HistorieLabs projekter er organiseret i tre programmer og et tværgående indsatsområde.
Formålet med denne organisering er at:
- Skabe fagligt baserede enheder, der kan skabe interne synergieffekter og bidrage til langtidsplanlægning indenfor en overordnet strategisk ramme.
- Reducerer antallet af projekter og arbejdsopgaver for den enkelte medarbejder
- Simplificere arbejdsgange og reducere administrative opgaver
- Styrke centerets evne til at formidle og omsætte resultater fra udviklingsprojekter i praksis
De tre programmer er:
- Historie, didaktik og kulturfag. Programmet beskæftiger sig med historie- og kulturfag inden for det formaliserede uddannelsessystem, hvilket særligt er grundskole og ungdomsuddannelserne. Programmet omhandler centrets hovedfokus om at styrke historieundervisningen på grundskoleniveau.
- Skole og kulturarv. Programmet beskæftiger sig med historie og kulturarv ud fra et fokus på samarbejder mellem uddannelses- og kulturinstitutioner gennem etablering af projekter i praksis og praksisorienteret forskning, erfaringsopsamling m.m. på området.
- Pædagogisk kulturlaboratorium. Programmet beskæftiger sig med historie og kulturarv ud fra en pædagogisk faglighed og lægger vægt på førskoleområdet samt de yngste klasser i grundskolen.
Det tværgående indsats område er:
- Digital formidling og innovative læremidler. Indsatsområdet skal gøre HistorieLab i stand til at gennemføre digitale projekter og levere brugbare didaktiske redskaber til praksis. Indsatsområdets egne projekter inddrager typisk medarbejdere og kompetencer fra ovennævnte programmer.