I grundskolen og på ungdomsuddannelserne er der de seneste år blevet lagt vægt på, at der i historiefaget skal arbejdes undersøgende med afsæt i problemstillinger. Fra 3. klasse til 3. g og på tværs af ungdomsuddannelserne skal eleverne øve sig i at formulere spørgsmål og selvstændigt udarbejde besvarelser med afsæt i relevant kildemateriale.
Men hvorfor skal vi overhovedet bruge undervisningstid på, at eleverne arbejder selvstændigt med problemstillinger? Hvad kan eleverne bruge undersøgelseskompetencer til i deres hverdags- og samfundsliv? Hvordan tilrettelægger man som lærer en undersøgende og udforskende undervisning? Og hvilke udfordringer møder eleverne, når de skal arbejde på den måde i historiefaget?
Disse og flere andre spørgsmål vil blive debatteret, når Historiedidaktisk Netværk inviterer historielærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne til en virtuel konference fredag d. 16/4 2021.
Program for konferencen
9.00-9.15: Velkomst og introduktion til dagens tema
9.15-11.00: Potentiale og udfordringer i en problemorienteret og undersøgende historieundervisning
- Fagkonsulent fra grundskolen, Liselotte Uhrenholt
- Fagkonsulent fra STX, Christian Vollmond
- Fagkonsulent fra HHX, Kasper Thomsen
- Fagkonsulent fra HTX, Anders Kristensen
- Ph.d. Rikke Louise Alberg Peters og elevpanel – Hvilke udfordringer møder eleverne i den problemorienterede og undersøgende historieundervisning?
11.00-11.15: Kaffepause
11.15-12.00: Professor Nicolai Frydensbjerg Elf – Hvordan kan erfaringer fra undersøgende lærerprocesser i andre fag overføres til historiefaget?
12.00-12:30: Lærer, Cand.pæd. Dennis Hornhave Jacobsen – En grundskolelærers erfaringer med undersøgende lærerprocesser i historieundervisningen.
12.30-13.15: Frokostpause
13:15-13:40: Anders Hassing, Forlaget Columbus – Hvilke udfordringer/muligheder oplever lærebogsforlagene, når fokus lægges på en problemorienteret og undersøgende historieundervisning?
13.40-14:40: Erfaringsudveksling og idegenerering på tværs af skoleformer med afsæt i en række didaktiske udfordringer mht. at arbejde problemorienteret og undersøgende med elever i historiefaget.
- Hvordan inkluderes eleverne på en hensigtsmæssig og konstruktiv måde i valg af emner/temaer og i udformningen af undersøgelsesspørgsmål/problemstillinger?
- Hvordan griber læreren den problemorienteret og undersøgende undervisning an, når lærebøgerne næsten altid fremstår som autoritative fremstillinger med kilder, der blot fungerer som øvelsesmateriale?
- Hvordan tackler vi den udfordring, der ligger i, at det kræver viden om emnet/temaet for at kunne opstille nogle kvalificerede problemstillinger? Kan eleverne overhovedet arbejde problemorienteret og undersøgende med et givent emne/tema uden at vide noget om det i forvejen, og giver det mening for elever at arbejde undersøgende med et emne/tema, som allerede i store træk er blevet udlagt af enten læreren eller lærebogen?
- Hvilke alternative, mindre akademiske og mere motiverende måder at arbejde udforskende og undersøgende med faget findes der, og hvordan differentierer vi den problemorienterede og undersøgende historieundervisning?
- Hvordan sikrer vi, at de undersøgelseskompetencer, som elever potentielt kan få gennem selvstændigt problemorienteret arbejde i historiefaget, opleves som brugbare i elevernes hverdags- og samfundsliv uden for skolen?
14.40-14.50: Kaffepause
14.50-15.40: Ph.d. Marianne Dietz: Dilemma- og rollespils potentiale i en udforskende og undersøgende historieundervisning
15.40-16:00: Afrunding og tak for i dag
Praktisk info
Tid: Fredag d. 16/4 2021 kl. 9.00-16.00
Sted: Virtuelt møderum
Pris: Gratis
Tilmeldingsfrist: 6/4
Tilmeld dig den virtuelle konference her
Historiedidaktisk Netværk er dannet af FALIHOS/Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag, Historielærerforeningen, Foreningen af Historielærere ved Handelsgymnasiet, Historielærerforeningen for Idehistorie på HTX, Foreningen af Historielærere ved Læreruddannelsen og HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.