Rollespil til undervisningen

HistorieLab har udarbejdet tre rollespil med afsæt i kompetenceområdet ‘historiske scenarier’ i Forenklede fælles mål.

Rollespillene har til hensigt dels at give eleverne indsigt i konkrete historiske begivenheder, dels at give dem mulighed for at leve sig ind i konkrete situationer og forhold, der gjorde sig gældende i datiden. Alle tre spil er færdige ’pakker’ med lærermateriale og introduktion til spillene, beskrivelser af hvordan spillene gennemføres samt alle nødvendige tekster og materialer til eleverne. Spillene er i pdf-format klar til brug – det skal blot printes ud.

Spilmaterialet er tilrettelagt således, at spillene indeholder en forberedelsesdel, en gennemførelses- og evalueringsdel. Forberedelsesdelen omhandler viden og baggrund for de historiske begivenheder og situationer, som eleverne skal leve sig ind i. Gennemførelsesdelen vedrører tekster, materialer, roller etc. som skal bruges for at gennemføre spillet. Evalueringsdelen retter sig mod elevernes refleksion over viden og læring undervejs og efter endt spil.

Det står lærere og elever frit for, hvordan de vælger at indrette det rum, spillene konkret skal foregå i.  Spillene er tilrettelagt således, at de henvender sig til enten elever i grundskolens mellemtrin eller udskoling, men alle historielærere med interesse for spillene er velkomne til at prøve dem af på de elever, de underviser – uafhængigt af klassetrin.

Rollespillene:

Industrialisering og arbejderliv

 

Grundlovsspillet

 

Besættelsesspillet

 

Kommentarer

  1. 12. januar 2016 skrev Morten M.:

    Først vil jeg gerne sige tak for nogle gode rollespil, som gør historien mere levende end ved at sidde med hovedet i en grundbog. Derefter vil jeg spørge om der er andre rollespil på vej? Jeg kunne rigtig godt tænke mig et om den økonomiske krise i 1930’erne, som vil sætte eleverne ind i hvordan vores økonomi hænger sammen.

    • 12. januar 2016 skrev Annika Bjørn:

      Hej Morten. Vi er rigtig glade for at høre, du har kunnet bruge det i din undervisning. Vi har ikke her og nu noget på trapperne. Vi har nogle projekter igang, men resultatet af dem, vil først vise sig om et godt stykke tid. Men vi vil ugen tvivl publicere alt her på sitet, så snart vi har noget konkret:). Håber det var svar nok.

  2. 4. maj 2016 skrev Kristina P.:

    Tak for rollespillene, men som lærer i historie i 3.kl til 6.kl. kunne jeg godt ønske, at der blev lavet lignende med emner for disse klassetrin. Dvs. indenfor kanonpunkterne til disse klassetrin f.eks.
    Jeg oplever desværre ofte at rollespil, film, dokumentarer, undervisningsforløb og bøger m.m. laves til udskolingen, mens det halter gevaldigt med at finde noget til 3.-6. kl.
    Vi vil også spille rollespil! :0)

    • 12. maj 2016 skrev Simon:

      Der står ellers under rollespillet Danmarks Besættelses og Grundloven, at det henvender sig til mellemtrinnet. Men det er måske lidt for svært for 3. klasserne. Overvejer at bruge det i 8.ende.

    • 13. maj 2016 skrev Annika Bjørn:

      Hej Christina. Tak for feedback og vi er glade for at høre at rollespil er godt:). Vi har lige lavet en række færdige undervisningsforløb målrettet de forskellige klassetrin, tjek lige om der ikke kunne være noget godt der: http://historielab.dk/til-undervisningen/undervisningsforloeb/

  3. 23. februar 2017 skrev Jonathan:

    Goddag,

    Jeg synes, at rollespillet om Besættelsen ser godt ud, og jeg kunne godt tænke mig at bruge det, men jeg kan hverken finde introduktionen til spillet eller beskrivelsen af hvordan spillet gennemføres.

    Hilsen,

    Jonathan