Tilbage

Doping og politik i De Olympiske Lege

Problemstilling

Hvilken betydning bør politik og doping have for De Olympiske Lege og professionel sportsudøvelse i det hele taget?

Præsentation og begrundelse

Debat om doping, korruption og storpolitik i forbindelse med nutidens afvikling af De Olympiske Lege er efterhånden blevet en fast tradition. Problemstillingen er dog ikke ny, hvilket bliver tydeligt, når eleverne føres helt tilbage til begyndelsen af Antikkens Olympiske Lege.

I dette forløb vil eleverne i udskolingen tilegne sig en kronologisk sammenhæng i historien bag OL. Derudover vil de forholde sig til problematikken omkring snyd og politisk indblanding i sport. De vil undersøge konkrete nedslag i De Olympiske Leges historie og samtale om dilemmaer, der vedrører sport i både fortid og nutid. Endelig skal eleverne tage stilling til forskellige påstande angående OL og formulere deres egen holdning til snyd i den forbindelse.

Den redigérbare lektionsplan og bilag kan downloades i Internet Explorer eller ved at åbne i ny fane ved at højreklikke på lektionsplanen.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Klassetrin

7. - 9. klasse

Omfang

Mellemlangt forløb (5-8 lekt.)

Kompetenceområde/-mål

KRONOLOGI OG SAMMENHÆNG
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig forskelligt under forskellige forudsætninger
• Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng
• Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger

• Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
• Eleven har viden om historisk udvikling

• Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
• Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt

Materialer