Nyheder

×

Abonner på et eller flere emner og modtag en alert, hver gang vi publicerer en ny nyhed eller nyt arrangement.

17. september 2018
Ny rapport: Der er et stort potentiale, når dagtilbud og museer samarbejder om børns møde med kunst og kultur
I over et år har dagtilbud, museer og kunstnere samarbejdet om at tilrettelægge og gennemføre oplevelser med kunst og kultur for førskolebørn (KULT-projektet). På baggrund af dette samarbejde, har HistorieLab udgivet en følgeforskningrapport om forløbets udfordringer og potentiale, med anbefalinger til hvordan lignende samarbejder kan tilrettelægges med udbytte for børnene.
10. september 2018
Læs RADAR for den nyeste faglige viden om historie- og kulturfaget
RADAR er HistorieLabs online historiedidaktiske tidsskrift. Her bringer vi dybdegående faglige artikler om den seneste forskning inden for historie- og kulturfagsdidaktik, med inspiration til hvordan det kan omsættes i praksis. Tidsskriftet henvender sig til lærere, formidlere, undervisere og studerende inden for historie- og kulturfag, der interesserer sig for feltets udvikling og muligheder.
5. september 2018
Børn leger på verdensarven forud for Nordisk UNESCO-konference
Hinkeleg på palisaden og tællestafet på Thyras skib er blandt aktiviteterne, når elever fra Jelling Friskole har besøgt monumentområdet i Jelling sammen med HistorieLab. Her har eleverne gennem leg og sansning udforsket verdensarven i børnehøjde som forberedelse til Nordisk UNESCO-konference, der afholdes i Jelling den 11. september 2018, og som netop handler om verdensarv set gennem børns øjne.
16. august 2018
Kulturmødet 2018: HistorieLab, kulturministeren og kunstnere debatterer små børns møde med kultur
Trods mindre børn generelt er nysgerrige og videbegærlige i mødet med kultur, er kulturtilbuddet til de 1-5 årige børn småt i store dele af landet. Dette paradoks diskuterer lektor Lars Kjær Larsen, HistorieLab, i en ambitiøs paneldebat på Kulturmødet med bl.a. kulturminister Mette Bock.
31. juli 2018
11 nye undervisningsforløb om Danmarkshistorien
Med udgangspunkt i DR's tv-serie "Historien om Danmark", har HistorieLab udviklet 11 nye undervisningsforløb om Danmarks historie. Forløbene, der varierer i klassetrin og længde, slår ned på betydningsfulde perioder i dansk historie helt fra stenalderen og frem til nutiden.
29. juni 2018
Kronik: At se sig selv i historiens lys er et menneskeligt grundvilkår
HistorieLabs leder Peter Yding Brunbech har sammen med HistorieLabs bestyrelsesformand Per B. Christensen begået en kronik om historiefaget og dannelsesdebatten. Kronikken er bragt i Kristeligt Dagblad den 11. juni 2018.
28. juni 2018
Har du lyst til at arbejde med kontroversielle emner i det kommende skoleår?
HistorieLab søger historielærere i udskolingen, der sammen med deres klasse har lyst til at indgå i et aktionsforskningsprojekt om kildekritik og kritisk tænkning. Formålet med forskningen er at udvikle en didaktik, der styrker elevernes kildekritiske kompetencer over for online indhold.
15. juni 2018
Tilmeld dig "Nærområdet i din historieundervisning - hvordan" for skoleåret 18/19
Hvordan udnytter man lokalhistoriens potentiale og inddrager elevernes eget nærmiljø i historieundervisningen? Det kan du få svar på, når projektet "Nærområdet i din historieundervisning - hvordan" fortsætter i skoleåret 2018-2019. Projektet foregår som et forløb med sparring og vejledning til historielærere, og tilmeldingen er nu åben.
12. juni 2018
Nyt spil lader eleverne prøve kræfter med livet som plantageejere på de Dansk Vestindiske Øer
HistorieLab har i samarbejde med Copenhagen Game Lab udviklet klasserumsspillet "Plantageejerne", hvor eleverne oplever livet som plantageejere på de Dansk Vestindiske Øer. Spillet træner bl.a. elevernes historiebevidsthed og kildearbejde, når de oplever historiens gang på øerne, og løbende skal tage stilling til dilemmaer som f.eks. slaveri.
4. juni 2018
Nyt emne i kildebanken med over 100 didaktiserede kilder
I kildebankens nye emne "Svenskerne - nabovenner eller arvefjender" sættes der fokus på forholdet mellem Danmark og Sverige de sidste 600-700 år. For selvom vi i dag er gode venner i Norden, har dette ikke altid været tilfældet. I det nye emne finder du derfor over 100 kilder, der belyser stridighederne mellem de to nationer, og som gør det muligt for eleverne selv at opstille og besvare historiske problemstillinger.
4. juni 2018
Nyt undervisningsforløb om konspirationsteorier til udskolingen
Overvejer du at arbejde med emnet konspirationsteorier og alternative forklaringer i næste skoleår? Så har HistorieLab udviklet et nyt undervisningsforløb, der giver en række konkrete ideer til, hvordan emnet kan gribes an i udskolingen. Forløbet træner elevernes kildekritiske kompetencer, når de blandt andet skal forholde sig til, hvilken betydning konspirationsteorier har i vores samfund og demokrati.
1. juni 2018
Nu har vi fået et stempel, hvor der står, at vi har bestået historieeksamen!
Sådan siger Karen Hillerup Tvedskov fra Tingløkkeskolen i Odense efter en veloverstået eksamen, der markerer afslutningen på kompetenceudviklingsforløbet i historiefaget. Over 70 lærere har fået samme stempel i projekt 'Sammen om historie' i foråret 2018, efter et videreuddannelsesforløb, hvor der også indgik op mod 50 historielærere på et kortere brush-up kursus.
24. maj 2018
200 ildsjæle fejrede KULT-projektets store arbejde med kulturformidling til de mindste børn
Torsdag den 17. maj var 200 mennesker fra hele landet samlet på Professionshøjskolen Absalon til KULT-projektets afsluttende konference "Små børns møde med kunst og kultur". Det toårige projekt, der nu har nået sin ende, har engageret et overvældende antal deltagere over hele landet i udviklingen af kulturoplevelser for de alleryngste.
24. maj 2018
Lærende partnerskaber skaber bedre læringsforløb for eleverne
En skuespiller, der uanmeldt dukker op i klassen for at lægge spor til et kommende muse-umsbesøg. Eller et detektivunivers, der undersøger myter og træner kildekritik. Det er bare få eksempler på nye undervisningsprojekter, der er skabt i et samarbejde mellem skoler og kulturaktører. Og netop samspillet mellem de to aktører har, ifølge en ny rapport fra HistorieLab, et stort potentiale i udviklingen af læringsforløb til Den Åbne Skole.
16. maj 2018
Undervisningsforløb om demokrati og grundlov
Hvordan er Grundloven og det danske demokrati opstået, og hvordan vil demokratiet mon udvikle sig i fremtiden? Det er blandt andet disse spørgsmål, som elever i udskolingen kan arbejde med i HistorieLab undervisningsforløb om demokrati og Grundloven. Der er både korte og længere forløb, som alle er klar til brug.
16. maj 2018
Læremidler til Grundlovsdag
Omdan klasseværelset til forhandlingerne om 1915-grundloven. Eller lad eleverne forholde sig til monarki og ytringsfrihed, når de udarbejder deres egen nutidige grundlov. Dette er blandt mulighederne i HistorieLabs læremidler, som sætter fokus på demokrati og valg.
9. maj 2018
Uformelle læringsrum på italiensk
I et nyt internationalt samarbejde undersøger HistorieLab sammen med det italienske universitet Università Di Pavia, hvordan museer kan fungere som uformelle læringsrum for de yngste børn. Målet med samarbejdet er at parterne, der har hver sin tilgang til børns museumsbesøg, kan dele erfaringer og lære af hinanden.  
7. maj 2018
Nyt samarbejde smider eleverne udenfor døren
15 skoler rundt om i Danmark har flyttet historieundervisningen ud af klassen for at gå på opdagelse i nærområdet, hvor eleverne selv undersøger, hvilke historier nærområdet rummer, og hvad det betyder for dem. Det sker som led i nyt samarbejde mellem HistorieLab og professionshøjskolen Absalon.
20. april 2018
Spilportalen har fået nyt udseende
HistorieLabs online spilportal har fået en makeover, så den er endnu lettere at bruge, både for lærere og elever. I spilportalen finder du spil om bl.a. historie og kulturarv, der kan spilles alene eller i grupper.
20. april 2018
Ny rapport: Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?
I 2016 igangsatte HistorieLab et større aktionsforskningsprojekt, der undersøgte, hvordan lærere og elever bruger og kan bruge kilder i historieundervisningen. Det omfattende projekt afsluttes nu med en rapport, der indeholder konkrete forslag og anbefalinger til, hvordan undervisningen med kilder kan tilrettelægges.
4. april 2018
Pædagogen skal være en aktiv deltager i de mindste børns møde med kulturen
To pædagogstuderende fra UCL Jelling brød traditionen, da de i januar afleverede bachelorprojektet ”Er legen mon vejen?”. Her undersøgte de i samarbejde med HistorieLab, hvordan man som pædagog kan understøtte kulturformidling i børnehøjde. En opgave der skabte nye møder på tværs af institutioner, og som der ifølge lektor Lars Kjær Larsen er et stort behov for, hvis kulturformidling til de mindste skal lykkes.
19. marts 2018
Ny temaside samler læremidler om 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse
Skal du lave undervisning om 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse? Så har vi samlet en række læremidler og undervisningsforløb i en ny temaside. Her finder du undervisningsforløb, faglige artikler og udgivelser, der alle omhandler den historiske periode.
19. marts 2018
RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift lancerer sit første temanummer: Historiebrug
RADAR har netop lanceret sit første temanummer: Historiebrug. I dette temanummer sættes der gennem 5 fagartikler fokus på historiebrug som et centralt begreb i historieundervisningen, og ikke mindst som et fænomen, der gennem de seneste år har fyldt meget i de faglige diskussioner blandt historielærere og historiedidaktikere.  
17. marts 2018
HistorieLabs Otur-app lægger sig i toppen af nytænkende historieformidling
HistorieLab modtog for sin lokalhistoriske app en flot 2. plads til Historiske Dages Fornyelsespris, som blev uddelt på festivalen Historiske Dage. Prisen, som præmierer nye, overraskende og anderledes måder at formidle historie på, fremhævede i sin begrundelse, at Otur på afgørende punkter adskiller sig fra andre historie- og museumsapps, blandt andet fordi alle har mulighed for at producere indhold og ruter.
8. marts 2018
Undervisningsforløb om 2. Verdenskrig
Skal du undervise om 2. Verdenskrig? Så har HistorieLab en række mellemlange og længere undervisningsforløb, der er klar til brug. Undervisningsforløbene omhandler bl.a. 9. april, Jødeaktionen og Holocaust. I forløbene arbejder eleverne både med kildearbejde, historiske scenarier, dilemmaspil mm. - og i et enkel forløb - tværfagligt med danskfaget.
2. marts 2018
Det legende og lærende bliver styrket med Rane Willerslevs indtræden i bestyrelsen for HistorieLab
Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, indtræder i HistorieLabs bestyrelse og bliver dermed en del af holdet bag det nytænkende forsknings- og formidlingscenter, der arbejder med at skabe en legende og engagerende historie- og kulturarvsformidling til børn og unge i hele Danmark.
16. februar 2018
HistorieLabs Otur app er nomineret til Fornyelsespris
Under overskriften "Hvor kommer den nytænkende historieformidling fra", er HistorieLabs Otur app blevet indstillet til Historiske Dages Fornyelsespris sammen med i alt 4 andre nytænkende formidlingsinitiativer.
14. februar 2018
Mød HistorieLab på forårets messer
Igen i år kan du i foråret møde HistorieLab på forskellige messer rundt om i landet. Her kan du få en smagsprøve på vores digitale læremidler, få inspiration til undervisningen og opleve oplæg med centrets medarbejdere.
15. januar 2018
Behind-the-scenes på HistorieLabs nye kildebank
HistorieLab var i sidste uge på tur rundt i Danmark, for at optage filmklip til det kommende emne i kildebanken. På turen kom de forbi både Kronborg, Roskilde Domkirke og Rigsarkivet, som alle optræder i det næste emne: "Balladen med svenskerne".
9. januar 2018
Kildebanken har fået nyt udseende
Måske har du bemærket, at vi har rodet og rykket lidt rundt i kildebanken på det seneste? Det har vi gjort, så kildebanken er lettere at bruge for både undervisere og elever. Indholdet er det samme, men udseendet er nyt, og nu er den helt klar til brug.
5. januar 2018
Få ledige pladser tilbage til gratis formidlingskonference
Hvordan bruger du nærområdet som læremiddel? Hvordan gør du dine elever historieskabende? Hvad er augmented reality i historiefaget? Dette får du svar på til HistorieLabs formidlingskonference 'Historien står døren' den 7. februar 2018.
21. december 2017
Fra alle os til alle jer
Fra HistorieLab sender vi de bedste julehilsner og ønsker om et godt nytår. Året går på hæld, og når vi gør status, har vi haft succes med en bred palette af tiltag og projekter, som styrker historie- og kulturarvsformidlingen i Danmark.
19. december 2017
Konference: Historien står for døren
Eller rettere, historien er lige der, hvor vi bor. Måske er den ikke så synlig, men vi er en del af den, og den er en del af os. Derfor sætter vi på årets formidlingskonference fokus på, hvordan undervisere og pædagoger kan bruge den nære historie i det daglige arbejde. 
11. december 2017
Kåring af Danmarks bedste dagtilbud – og HistorieLab er med på sidelinjen
Grangård i Jelling får i dag overrakt prisen som ’Årets Dagtilbud 2017’ af børne- og social minister, Mai Mercado. Dygtige pædagoger har gjort en stor indsats indenfor ’Pædagogiske læringsmiljøer med inddragelse af børneperspektiv’. En indsats, som bl.a. har betydet et spændende samarbejde med KULT, som HistorieLab er en del af.
28. november 2017
Korte undervisningsforløb til juletiden
Hvordan opstod "julemanden", og hvordan har han ændret sig gennem tiden? Dette kan eleverne undersøge i HistorieLabs to korte undervisningsforløb, der passer perfekt til de sidste historietimer inden jul.  
17. november 2017
Faglige artikler om dit fagområde
Har du lyst til at dykke dybere ned i de emner, du beskæftiger dig med? Så læs med i RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift. Her udgiver vi løbende faglige artikler om emner inden for historie- og kulturfagsområdet.
31. oktober 2017
Ny temaside samler indhold om Reformationen
I anledning af reformationsjubilæet har HistorieLab lavet en temaside om Reformationen. Her finder du både undervisningsforløb, film og andet relevant materiale, så du nemt kan gå i gang med undervisningen.
31. oktober 2017
HistorieLab lancerer temasider
Leder du efter undervisningsmaterialer til et specifikt emne? Så bliver det nu nemmere at finde frem til gennem temasider. Her samler vi alle materialer inden for et givent emne, så det er let at finde og klar til brug.
31. oktober 2017
Tag med på sporet af Reformationen
Skurk eller helt? Markering eller fejring? Hvad end vi tænker om Luther og Reformationen, kulminerer reformationsjubilæet i stor stil i dag, på dagen som regnes for den officielle reformationsdato. HistorieLab markerer dagen ved at lancere den første undervisningsfilm, i en serie på 5 korte film til brug i undervisning i udskolingen.
27. oktober 2017
Nye undervisningsfilm til udskoling: På sporet af Reformationen
Hvad har Reformationen betydet for Danmark – og hvilke spor har Reformationen sat i os og i vores samfund? Disse spørgsmål rejses i 'På sporet af Reformationen', som består af 5 korte film om Reformationens virkningshistorie til brug i undervisningen i udskolingen.
24. oktober 2017
Læremidler til undervisning i demokrati og valg
Skal du lave undervisning om det kommende kommunalvalg? Så har HistorieLab en række spil og udgivelser, der kan hjælpe dig.
26. september 2017
Nye undervisningsforløb om reformationen
Mangler du inspiration til din undervisning om reformationen? Så kig i vores undervisningsforløb, hvor du finder flere forløb klar til brug til både 5-6. klasse og 7.-9. klasse.
26. september 2017
HistorieLab markerer reformationsjubilæet
I samarbejde med Vejle Provsti og lærerstuderende fra UCL, har HistorieLab udviklet en række undervisningsforløb og aktiviteter med udgangspunkt i reformationen.
15. september 2017
Nyt gratis quizspil om Danmark, dengang og dig
Som en del af projektet '100 danmarkshistorier', udkommer app'en Dyst! Et quizspil der gør historien til en lærerig legeplads, med spørgsmål om kongelige, popkultur, krig, din egen ungdom og meget mere.
12. september 2017
Du kan stadig nå at tilmelde dig Skole- og kulturkonferencen!
Kom med når HistorieLab sætter fokus på den åbne skole, med en to-dags intens konference i Århus den 2. og 3. oktober 2017. Der er tilmeldingsfrist den 15. september 2017.
8. september 2017
Formidlingskonference 2018: Historien står for døren
Eller rettere, historien er lige der, hvor vi bor. Måske er den ikke så synlig, men vi er en del af den, og den er en del af os! Hvordan vi bruger dette i undervisningen, er omdrejningspunktet for HistorieLabs formidlingskonference den 7. februar 2018.
8. september 2017
Ny didaktisk udgivelse fra Nordisk Historikermøde 2017
Med fokus på særligt historieundervisningen i grundskolerne, udkommer nu udgivelsen "Historie - didaktik, dannelse og bevidsthed", som en del af Nordisk Historikermødets tre antologier.
10. juli 2017
Nyt inspirationshæfte til museumsbesøg på egen hånd med klassen
Med erfaringer fra projektet Nye Veje har Nationalmuseet udgivet publikationen ”Brug dit museum!”.
3. juli 2017
HistorieLab er blevet en central aktør i dansk historieformidling
Nyskabende videreuddannelsesdesign til historielærere, matematik på Unescos Verdenskulturarv, pædagoger som kunst- og kulturformidlere og undervisningsmaterialer til ’100 begivenheder i Danmarkshistorien’. Projekterne er mange, og de er blevet store i det lille nationale videncenter for historie- og kulturarvsformidling - HistorieLab.
29. juni 2017
Skole-kultursamarbejde giver elever mere læring og motivation, men området kræver mere end de få ildsjæle
Sådan lyder det blandt resultaterne fra ny følgeforskningsrapport på det nationale projekt Museet i den åbne skole. Den peger på effekten af at inddrage elever i samarbejde og udviklingsarbejde samt på det væsentlige rum for udvikling og læring, der skabes mellem lærere, museumsinspektører og elever i skole-kultursamarbejdet.
15. juni 2017
Deltag i nyt online kursus om fælles dansk-tysk kultur og historie
Nu får du en oplagt mulighed for at forbedre dit tysk samt blive klog på et spændende naboskab, der har lange historiske og kulturelle rødder.
13. juni 2017
Sådan bruger du lokalområdet i historieundervisningen
Mangler du ideer til, hvordan nærområdet kan bruges konstruktivt som læremiddel i din historieundervisning. Det er der nu råd for. HistorieLab (Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulsturarvsformidling) og University College Sjælland (UCSJ) iværksætter i skoleåret 2017-2018 samarbejdsprojektet ”Historier om mit sted”.
15. maj 2017
Kom med til gratis konference om Kulturarv i den åbne skole
Vil du vide mere om kulturarv i eksterne læringsmidler, og høre forskellige oplægsholdere give deres vinkel på emnet? Så tag med, når HistorieLab den 23. maj 2017 deltager i konferencen om 'Kulturarv i den åbne skole'.
11. maj 2017
UD af klassen - IND på museet. Tilmeld dig Skole- og kulturkonferencen i Århus
Der er mange gode grunde til at tage klassen under armen og opleve museets oplevelsesrige og inspirerende læringsrum! HistorieLab sætter fokus på de gode grunde og på udfordringerne, med en to-dags intens konference i Århus den 2. og 3. oktober 2017.
4. maj 2017
Mangler du kilder til din historieundervisning?
Med afsæt i projektet ”100 danmarkshistorier”, har HistorieLab udviklet en kildebank med temaet ”Slaveriet og De Dansk Vestindiske øer”. Kildebanken indeholder mere end 130 bearbejdede kilder rettet mod mellemtrinnet og udskolingen – og flere temaer er på vej.
4. maj 2017
Reform af læreruddannelse spænder ben for skole-museumssamarbejdet
En af hovedkonklusionerne i ny rapport - udarbejdet af Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik for HistorieLab - peger på, at elementer i læreruddannelsesreformen fra 2013 vanskeliggør udfoldelsen af ’den åbne skole’, der er et led i folkeskolereformen. Det kan betyde en forringelse af skole-museumssamarbejdet for både lærere og kulturformidlere.
24. april 2017
Tag på tidsrejse med Peter og bliv klogere på Reformationen
I det digitale læremiddel 'Peters verden' kan elever i mellemtrinnet tage med på tidsrejse, når 12-årige Peter spørger sig selv "hvorfor er jeg protestant?". På rejsen møder eleverne forskellige årsager til reformationen og arbejder med emnet gennem forskellige opgaver og spil.
6. april 2017
Minecraft i historieundervisningen
Med afsæt i ”Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen”, har HistorieLab i skoleåret 2016-17 udbudt en række forskellige udviklingsarbejder. Et af projekterne har kørt på Vorbasse Skole, hvor elever fra flere klassetrin har opbygget bebyggelser fra den nærliggende jernalderlandsby i computerspillet Minecraft.
6. april 2017
Pædagoger og kunstnere arbejder sammen
"Tværfagligt samarbejde om kultur for førskolebørn". - Indlæg af Maya Sommer, Virksomhedspraktikant i HistorieLab og KULT-projektet.
30. marts 2017
Vinderne af Otur-konkurrencen blev fejret på festivalen Historiske Dage
HistorieLab kårede på weekendens messe Historiske Dage de tre vindere af Otur-konkurrencen ”Bedste tur på vores sted”. Klasserne havde taget hele turen til Øksnehallen, København, hvor de til messens awardshow modtog et diplom og 3000 kr. til klassekassen for deres flotte bidrag til konkurrencen.
30. marts 2017
Per B. Christensen ny bestyrelsesformand for HistorieLab
Per B. Christensen, som til daglig er Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune, overtager formandsposten efter Johannes Due, der tidligere har været departementschef i Socialministeriet og direktør for Sygesikring Danmark samt haft en række bestyrelsesposter indenfor kulturlivet, som han nu trapper ned på.
16. marts 2017
Børnehavebørn på kunstopdagelse med pædagogen som kulturformidler
I nyt nationalt projekt ’KULT’ skal pædagogen klædes på til at blive den daglige kulturformidler og nye koncepter skal udvikles, så kunst og kulturarv overalt i landet for de 1-6 årige bliver en fast del af daginstitutionens hverdag.
6. marts 2017
Digitale læremidler til fri afbenyttelse
Prøv vores nye spilportalen.historielab.dk, som udfordrer eleverne på flere måder. Prøv også vores app Otur, som gør eleverne til historiedetektiver i nærområdet, eller forsøg dig med dilemma-spillet.dk, hvor du kan blive udfordret med dilemmaer fra virkelighedens verden. Vores digitale læremidler giver mulighed for, at såvel lærere som elever, selv skaber indholdet.
6. marts 2017
Gør eleverne til historiedetektiver med Otur-app'en
Hvor godt kender eleverne deres daglige omgivelser? HistorieLabs Otur-app gør det muligt for elever at udforske deres lokalområde og dets historie og udfordre klassen på deres viden.
4. januar 2017
Sidste punktum for projekt ”Museet i den åbne skole”…næsten..
Projektet ”Museet i den åbne skole” blev den 21. november afsluttet med en konference på Hindsgavl Slot. På konference blev blandt andet projektets praksismanual og følgeforskningsresultater præsenteret.
21. december 2016
App-konkurrence: gør dine elever til historie-detektiver i lokalområdet
I januar 2017 lancerer HistorieLab app'en 'Otur' og inviterer elever fra grundskolernes 3.-9. klasse til at deltage i konkurrencen 'Bedste tur på mit sted'. Med app'en bliver det nemt, sjovt og intuitivt at gøre eleverne til historie-detektiver i nærområdet, og de laver selv opgaveruter. På messen Historiske Dage præmierer HistorieLab de tre bedste ruter.
6. december 2016
Er du vores nye Webredaktør? (studiejob)
Kan du sætte strøm på HistorieLabs kommunikation, så centret både ses og høres? Og har du lyst til at prøve dine digitale kommunikationskompetencer af på især webområdet og måske også de sociale medier?
28. november 2016
Højt mod nord – der hvor NCK bor
HistorieLab var den 22. og 23. november med til det årlige referencegruppemøde ved NCK (Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik) i Östersund i Midtsverige. På mødet præsenterede NCK en kommende rapport, bestilt af HistorieLab.
21. november 2016
Museumssamarbejde på tværs af nationale grænser
Interreg-projektet ”Nordmus” er for alvor her i sidste halvdel af 2016 skudt godt i gang. Projektet er et grænseoverskridende samarbejde mellem primært regioner i det sydlige Danmark og i Nordtyskland.
11. oktober 2016
Kaffe med HistorieLab - gir' du en kop?
I dette efterår er vi på roadtrip i det ganske land. Vi rejser rundt for at følge op på de puljeprojekter, som vi var med til at søsætte for snart et år siden, og vi kan hilse og sige, at det ser virkelig spændende ud derude!
4. oktober 2016
Søg midler til din historieundervisning
Nu åbner HistorieLab igen op for, at du og dine kollegaer gratis kan deltage i et udviklingsprojekt. Vi afsætter en pulje på 300.000 kr. i 2017-2018, og det er let at søge pengene til at styrke din historieundervisning.
19. august 2016
Lærer i udskolingen? Kom på kursus i kildearbejde
Danmarks Jernbanemuseum tilbyder et gratis kursus i kildearbejde til lærere i udskolingen, der underviser i kulturfag og skal føre elever til den afsluttende prøve i 9. klasse i faget historie.
15. august 2016
Historien får nyt vingesus på syddanske skoler
Med mere end 6 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden skal 86 skoler i Syddanmark styrke elevernes historieundervisning.
24. juni 2016
Lær om 'Historie i spillefilm'
Lær at analysere historiske spillefilm, at reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og at undervise i emnet.
17. juni 2016
PædMatMus – studerendes første produkter
I PædMatMus-projektet har de pædagogstuderende arbejdet med at opfinde matematik- og historieaktiviteter, der er tilpasset både til monumentområdet i Jelling og til målgruppen 3-6 år.
30. maj 2016
Læreruddannelsen forbereder studerende til den åbne skole
Naturhistorisk Museum i Århus har fået hjælp af lærerstuderende fra VIA University College Århus til at udvikle aktiviteter og give input til, hvordan museet kan bruges af lærere og elever til den nye tværfaglige prøve i 9. klasse for fagene fysik/kemi, biologi og geografi.
19. maj 2016
Kan nye computerspil erstatte folkeskolens årsprøver?
Har du hørt om stealth assessment? Hvis ikke, er det ikke så mærkeligt. Fænomenet er endnu nyt, og på mange måder hemmeligt. Danske og internationale forskere arbejder nemlig med at bruge computerspil til at vurdere skoleelevers møder med stoffet. Modsat prøver og afleveringer hvor læreren kun ser endeproduktet, kan snigerevaluering nemlig måle selve problemløsningsprocessen. Idag gæster den internationalt førende forsker, Valarie Shute, HistorieLab og giver inspiration til, hvordan stealth assessment også kan anvendes i en historie didaktisk kontekts.
29. april 2016
68 pædagogstuderende skal udvikle matematik- og historielege i Jelling
PædMatMus projektet kombinerer pædagoguddannelsen, matematik- og historieformidling og museer. Dette skal ske i et samarbejde mellem pædagogstuderende fra UCL i Jelling, Kongernes Jelling og HistorieLab.
29. april 2016
Nu har du igen mulighed for at bestille udgivelsen 'Hvem skal bestemme?'
Der har været så stor efterspørgsel på temabogen om grundlov og demokrati, at vi nu trykker den i et 3. oplag. Bogen kan derfor bestilles igen fra vores hjemmeside.
26. april 2016
Grænseoverskridende museumssamarbejde
Hvordan kan det grænseoverskridende samarbejde mellem danske og tyske museer styrkes, og hvordan kan museerne bidrage til at markedsføre regionen til turisterne? Det er de spørgsmål som debatteres offentligt på Kick Off arrangementet for det nyetablerede Interreg-projekt NORD-MUS d. 27. april på Nordsømuseum i Husum (Tyskland).
15. april 2016
Vellykket konference om migration
Historiedidaktisk Netværk blev søsat på fornemmeste vis til konferencen 'Migration før og nu – sammenbrud eller berigelse?'
1. april 2016
Inspirerende udvikling af historieundervisningen
Udviklingsprojekter skal udforske nye måder at undervise på og belyse centrale udfordringer i historiefaget. HistorieLab har godkendt ansøgninger fra seks skoler og to kommuner om udviklingsprojekter rettet mod historieundervisningen
16. marts 2016
Videoer fra 'Historiske scenarier i undervisningen'
På vores Youtube kanal kan du nu se oplæg med Peter Øvig Knudsen og Prof. Dr. Andreas Körper fra HistorieLabs konference 'Historiske i scenarier i undervisningen', som vi afholdt den 2. marts 2016.
14. marts 2016
Historieformidling til førskolebørn
HistorieLab har været en del af pilotprojektet "Kultur-Rav" sammen med Vejle Bibliotek og Digitale Børn, hvor fokus har været at formidle historie og dansk kulturarv til børn i førskolealderen.
14. marts 2016
Fattiggård eller fjendeland? - Et digitalt dilemmaspil og et skole-museumssamarbejde
”Fattiggård eller fjendeland?” er et digitalt undervisningsmateriale til udskolingen samt elever på ungdomsuddannelsernes første år. Materialet består af et digitalt dilemmaspil, undervisningsforløb, prøveoplæg og lærervejledning.
7. marts 2016
Saft og kraft i udviklingsprojekter med puljemidler i ryggen
Myter, hændelser, hemmeligheder, spil og refleksion... Otte projekter har kastet sig over innovativ historieundervisning og kommunalt skole/kultursamarbejde. HistorieLab er med.
7. marts 2016
Værsgo´ - Grydeklare undervisningsforløb i historie
Savner du inspiration til din undervisning og løber du stærkt for at nå din planlægning? HistorieLab tilbyder lærere i grundskolerne færdige forløb i historie – lige til at downloade og gå igang med på klassen.
15. februar 2016
Undervisningsrollespil om Den Kolde Krig
Museum Skanderborg har i samarbejde med HistorieLab udviklet rollespillet Bunkerrotter, samt undervisningsmateriale og materialebank om Den Kolde Krig. Spillet henvender sig til 8. - 9. klasse og til gymnasiet.
8. februar 2016
Forskel på det danske og engelske historiefag
I England afholdes også årlige konferencer for historielærere i stil med 'Historiske scenarier i undervisningen, som Historielab afholder den 2. marts. Loa Bjerre deltog i en sådan konference i slutningen af januar i London. Her oplevede hun nogle interessante forskelle og ligheder mellem det engelske og det danske historiefag og dets lærere.
5. februar 2016
”Hvad nu hvis..” - online dilemmaspil på vej
Det er nemmere at være bagklog end forudseende - især på andres vegne. Hvad gør du selv midt i et dilemma med begrænsede handlemuligheder og gæt på konsekvenserne? Det kan du snart afprøve på HistorieLabs kommende dilemmaspil website.
5. februar 2016
Ny app på vej: Kulturformidling on-location
Måske står du på indre Nørrebro, måske er du på familievandring i Rold Skov eller måske er du historielærer og vil lave et O-løb til eleverne med kulturhistorisk formidling i nærområdet?
4. januar 2016
Nordisk Historikermøde d. 15. - 18. august 2017
HistorieLab planlægger at tilbyde 4-5 sessioner om historiedidaktik for alle interesserede.
9. december 2015
8 anderledes og nyskabende projekter søsættes med støtte fra HistorieLab
HistorieLab har modtaget 26 ansøgninger til puljen omkring kommunalt kultur/skolesamarbejde og 6 ansøgninger til historieundervisningspuljen. Alle de indkomne forslag vidner om, at der er en stor kreativitet og nytænkning indenfor historie- og kulturarvsformidling, og at der arbejdes med Den åbne skole på en lang række forskellige måder og med mange forskellige innovative tilgange. Ansøgningsfristen var d. 20. nov. 2015.
7. december 2015
Har du forslag til 'Historiske Dages Fornyelsespris'?
Prisen, som er på 10.000 kr. og uddeles 9. april 2016 på Historiske Dage, kan modtages af både institutioner, virksomheder, foreninger, bevægelser, projekter og enkeltpersoner, som lever op til de opstillede kriterier.
25. november 2015
I middelaldertøj i Malmö
I oktober måned blev der afholdt en workshop i Malmö, hvor fokus var på genskabelse af fortiden.
23. november 2015
Vær med til at udvikle historieundervisningen
HistorieLab betaler deltagernes arbejdstid og stiller konsulenter til rådighed til skolebaserede udviklingsprojekter for lærere i grundskolen.
23. november 2015
Historiefaget 10 år efter gymnasiereformen
I forbindelse med reformens, og derved det nye historiefags, 10 års fødselsdag, har Undervisningsministeret afholdt en konference med titlen ”Historiekonference - bring de faglige mål i spil!”
11. november 2015
Undervisningsmateriale om anbragte børn og unge
Et projekt med fokus på livet og vilkårene for de mennesker, der var anbragt på eksempelvis børnehjem og psykiatriske hospitaler i perioden fra 1945 til 1980 er nu afsluttet. Det har blandt andet resulteret i undervisningsmaterialer målrettet 4.-5. klassetrin og 8.-9. klassetrin.
9. november 2015
Videoer om den sønderjyske historie
HistorieLab har udviklet det digitale læremiddel Den Sønderjyske Historiekanon, og i den forbindelse har TV SYD produceret videoer om 20 højdepunkter i Sønderjyllands historie.
4. november 2015
Inklusion i museumsformidling?
Inklusion i folkeskolen har skabt større mangfoldighed i gruppen af elever. Et nyt projekt har til formål at undersøge, hvordan museerne konkret indtænker inklusionsbegrebet i deres formidling til skoleelever.
4. november 2015
Projekt sætter fokus på museet som undervisningstilbud
HistorieLab bidrager med følgeforskning og økonomisk støtte til projektet "Museet i den åbne skole", som er sat i værk i forbindelse med folkeskolereformen.
28. oktober 2015
Folkeskolen svigter historiefaget
En ny undersøgelse viser, at historiefaget er et af de fag som prioriteres lavest i den danske folkeskole.
21. oktober 2015
Eksperimenterende læringsmetoder
HistorieLab afholder konferencen ”Museet i skolen og skolen i museet”, der fokuserer på elever som designpartnere i samarbejdet mellem skole og museum. Konferencen har udgangspunkt i et konkret samarbejdsprojekt mellem Give-Egnens Museum, Billund Museum, Campus Vejle, Sdr. Omme Skole og UCL.
15. oktober 2015
Historieprojekt i forbindelse med Nye Veje
Lærerstuderende fra Jelling fremlagde i fredags, som led i en uges historieprojekt, deres projekter på Kongernes Jelling for museets ansatte, undervisere på læreruddannelsen og for HistorieLab.
15. oktober 2015
Fattiggård eller fjendeland - et digitalt dilemmaspil til Den Åbne Skole
Forsorgsmuseet i Svendborg udvikler et dilemmaspil til udskolingsklasser. Spillet omhandler beboere på fattiggården, som valgte at drage til Tyskland og arbejde for tyskerne under 2. verdenskrig.
7. oktober 2015
Den sønderjyske historiekanon
Sønderjysk historiekanon er et projekt med fokus på den sønderjyske historie, og sønderjydernes egen opfattelse af denne.
7. oktober 2015
Dansk spiludviklerfirma får kritik for historiespil
HistorieLabs spilpsykolog Andreas Lieberoth drøfter hvorfor ingen emner er for grumme, men minder os om at læreren er nøglen til læring med spil. Og der er ingen lærere på internettet.
28. september 2015
Har I projektet, så har vi midlerne til at støtte jer
HistorieLab lancerer netop nu 2 nye ansøgningspuljer og har nu i alt 3 forskellige puljer, hvor skole, kommune eller kulturinstitution kan søge op til 300.000 kr. Har I en ide, et udviklingsprojekt eller undervisningsaktivitet, kan I nu søge iblandt de tre puljer og få vores hjælp til at gøre initiativerne til virkelighed.
30. juli 2015
Ny udgivelse: Museerne og de yngste medborgere
'Museerne og de yngste medborgere' er et inspirationshæfte til pædagogen eller museumsunderviseren, der savner ideer til hvordan museets læringsrum kan aktiveres i forhold til de mindste børn. 
1. juli 2015
Sønderjyske skoler og ungdomsuddannelser søges til undervisningsevent
Fra oktober til slut november skyder centret undervisningseventen 'Elever laver Sønderjysk Historiekanon' afsted og opfordrer alle sønderjyske grundskoler og ungdomsuddannelser til at tilmelde sig.
22. juni 2015
Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen
Efter i foråret at have besøgt 28 skoler, hvor vi har observeret undervisning og interviewet lærere og elever, er vi nu godt i gang med at bearbejde de mange indtryk fra besøgene. I det følgende kan du læse om et par af vores foreløbige iagttagelser.
17. juni 2015
Tak for et godt samarbejde!
Videncentret arbejder i dette skoleår på at afdække, hvordan historielærere og elever opfatter historie som skolefag og dets læremidler i grundskolerne. Som en del af det arbejde har vi i foråret besøgt 28 skoler landet over.
22. maj 2015
Historiefaget har fået ambassadører
I samarbejde med FALIHOS (Foreningen af lærere i Historie og Samfundsfag) har Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling udnævnt et ambassadørkorps for faget. Det består af 12 engagerede og dygtige historiefolk fra hele landet.
13. april 2015
Mød os på Skolemessen 2015
På Skolemessen i Århus den 22.-23. april får du et indblik i nye læremidler og måder at berige og udvikle undervisningen på.