Learning Museum Genbesøgt

HistorieLab har af Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik (NCK) fået udarbejdet en undersøgelse og rapport, der genbesøger projektet ”Learning Museum” ved at undersøge dets erfaringer og aktører ud fra et samfundsmæssigt niveau og perspektiv.

Learning Museum, som er undersøgelsesgenstand i dette projekt, blev afsluttet med en praksismanual, der skulle virke som inspiration til undervisere og studerende på læreruddannelser rundt om i Danmark samt for ansatte på museer. Projektet var ambitiøst og fik stor anerkendelse.

Efter projektets afslutning videndeles og omtales projektet fortsat positivt, men projektet har ikke haft det aftryk på det organisatoriske og institutionelle niveau på læreruddannelser og museer som håbet.

Derfor igangsatte HistorieLab undersøgelsen, som ser på, hvordan virkeligheden for samarbejder mellem læreruddannelse og kulturinstitutioner ser ud. Der er tale om et indblik i både forskellige ministerier, styrelser, lovgivninger, organisationer og kulturer, der giver et samlet billede af udfordringer og muligheder for fremtidige samarbejder mellem læreruddannelse og kulturinstitution.

Rapporten af denne undersøgelse er udarbejdet af Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik (NCK).