26.09. 2023 · Pia Sigmund
Historiefortælling i historieundervisningen
I denne RADAR-artikel ser fagforfatter Pia Sigmund på muligheden for at bruge mundtlig fortælling som en del af den daglige undervisning, og på de mange fordele, for både lærer og elever, der følger med fortællingen. Læs artiklen her.
02.05. 2023 · Jens Aage Poulsen, Mette Nørregaard Christensen
Genstande – læring for alle aldre
I denne RADAR-artikel præsenteres en teoretisk funderet model, som pædagoger og lærere kan anvende til at understøtte, at børn fra 4-5 år og op til 9. klasse bruger genstande som afsæt for at udforske fortiden. Derudover indeholder artiklen tre konkrete forløb til, hvordan man i henholdsvis børnehaven, indskolingen og udskolingen kan inddrage genstande for at facilitere børns undersøgende læring.
30.03. 2023 · Jens Aage Poulsen
Om at vælge indhold
I faget historie er der kun tid til at undervise i en mikroskopisk del af fortiden, som der hele tiden bliver mere og mere af. Så hvad fra fortiden, hvordan og hvorfor skal eleverne lærer faget? Dette uddyber Jens Aage Poulsen i denne RADAR-artikel med overskriften Om at vælge indhold.
14.03. 2023 · Jens Pietras
Nyt perspektiv på dansk historie
En ny påtrængende dagsorden trænger sig på – klimadagsordenen. Hvis vi fortsætter som hidtil, destruerer vi snart vores fælles klode. Hvad skal vi gøre? Og hører ovenstående bekymring til i historiefaget? I denne RADAR-artikel kan du læse om Jens Flemming Pietras bud på at genbesøge kendte danske historiske begivenheder, for at tilføje en ny dimension og synsvinkel som forklaring på begivenheder, forløb og konsekvenser – nemlig en klimasynsvinkel.
20.02. 2023 · Rikke Alberg Peters
Sæt fokus på jødekonspirationsteorier i kanonpunktet om Holocaust
Som en del af regeringens handlingsplan mod antisemitisme ser det ud til, at Holocaust og andre folkedrab formentlig vil blive et nyt kernepunkt eller kernestofområde. I denne artikel er der fokus på, hvordan lærere kan gribe Holocaust an i historieundervisningen. RADAR-artiklen er skrevet af Rikke Alberg Peters, lektor og ph.d. ved HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.