06.05. 2024 · René Bank Isager
Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen
Artiklen behandler spørgsmål om nationalromantiske malerier, og giver et bud på, hvordan de kan anvendes på en reflekteret og relevant måde i historieundervisningen. Artiklen argumenterer for, at nationalromantiske malerier rummer perspektiver, der kan give en mere nuanceret forståelse af både fortid og nutid.
29.01. 2024 · Heidi Eskelund Knudsen
Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger
I den fagdidaktiske forskning til historie har forskere travlt med at finde ud af, hvordan et klassisk humanvidenskabeligt fag som historie kan og bør forholde sig til forestillinger om det antropocæne, herunder de udfordringer som klodens forandringer stiller os, mennesker og samfund, overfor. Denne RADAR-artikel, skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, faglig leder HistorieLab, viser små konkrete teksteksempler og lægger op til en posthumanistisk diskussion af udformningen af historiske narrativer til undervisning.
26.09. 2023 · Pia Sigmund
Historiefortælling i historieundervisningen
I denne RADAR-artikel ser fagforfatter Pia Sigmund på muligheden for at bruge mundtlig fortælling som en del af den daglige undervisning, og på de mange fordele, for både lærer og elever, der følger med fortællingen. Læs artiklen her.
02.05. 2023 · Jens Aage Poulsen, Mette Nørregaard Christensen
Genstande – læring for alle aldre
I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model, som pædagoger og lærere kan anvende til at understøtte, at børn fra 4-5 år og op til 9. klasse bruger genstande som afsæt for at udforske fortiden. Derudover indeholder artiklen tre konkrete forløb til, hvordan man i henholdsvis børnehaven, indskolingen og udskolingen kan inddrage genstande for at facilitere børns undersøgende læring.
30.03. 2023 · Jens Aage Poulsen
Om at vælge indhold
I faget historie er der kun tid til at undervise i en mikroskopisk del af fortiden, som der hele tiden bliver mere og mere af. Så hvad fra fortiden, hvordan og hvorfor skal eleverne lærer faget? Dette uddyber Jens Aage Poulsen i denne RADAR-artikel med overskriften Om at vælge indhold.