ved NCK (Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik) i Östersund i Midtsverige. På mødet præsenterede NCK en kommende rapport, bestilt af HistorieLab.
21. november 2016
Museumssamarbejde på tværs af nationale grænser
Interreg-projektet ”Nordmus” er for alvor her i sidste halvdel af 2016 skudt godt i gang. Projektet er et grænseoverskridende samarbejde mellem primært regioner i det sydlige Danmark og i Nordtyskland.
11. oktober 2016
Kaffe med HistorieLab - gir' du en kop?
I dette efterår er vi på roadtrip i det ganske land. Vi rejser rundt for at følge op på de puljeprojekter, som vi var med til at søsætte for snart et år siden, og vi kan hilse og sige, at det ser virkelig spændende ud derude!
4. oktober 2016
Søg midler til din historieundervisning
Nu åbner HistorieLab igen op for, at du og dine kollegaer gratis kan deltage i et udviklingsprojekt. Vi afsætter en pulje på 300.000 kr. i 2017-2018, og det er let at søge pengene til at styrke din historieundervisning.
19. august 2016
Lærer i udskolingen? Kom på kursus i kildearbejde
Danmarks Jernbanemuseum tilbyder et gratis kursus i kildearbejde til lærere i udskolingen, der underviser i kulturfag og skal føre elever til den afsluttende prøve i 9. klasse i faget historie.
15. august 2016
Historien får nyt vingesus på syddanske skoler
Med mere end 6 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden skal 86 skoler i Syddanmark styrke elevernes historieundervisning.
24. juni 2016
Lær om 'Historie i spillefilm'
Lær at analysere historiske spillefilm, at reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og at undervise i emnet.
17. juni 2016
PædMatMus – studerendes første produkter
I PædMatMus-projektet har de pædagogstuderende arbejdet med at opfinde matematik- og historieaktiviteter, der er tilpasset både til monumentområdet i Jelling og til målgruppen 3-6 år.
30. maj 2016
Læreruddannelsen forbereder studerende til den åbne skole
Naturhistorisk Museum i Århus har fået hjælp af lærerstuderende fra VIA University College Århus til at udvikle aktiviteter og give input til, hvordan museet kan bruges af lærere og elever til den nye tværfaglige prøve i 9. klasse for fagene fysik/kemi, biologi og geografi.
19. maj 2016
Kan nye computerspil erstatte folkeskolens årsprøver?
Har du hørt om stealth assessment? Hvis ikke, er det ikke så mærkeligt. Fænomenet er endnu nyt, og på mange måder hemmeligt. Danske og internationale forskere arbejder nemlig med at bruge computerspil til at vurdere skoleelevers møder med stoffet. Modsat prøver og afleveringer hvor læreren kun ser endeproduktet, kan snigerevaluering nemlig måle selve problemløsningsprocessen. Idag gæster den internationalt førende forsker, Valarie Shute, HistorieLab og giver inspiration til, hvordan stealth assessment også kan anvendes i en historie didaktisk kontekts.
29. april 2016
68 pædagogstuderende skal udvikle matematik- og historielege i Jelling
PædMatMus projektet kombinerer pædagoguddannelsen, matematik- og historieformidling og museer. Dette skal ske i et samarbejde mellem pædagogstuderende fra UCL i Jelling, Kongernes Jelling og HistorieLab.
29. april 2016
Nu har du igen mulighed for at bestille udgivelsen 'Hvem skal bestemme?'
Der har været så stor efterspørgsel på temabogen om grundlov og demokrati, at vi nu trykker den i et 3. oplag. Bogen kan derfor bestilles igen fra vores hjemmeside.
26. april 2016
Grænseoverskridende museumssamarbejde
Hvordan kan det grænseoverskridende samarbejde mellem danske og tyske museer styrkes, og hvordan kan museerne bidrage til at markedsføre regionen til turisterne? Det er de spørgsmål som debatteres offentligt på Kick Off arrangementet for det nyetablerede Interreg-projekt NORD-MUS d. 27. april på Nordsømuseum i Husum (Tyskland).
15. april 2016
Vellykket konference om migration
Historiedidaktisk Netværk blev søsat på fornemmeste vis til konferencen 'Migration før og nu – sammenbrud eller berigelse?'
1. april 2016
Inspirerende udvikling af historieundervisningen
Udviklingsprojekter skal udforske nye måder at undervise på og belyse centrale udfordringer i historiefaget. HistorieLab har godkendt ansøgninger fra seks skoler og to kommuner om udviklingsprojekter rettet mod historieundervisningen
16. marts 2016
Videoer fra 'Historiske scenarier i undervisningen'
På vores Youtube kanal kan du nu se oplæg med Peter Øvig Knudsen og Prof. Dr. Andreas Körper fra HistorieLabs konference 'Historiske i scenarier i undervisningen', som vi afholdt den 2. marts 2016.
14. marts 2016
Historieformidling til førskolebørn
HistorieLab har været en del af pilotprojektet "Kultur-Rav" sammen med Vejle Bibliotek og Digitale Børn, hvor fokus har været at formidle historie og dansk kulturarv til børn i førskolealderen.
14. marts 2016
Fattiggård eller fjendeland? - Et digitalt dilemmaspil og et skole-museumssamarbejde
”Fattiggård eller fjendeland?” er et digitalt undervisningsmateriale til udskolingen samt elever på ungdomsuddannelsernes første år. Materialet består af et digitalt dilemmaspil, undervisningsforløb, prøveoplæg og lærervejledning.
7. marts 2016
Saft og kraft i udviklingsprojekter med puljemidler i ryggen
Myter, hændelser, hemmeligheder, spil og refleksion... Otte projekter har kastet sig over innovativ historieundervisning og kommunalt skole/kultursamarbejde. HistorieLab er med.
7. marts 2016
Værsgo´ - Grydeklare undervisningsforløb i historie
Savner du inspiration til din undervisning og løber du stærkt for at nå din planlægning? HistorieLab tilbyder lærere i grundskolerne færdige forløb i historie – lige til at downloade og gå igang med på klassen.
15. februar 2016
Undervisningsrollespil om Den Kolde Krig
Museum Skanderborg har i samarbejde med HistorieLab udviklet rollespillet Bunkerrotter, samt undervisningsmateriale og materialebank om Den Kolde Krig. Spillet henvender sig til 8. - 9. klasse og til gymnasiet.
8. februar 2016
Forskel på det danske og engelske historiefag
I England afholdes også årlige konferencer for historielærere i stil med 'Historiske scenarier i undervisningen, som Historielab afholder den 2. marts. Loa Bjerre deltog i en sådan konference i slutningen af januar i London. Her oplevede hun nogle interessante forskelle og ligheder mellem det engelske og det danske historiefag og dets lærere.
5. februar 2016
”Hvad nu hvis..” - online dilemmaspil på vej
Det er nemmere at være bagklog end forudseende - især på andres vegne. Hvad gør du selv midt i et dilemma med begrænsede handlemuligheder og gæt på konsekvenserne? Det kan du snart afprøve på HistorieLabs kommende dilemmaspil website.
5. februar 2016
Ny app på vej: Kulturformidling on-location
Måske står du på indre Nørrebro, måske er du på familievandring i Rold Skov eller måske er du historielærer og vil lave et O-løb til eleverne med kulturhistorisk formidling i nærområdet?
4. januar 2016
Nordisk Historikermøde d. 15. - 18. august 2017
HistorieLab planlægger at tilbyde 4-5 sessioner om historiedidaktik for alle interesserede.
9. december 2015
8 anderledes og nyskabende projekter søsættes med støtte fra HistorieLab
HistorieLab har modtaget 26 ansøgninger til puljen omkring kommunalt kultur/skolesamarbejde og 6 ansøgninger til historieundervisningspuljen. Alle de indkomne forslag vidner om, at der er en stor kreativitet og nytænkning indenfor historie- og kulturarvsformidling, og at der arbejdes med Den åbne skole på en lang række forskellige måder og med mange forskellige innovative tilgange. Ansøgningsfristen var d. 20. nov. 2015.
7. december 2015
Har du forslag til 'Historiske Dages Fornyelsespris'?
Prisen, som er på 10.000 kr. og uddeles 9. april 2016 på Historiske Dage, kan modtages af både institutioner, virksomheder, foreninger, bevægelser, projekter og enkeltpersoner, som lever op til de opstillede kriterier.
25. november 2015
I middelaldertøj i Malmö
I oktober måned blev der afholdt en workshop i Malmö, hvor fokus var på genskabelse af fortiden.
23. november 2015
Vær med til at udvikle historieundervisningen
HistorieLab betaler deltagernes arbejdstid og stiller konsulenter til rådighed til skolebaserede udviklingsprojekter for lærere i grundskolen.
23. november 2015
Historiefaget 10 år efter gymnasiereformen
I forbindelse med reformens, og derved det nye historiefags, 10 års fødselsdag, har Undervisningsministeret afholdt en konference med titlen ”Historiekonference - bring de faglige mål i spil!”
11. november 2015
Undervisningsmateriale om anbragte børn og unge
Et projekt med fokus på livet og vilkårene for de mennesker, der var anbragt på eksempelvis børnehjem og psykiatriske hospitaler i perioden fra 1945 til 1980 er nu afsluttet. Det har blandt andet resulteret i undervisningsmaterialer målrettet 4.-5. klassetrin og 8.-9. klassetrin.
9. november 2015
Videoer om den sønderjyske historie
HistorieLab har udviklet det digitale læremiddel Den Sønderjyske Historiekanon, og i den forbindelse har TV SYD produceret videoer om 20 højdepunkter i Sønderjyllands historie.
4. november 2015
Inklusion i museumsformidling?
Inklusion i folkeskolen har skabt større mangfoldighed i gruppen af elever. Et nyt projekt har til formål at undersøge, hvordan museerne konkret indtænker inklusionsbegrebet i deres formidling til skoleelever.
4. november 2015
Projekt sætter fokus på museet som undervisningstilbud
HistorieLab bidrager med følgeforskning og økonomisk støtte til projektet "Museet i den åbne skole", som er sat i værk i forbindelse med folkeskolereformen.
28. oktober 2015
Folkeskolen svigter historiefaget
En ny undersøgelse viser, at historiefaget er et af de fag som prioriteres lavest i den danske folkeskole.
21. oktober 2015
Eksperimenterende læringsmetoder
HistorieLab afholder konferencen ”Museet i skolen og skolen i museet”, der fokuserer på elever som designpartnere i samarbejdet mellem skole og museum. Konferencen har udgangspunkt i et konkret samarbejdsprojekt mellem Give-Egnens Museum, Billund Museum, Campus Vejle, Sdr. Omme Skole og UCL.
15. oktober 2015
Historieprojekt i forbindelse med Nye Veje
Lærerstuderende fra Jelling fremlagde i fredags, som led i en uges historieprojekt, deres projekter på Kongernes Jelling for museets ansatte, undervisere på læreruddannelsen og for HistorieLab.
15. oktober 2015
Fattiggård eller fjendeland - et digitalt dilemmaspil til Den Åbne Skole
Forsorgsmuseet i Svendborg udvikler et dilemmaspil til udskolingsklasser. Spillet omhandler beboere på fattiggården, som valgte at drage til Tyskland og arbejde for tyskerne under 2. verdenskrig.
7. oktober 2015
Den sønderjyske historiekanon
Sønderjysk historiekanon er et projekt med fokus på den sønderjyske historie, og sønderjydernes egen opfattelse af denne.
7. oktober 2015
Dansk spiludviklerfirma får kritik for historiespil
HistorieLabs spilpsykolog Andreas Lieberoth drøfter hvorfor ingen emner er for grumme, men minder os om at læreren er nøglen til læring med spil. Og der er ingen lærere på internettet.
28. september 2015
Har I projektet, så har vi midlerne til at støtte jer
HistorieLab lancerer netop nu 2 nye ansøgningspuljer og har nu i alt 3 forskellige puljer, hvor skole, kommune eller kulturinstitution kan søge op til 300.000 kr. Har I en ide, et udviklingsprojekt eller undervisningsaktivitet, kan I nu søge iblandt de tre puljer og få vores hjælp til at gøre initiativerne til virkelighed.
30. juli 2015
Ny udgivelse: Museerne og de yngste medborgere
'Museerne og de yngste medborgere' er et inspirationshæfte til pædagogen eller museumsunderviseren, der savner ideer til hvordan museets læringsrum kan aktiveres i forhold til de mindste børn. 
1. juli 2015
Sønderjyske skoler og ungdomsuddannelser søges til undervisningsevent
Fra oktober til slut november skyder centret undervisningseventen 'Elever laver Sønderjysk Historiekanon' afsted og opfordrer alle sønderjyske grundskoler og ungdomsuddannelser til at tilmelde sig.
22. juni 2015
Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen
Efter i foråret at have besøgt 28 skoler, hvor vi har observeret undervisning og interviewet lærere og elever, er vi nu godt i gang med at bearbejde de mange indtryk fra besøgene. I det følgende kan du læse om et par af vores foreløbige iagttagelser.
17. juni 2015
Tak for et godt samarbejde!
Videncentret arbejder i dette skoleår på at afdække, hvordan historielærere og elever opfatter historie som skolefag og dets læremidler i grundskolerne. Som en del af det arbejde har vi i foråret besøgt 28 skoler landet over.
22. maj 2015
Historiefaget har fået ambassadører
I samarbejde med FALIHOS (Foreningen af lærere i Historie og Samfundsfag) har Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling udnævnt et ambassadørkorps for faget. Det består af 12 engagerede og dygtige historiefolk fra hele landet.
13. april 2015
Mød os på Skolemessen 2015
På Skolemessen i Århus den 22.-23. april får du et indblik i nye læremidler og måder at berige og udvikle undervisningen på.