Kvinderne i De Olympiske Lege

Problemstilling

Hvad er historien bag De Olympiske Lege, og hvilken rolle har kvinderne haft i legene?

Præsentation og begrundelse

OL er en af de mest profilerede begivenheder i vores tid. Den samler mennesker over hele verden hvert andet år – til henholdsvis sommer- og vinter-OL. Bag begivenheden gemmer der sig en lang og spændende historie, der går helt tilbage til oldtiden. I dette forløb får eleverne på mellemtrinnet et samlet overblik over denne historie. Kvindernes deltagelse i begivenheden går derimod ikke særlig langt tilbage i tiden. Det kan være svært at forholde sig til i vores tid, hvor forskel mellem køn ikke er så udpræget som tidligere. Eleverne får ved hjælp af arbejde med statistik og kilder lov til at fordybe sig i – og reflektere over denne problemstilling.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

OBS! Linket til "Best Bits of the London 2012 Olympic Highlights" virker desværre ikke længere. Brug evt. denne video i stedet for: https://www.youtube.com/watch?v=fmKGl6mxOzg "London 2012 Olympic Highlights from the BBC".

Klassetrin

5. - 6. klasse

Omfang

Kort forløb (1-4 lekt.)

Kompetenceområde/-mål

KRONOLOGI OG SAMMENHÆNG
Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
• Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
• Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder

KILDEARBEJDE
Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden
• Eleven kan identificere historiske problemstillinger
• Eleven har viden om kendetegn ved historiske problemstillinger

• Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger
• Eleven har viden om kriterier for opstilling af enkle historiske problemstillinger

Materialer