Nyheder

11. marts 2024
Ny bog skildrer anti-vaccinationsargumenterne i de seneste 250 år
Vaccinemodstand sætter spørgsmålet om individets ret over for den kollektive sundhed på dagsordenen og gør vaccination til både et politisk og et sundhedsmæssigt spørgsmål. Denne bog tegner et billede af vaccinemodstandens mange forgreninger og samfundsmæssige betydning fra dens tidlige udtryk til i dag, hvor fronterne er trukket hårdt op.
7. marts 2024
Årene der gik: HistorieLab i perspektiv 2022-2023
I denne uge er HistorieLabs årsberetning for 2022-2023 landet i centeret og er derfor klar til at blive læst af alle, der kunne tænke sig at vide lidt mere om hvad perioden 2022-2023 er gået med i HistorieLab-regi.
5. marts 2024
Tag gratis til Tyskland og vikingetiden med din 5. klasse
Vi søger fire 5. klasser, der har lyst til at teste nyudviklet formidling i forbindelse med projektet ”Gudruns rejse” i juni 2024. To klasser skal transporteres til Danevirke Museum og to klasser til Hedeby. Det er gratis at deltage og foregår i Tyskland. Læs mere om forberedelse til dagen, besøget på Danevirke eller Vikingemuseet Hedeby samt andre praktiske informationer.
21. december 2023
Gode rammer for historiebevistliggørelse hos de mindste
Hvordan kan vi skabe gode rammer for historiebevistliggørelse hos de mindste? I projektet Dannelsesbroen samarbejder vi med daginstitutioner, skoler og kulturarvsinstitutioner for at skabe de bedste rammer, der dels kan bygge bro i overgangen fra børnehave til skole, og dels kan koble kulturarv og kulturformidling sammen med leg og aktiviteter i børnehøjde.
13. december 2023
Bogudgivelse: Praksisfaglighed i skolen
I november 2023 udkom bogen Praksisfaglighed i skolen, hvor Anders Stig Christensen, ph.d. og lektor, HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, har skrevet kapitlet om praksisfaglighed i samfundsfag.
22. november 2023
Dansk-tysk vikinge-samarbejde i børnehøjde
Læs om et nyt og spændende projekt med fokus på et dansk-tysk vikinge-samarbejde i børnehøjde mellem Kongernes Jelling, Danevirke Museum og Wikinger Museum Haithabu (Hedeby) samt Europa Universitet Flensburg (EUF) og UCL Jelling samt HistorieLab. Formålet med projektet er at formidle en sammenhængende fortælling om vikingetiden til danske og tyske elever med udgangspunkt i undervisningsmaterialer.
15. november 2023
Læremiddelmesse 2023: Lærerstuderende udvikler nye læremidler til historiefaget med fokus på bæredygtighed
I oktober afholdte lærerstuderende på tre historiehold, fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskoles campusser i Odense og Jelling, læremiddelmesse i UCLs festsal i Odense. Siden sommerferien har de tre hold arbejdet med at udvikle læremidler til grundskolen, der har bæredygtighed eller det antropocæne som omdrejningspunkt i historiefaget.
7. november 2023
Krop, forundring og æstetiske eksperimenter
Mandag den 30. oktober afholdt projektet Dannelsesbroen – Kulturarv i børnehøjde en gratis temaeftermiddag. Der blev sat fokus på betydningen af at arbejde med kropslige og æstetiske erfaringer hos børn gennem oplæg, drøftelser og en kreativ workshop.
9. oktober 2023
Bogudgivelse: 1864 – Hvad lærte eleverne?
Bogen "1864 – Hvad lærte eleverne?" tager fat i historiebrugen i skiftende tiders skolebøger og stiller skarpt på, hvorfor vi ændrer læremidlernes fortællinger, når tiderne skifter. Bogen kan være et afsæt for at reflektere over historiebrug, og hvilke opgaver historiefaget i grundskolen bør have nu og i fremtiden. Bogen er skrevet af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, og udgivet ved Syddansk Universitetsforlag.
13. juni 2023
Undervisning i omstridte og følsømme historier – hvad vil det sige?
Du har nu mulighed for at deltage i en undersøgelse, hvor formålet er at reagere på nogle af de udfordringer, som lærere, lærerstuderende og undervisere i hele Europa står over for, når de underviser i omstridte og følsomme historier. Læs mere her.
8. juni 2023
Kulturarv i børnehøjde gennem kreativitet, samskabelse, kultur og historie
Som led i et samarbejde mellem fire daginstitutioner i Jelling, Bredagerskolen, Kongernes Jelling, Vejle Kommune, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab, har et større arrangement fundet sted med formålet at lære børn om kulturhistorie gennem kreativitet, samskabelse og leg i børnehøjde.
11. april 2023
God og relevant undervisning om Holocaust og andre folkedrab
Historielærere og -undervisere har nu mulighed for at få ny inspiration til, hvordan de kan gribe undervisning i Holocaust og andre folkedrab an. Det sker gennem en række nye kurser og seminarer med fokus på det komplekse emne, som er blevet føjet som nyt kernestofpunkt for ungdomsuddannelserne og som forventes at blive et kanonpunkt i historie i grundskolen.
15. marts 2023
Sådan kan børn og unge blive medskabere af historie
Heidi Eskelund Knudsen og Rikke Alberg Peters, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, ser tilbage på konferencen Skab historie i Historiedidaktisk netværk.
3. november 2022
Hyldest til historielærernes nestor
Den årlige konference, Historielærernes dag 2022, blev i år afholdt under titlen "Jubilæum uden jubel" med fokus på historiens skyggesider og Wannsee-konferencens 80 års jubilæum. Men i år var der også gjort plads til at hylde en betydningsfuld profil på konferencen, som trækker sig tilbage ved årets udgang.
3. oktober 2022
Mini-konference: Skab historie
Historiedidaktisk Netværk har afholdt en mini-konference under teamet "Skab Historie" og programmet bød blandt andet på et spændende oplæg ved lektor Karen Gram-Skjoldager fra Aarhus Universitet. Formålet med konferencen var blandt andet at føre faglige samtaler der kan give inspiration til konferencen ”Skab Historie” i foråret 2023.
22. juni 2022
Riget i Nord: Undervisningsmateriale om historie, kultur og kunst på Færøerne og i Grønland
Grønland og Færøernes historie, kunst og kultur bliver fortalt på en ny og engagerende måde gennem undervisningsmaterialer, der skal hjælpe danske skoleelever med viden om 'Riget i Nord' gennem leg.
2. juni 2022
Det store løb: Tour de France i børnehøjde
Den 9. juni 2022 kl. 9-10 cykler 60 femårige rundt i Palisaden i Jelling, som led i et samarbejde mellem HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Vejle Kommune og tre daginstitutioner i Jelling. Formålet med projektet er, at børnene skal lære om Tour de France gennem leg, fortælling og sansning.
19. maj 2022
Webinar: Få inspiration til undervisningen i historie-, samfundsfags- og kristendomskundskab/religion
Få inspiration til din undervisning i historie, samfundsfags og kristendomskundskab/religion. Udgangspunktet for webinaret er udfordringer og problemstillinger i skolefagene, hvad der rører sig i forskningen på et internationalt plan og hvordan forskningen kan inspirere til undervisning og udvikling.
18. maj 2022
Håndbog i scenariedidaktik: Ny bogudgivelse og lanceringskonference
Den 2. juni 2022 udkommer bogen "Håndbog i scenariedidaktik", som flere medarbejdere fra HistorieLab har medvirket til. DPU afholder i den forbindelse en lanceringskonference den 10. juni 2022, hvor der både indbydes til fælles dialog samt fagopdelte dialoger på baggrund af bogens indhold og cases.
19. april 2022
Webinar: Få inspiration til undervisningen i historie-, samfundsfags- og kristendomskundskab/religion
Få inspiration til din undervisning i historie, samfundsfags og kristendomskundskab/religion. Udgangspunktet for webinaret er udfordringer og problemstillinger i skolefagene, hvad der rører sig i forskningen på et internationalt plan og hvordan forskningen kan inspirere til undervisning og udvikling.
5. april 2022
Ny kildebank: Hekse
En ny kildebank er landet på hjemmesiden. Denne gang handler emnet om hekse med fokus på hekseforfølgelserne i renæssancen. Kildebanken er et fleksibelt læremiddel, som henvender sig til 5.-6. klassetrin og er organiseret i fire temaer, der hver især indeholder 4-8 kilder.
31. marts 2022
Året der gik: HistorieLab i perspektiv 2021
2021 var trods udfordringer et godt år for HistorieLab, hvor centeret både fik færdiggjort store projekter, igangsat nye spændende indsatser samt tilknyttet flere gode kræfter. Den netop udgivne årsberetning ”HistorieLab i perspektiv 2021,” beskriver et HistorieLab, der på trods af coronanedlukninger, der besværliggjorde nogle af HistorieLabs aktiviteter, har haft en bred produktion og formidling af fagligt relevant indhold til historie og kulturfag, og at interessen for HistorieLab og centrerets aktiviteter er støt stigende.
16. marts 2022
Uddannelse i Børn og unges online-liv på kanten
Er du interesseret i at blive klogere på børn og unges online-liv, og vil du have indsigt i tilgange og metoder til, hvordan man forebygger ekstremisme online? Uddannelsen i børn og unges online-liv på kanten afholdes på ny i foråret 2022 i både Odense og Aalborg.
10. januar 2022
Ny kildebank: Rundt om cyklen
Nyt kildebankemne er nu tilgængeligt. Emnet omhandler cyklens historie, betydning og brug. Du kan med emnet få indsigt i og komme rundt om cyklen med syv temaer, der hver indeholder 4-10 kilder og dertilhørende spørgsmål. Emnet ”Rundt om cyklen” er et fleksibelt læremiddel, som primært henvender sig til 7.-9. klassetrin.
30. november 2021
Ny bog: Censur og ytringsfrihed
Ny bog om censur og ytringsfrihed. Bogen har fokus på at give elever viden om ytringsfrihedens og censurens historie og om dilemmaer forbundet hermed. Den kan anvendes til elevernes selvstændige interesselæsning, til emnearbejde i fagene, til projektopgaven og til faglige læsekurser.
10. november 2021
Ny publicering: Rejsen til jernalderen – en billed- og samtalebog
I forbindelse med projektet Dannelsesbroen er ”Rejsen til jernalderen” netop udgivet. Bogen er en billed- og samtalebog til børn i alderen 3-9 år. Idéen med bogen er at give inspiration til at besøge en kulturarvsinstitution og til arbejdet med et tema om jernalderen, ligesom det også er hensigten at give pædagogen et redskab til at formidle emnet til børnene.
14. juni 2021
Skal du med, når vi sætter "Onlineliv på kanten"?
Vil du lære at forebygge ekstremisme online? Og at arbejde med at udvikle metoder til de udfordringer man møder, når man arbejder i børn- og ungekontakten? Onlineliv på kanten har sat nye datoer i kalenderen for dette års kursusforløb Omtanke Online.
14. juni 2021
Det er stadig vigtigt at debattere
I sensommeren 2020 afholdte vi vores debatcafé i Vejle med Rosborg og Rødkilde Gymnasium. Det gør vi igen i år. Læs med og få den nyeste information om Debatcaféerne.
14. juni 2021
Op på cyklen med HistorieLab til Tour de France 2022
Når Vejle bliver tour-by for Tour de France vil HistorieLab stå klar med forfriskninger i form af friske undervisningsmaterialer og indhold.
7. juni 2021
Beretning 2019-2020: HistorieLab i stærkere samarbejde med Vejle Kommune og uddannelser om historie, kulturarv og oplevelsesøkonomi
I beretningen ser vi tilbage på de mange forsknings- og formidlingsaktiviteter, der har været i 2019-2020 i HistorieLab. Vi tager blandt andet et kig på aktiviteter i Vejle, elever der designer mindesteder for Genforeningen, sommerskole om national identitet og demokratisk dannelse og anti-radikalisering.
4. juni 2021
Børnehaver på rejse i vikingetiden og på opdagelse i jernalderen
Oplevelser med hele kroppen, forundring og nysgerrighed var i højsædet, efter to børnehaver har leget vikinger og testet nye spændende aktiviteter med Vikingeskibet Jelling Orm og Jernaldermiljøet i Vingsted som omdrejningspunkter.
3. juni 2021
Summer School – Cultural Heritage: Issues of National Identity, Cultural Tourism and Education
Årets internationale sommerskole 2021 i Jelling har fokus på kulturarv, national identitet og turisme, og deltagerne på kurset får værktøjer, viden og færdigheder, som kan anvendes på en reflekterende og analyserende måde i fremtidige studier eller professionelt øjemed. 
16. marts 2021
Syge, sultne og stuvet sammen i lejre: Da tyske flygtninge kom til Danmark i 1945
HistorieLab er klar med et nyt emne i vores kildebank. Denne gang har vi blikket rettet mod perioden efter Anden Verdenskrig og flygtningestrømmen til Danmark i perioden 1945 til 1949.
16. marts 2021
Historiedidaktisk Netværk inviterer til virtuel konference
Historiedidaktisk Netværk blev i efteråret 2020 nødt til at udskyde deres konference - Historie: Hvad er problemet? Nu er de klar med et nyt program og ny dato. Denne gang er det online og tilmeldningen er allerede åben.
16. marts 2021
Ny bog inspirerer til en god og varieret historieundervisning
”Historieundervisningen – En fagmetodik” udfolder en bred og varieret palet af undervisningsmuligheder til historiefaget. HistorieLabs forskere har bidraget med flere af kapitlerne.
8. september 2020
Ny debatkonkurrence i Vejle Kommune sætter fokus på debatkultur for unge
Flere end halvdelen af de danske unge undlader at deltage i diskussionerne online på grund af risikoen for at blive mødt af hadefulde kommentarer. Det viste en undersøgelse i 2016. Men hvis ikke de danske unge lærer at debattere på internettet, hvor skal de så lære de gode debatdyder at kende, så de selv kan bidrage til en god debatkultur fremover?
7. september 2020
"Jernalder for børn" har lavet et nyt vendespil
Der er blevet udviklet nyt materiale til projektet "Dannelsesbroen". Mette Nørregaard Christensen har skabt et vendespil, som kan aktivere og støtte børnenes erindringer og udfordrere deres historieforståelse.
1. september 2020
Med HistorieLab på sommerskole
I uge 33 løb det nye udbud – Summer school – af stablen i Jelling, hvor 33 studerende fra forskellige uddannelser i UCL deltog. Udbuddet har titlen Cultural Heritage – a cross-disciplinary perspective: National Identity, Education & Pedagogy and Tourism & Economy. 
1. september 2020
Historielærernes Dag 2020 i Jelling og Roskilde
Kom til historielærernes dag i Jelling og Roskilde d. 21. og 22. oktober 2020 og vær med til at sætte fokus på historie som fortælling - mellem fakta eller fiktion?
31. august 2020
Vinderen af 10.000 kr.
I forbindelse med 100 års jubilæet for Genforeningen af den dansk tyske grænse afholdte HistorieLab en konkurrence, hvor danske skoleklasser havde mulighed for at vinde pengepræmien på 10.000 kr.
18. august 2020
Loa Bjerre undersøger fortidens rolle i historieundervisningen
Tidligere på året forsvarede og færdiggjorde HistorieLabs egen Loa Bjerre sin ph.d om fortidens rolle i historieundervisningen på baggrund af en undersøgelse hun havde lavet af det historisk fremmede i Grundskolens historiefag
6. august 2020
Nyt kildebanksemne spreder sig over de store epidemier
I kølvandet af den omfattende pandemi og lukning af Danmark i marts 2020 har HistorieLab udviklet et nyt emne til vores kildebank, hvor eleverne har mulighed for at dykke ned i fortidens epidemier.
1. juli 2020
Historiedidaktisk netværk inviterer igen til konference
Når Historiskdidaktisk netværk d. 18/9 slår Rødkilde gymnasiums døre op for ny en konference om, hvad problemet er med historie, er du inviteret med til at debattere om fagets udfordringer og problemer. Hvorfor skal vi bruge undervisningstid på, at eleverne arbejder selvstændigt med problemstillinger? Hvad kan eleverne bruge undersøgelseskompetencer til i deres hverdags- og samfundsliv? Hvordan tilrettelægger man som lærer en undersøgende og udforskende undervisning? Og hvilke udfordringer møder eleverne, når de skal arbejde på den måde i historiefaget? Konferencen er målrettet historielærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne og vil blive afholdt fredag d. 18/9 2020 på Rødkilde Gymnasium i Vejle.
28. maj 2020
Ny dato til formidlingskonferencen
Grundet corona pandemien var vi nødsaget til at udskyde formidlingskonferencen 2020, som skulle være afholdt d. 24. april. I stedet for har vi valgt at udskyde konferencen til foråret 2021. Vi har nu fundet en dato, så sæt kryds i kalenderen allerede nu. Sæt "X'et" i kalender d. 23. april 2021.
12. maj 2020
HistorieLab åbner en ny sommerskole
HistorieLab og UCL er gået sammen med Universitet i Sørøst-Norge om at skabe og udvikle en sommerskole, hvor de studerende kan arbejde med bl.a. kulturarven og national identitet.
6. maj 2020
Kan man strikke kulturarven
Ja, det kan man! Og HistorieLabs egen strikkenørd og lektor ved pædagoguddannelsen i Jelling Mette Nørregaard Christensen er netop aktuel med sit strikketøj og opskrifter i Vejle Amts Folkeblad.
29. april 2020
Ny ph.d. om rollespil i historieundervisningen
HistorieLabs Marianne Dietz færdiggjorde og forsvarede for nylig sin ph.d. om rollespils betydning for elevernes historiebevidsthed. Hør Marianne fortælle om hendes arbejde og forskning.
3. april 2020
Vi udskyder formidlingskonferencen til 2021
Vi udskyder formidlingskonferencen til foråret 2021. Du har mulighed for at få mere information om den nye dato ved at sende os en mail på historielab@ucl.dk
18. marts 2020
Nyt kildebanksemne om Genforeningen
I forbindelse med 100 års jubilæet af Genforeningen udgiver HistorieLab et nyt emne i vores kildebank. Her kan du finde kilder vedrørende tiden før, under og efter genforeningen.
18. marts 2020
Når coronavirussen ikke er den eneste der spreder sig
Når spredning af misinformation bliver en farlig kulturel virus. HistorieLabs Rikke Peters kronik er at finde i Information her til morgen, hvor hun diskuterer de forskellige kulturelle konsekvenser ved misinformation og konspirationsteorier i samfundet under COVID-19.
11. marts 2020
Ny spilportal i samarbejde med HistorieLab
HistorieLab har i løbet af 2019 hjulpet til med at udvikle en spilportal for indskoling med fokus på 'maddannelse' og 'digital dannelse'. Nu er rapporten, udarbejdet af Dorte Ruge, ph.d. og seniorforsker, klar, og spilportalen er klar til brug fra april.
4. marts 2020
Hurtig historie til din undervisning
En ny online læringsportal har set dagens lys. Hurtighistorie.dk er er klar til at hjælpe undervisere og elevere i historiefaget med at danne et hurtig overblik over historien.
24. februar 2020
120 klasser konkurrerer om at fejre Genforeningen
120 skoleklasser fra hele landet konkurrerer om 10.00 kr. til klassekassen for det bedste design af mindesmærker i forbindelse med 100 års jubilæet for Genforeningen. Den 24. april i forlængelse af formidlingskonferencen vil den vindende klasse få overrakt præmien til Jelling Folkefest.
19. februar 2020
HistorieLab på LinkedIn
HistorieLab er nu også at finde på LinkedIn. Glem ikke at følge os for at holde dig opdateret!
19. februar 2020
Grønlandsrolle i dansk identitet
Kom og mød journalist Martin Breum til HistorieLabs formidlingskonference 2020 den 24. april i Jelling.
13. februar 2020
De 100 danmarkshistorier nu på teaterform
Nørrebro teater har i denne sæson fokus på danmarkshistorien med en række arrangementer som bygger på 100 danmarkshistorier
13. februar 2020
Børn og unges online-liv på kanten
Hvordan forebygger vi, at de unges online-liv udvikler sig ekstremt. Nyt kursus åbner op for det spørgsmål.
13. februar 2020
Nyt dansk/norsk partnerskab inden for kulturarvsdidaktik
HistorieLab har haft besøg af det norske USN for at diskutere mulighederne for nyt samarbejde og sommerskole 'Cultural Heritage – a cross-disciplinary perspective: National Identity, Education & Pedagogy and Tourism & Economy'
7. februar 2020
Ny temadag om nordisk samarbejde i historie- og danskundervisningen
De danske og svenske parterne bag udviklingsprojektet ”Kom tæt på det nordiske” inviterer til temadag om en nytænkning af nordisk samarbejde, hvor historiefaget er i fokus.
31. januar 2020
Nyt emne i kildebanken sætter fokus på forbrydelse og straf i Danmark
Fleksibelt læremiddel som henvender sig til 5.-6. klassetrin. Sæt fokus på opfattelsen af, hvordan forbrydelse og straf har ændret sig igennem tiden fra vikingerne til i dag.
17. januar 2020
Vælg en workshop og få værktøjer med hjem til din undervisning
Når HistorieLab slår dørene op for formidlingenskonference 2020, tilbyder vi traditionen tro workshops, hvor du kan få værktøjer og redskaber med hjem til din historieformidling og -undervisning.
15. januar 2020
Hæsblæsende inspirationsdag. Følg med i optakten på Facebook.
Er du bange for at misse nyheder eller vigtig information fra HistorieLab? Så følg os på Facebook. Her deler vi begivenheder, information, artikler og content der er relevant for dig og dit arbejde med historieformidling.
17. december 2019
Året der gik
HistorieLab ønsker god jul og godt nytår, og her gør vi status over et begivenhedsrigt 2019
17. december 2019
Bliv inspireret i Jernalderen
Nyt katalog er ude. Få en bred vifte af inspirerende forslag til aktiviteter, hvor børnene kan opleve jernalderen gennem bevægelse og sansning og med en kobling til leg og udvikling af børnene historiske bevidsthed.
4. december 2019
Nyt læremiddel. Lad eleverne fortælle livshistorien om to personer der bidrog til Holocaust
Historier om Holocaust – et forløb om Holocaust fortalt gennem livshistorier og primære kilder er et nyt undervisningsforløb og –materiale målrettede elever i udskolingen og gymnasiet.
3. december 2019
Kom på tværs af den dansk/svensk grænse
Denne praksismanual er blevet udarbejdet på baggrund af erfaringer og viden fra et udviklingsprojekt involverende to 5. klasser og deres lærere fra hhv. Fredericia og Malmø og de lokale museer - Museerne i Fredericia og Malmø Museer. Projektet handler om, at kunne give eleverne en forståelse af den fælles kulturarv, der er mellem Sverige og Danmark.
3. december 2019
Skibsmatroserne på tur i Jernaldermiljøet Vingsted
Hvad sker der når et samarbejde mellem kulturinstitutioner, skoler og dagtilbud opstår? Det har to af HistorieLabs forskere Marie Bonde Olesen og Lars Kjær Larsen undersøgt med deres projekt Dannelsesbroen. Læs om Skibsmatroserne fra Børnehuset Skibet og deres besøg i Jernaldermiljøet
3. december 2019
Er museet broen?
Følgeforskningsrapporten fra Sally Thorhauges forskningsprojekt ’GYMuSKO’ ligger klar.
27. juni 2019
HistorieLab debatterede fake news på Vejle Folkemøde
Hvad har graverjournalistik og konspirationsteorier til fælles med misinformation og fake news? Det diskuterede Ph.d. Rikke Alberg Peters fra HistorieLab i selskab med journalist Ole Retsbo og forsker Silas Marker på Vejle Folkemøde den 7. juni 2019.
6. juni 2019
Vind 10.000 kr. til klassekassen: Hvor går grænsen?
Deltag i HistorieLabs Genforeningsmarkering og lad dine elever være med i et aktiverende undervisningsforløb om Genforeningen. Tilmeld klassen til HistorieLabs kommende forløb "Hvor går grænsen" og modtag inspirerende forløb til folkeskolens ældste klasser med mulighed for at vinde 10.000 kr. til klassekassen.
24. maj 2019
Otur-app'en lukker pr. 1. august 2019
HistorieLabs lokalhistoriske app "Otur" lukker per 1. august 2019 på grund af stigende krav til vedligeholdelse. Brugere af app'en vil beklageligvis opleve fejl og mangler indtil app'en fjernes til august.
15. maj 2019
Guide til valgkampen: Sådan hjælper du eleverne uden om fake news og misinformationer
YouTube, Facebook og Google er en fast del af elevernes hverdag med uanede mængder af informationer og ressourcer, hvilket sætter undervisere på en svær opgave i den aktuelle valgkamp. For hvordan klæder man eleverne på, så de styrer uden om falske fakta og påstande, når de dagligt befinder sig i et digitalt hav af informationer. Det giver Rikke Alberg Peters fra HistorieLab her nogle gode bud på.  
23. april 2019
HistorieLab undersøger læremidlers betydning i undervisningen
Hvad gør læremidler ved undervisningen? I samarbejde med læremiddel.dk er HistorieLab med i projektet Praksisfortolkninger af Læremidler (PaL), som skal klarlægge, hvordan læremidlerne påvirker planlægning og gennemførelsen af undervisning, og hvad praksis gør ved læremidlerne. I undersøgelsen indgår læremidler i fagene dansk, matematik og historie.
12. april 2019
Videncenter med succes fortsætter på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Siden opstarten i 2014 har HistorieLab Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling givet historieundervisningen et løft på et bredt udsnit af landets skoler og bygget bro mellem kulturinstitutioner og skoler. Centeret fortsætter som et stærkt forskningsmiljø på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole med fokus på at samarbejde med lærer- og pædagoguddannelsen og give historie- og kulturarvformidling et endnu stærkere afsæt i samarbejdet med oplevelsesøkonomi. Per B. Christensen fortsætter som formand.
11. april 2019
HistorieLab deltager med tre forskningsprojekter på nordisk konference om fagdidaktik
Under temaet "Globale og lokale spændinger. Udfordringer for fagdidatik." afholder Stockholm Universitet i maj konferencen NoFa7. Her præsenterer HistorieLab resultaterne af tre aktuelle forskningsprojekter om nærområdets undervisningspotentiale, gymnasieelevers meningsskabende arbejde i undervisningen og kontroversielle emner i historieundervisningen. 
27. marts 2019
Find nye undervisningsforløb nemt og hurtigt
Det bugner med inspiration og læremidler på historielab.dk. Derfor har vi forbedret overblikket med nye emner og inddelinger, så du hurtigt kan finde lige præcis de undervisningsforløb og udgivelser, du står og mangler.
22. marts 2019
HistorieLab deltager i dansk-tysk fællesskab ved årets læringsmesser
Som en del af 'Grænselandet - kulturmøde og læringsrum' deltager HistorieLab i selskab med organisationer fra det dansk-tyske grænseland på årets to store læringsmesser: Danmarks Læringsfestival og Skolemessen. Formålet med samarbejdet er at synliggøre grænselandets unikke undervisningstilbud inden for sprog, kultur og historie.
15. marts 2019
Fire nye dilemmaspil om besættelsen af Danmark
Forestil dig, at du i 1943 som den danske finansminister K.H. Kofoed deltager i Tønders jubilæumsfest - trods indbyggernes utilfredshed med regeringen. Eller at du er 17-årige Jørgen, der i 1943 overvejer at tilslutte sig modstandskampen. Eller at du er tysk teenager i Nordslesvig, da 2. verdenskrig bryder ud. Det er blandt andre disse scenarier, du skal tage stilling til i HistorieLabs fire nye dilemmaspil om livet under 2. verdenskrig.
20. februar 2019
Deltag i et nyt diplommodul om lærende partnerskaber
UCL udbyder til efteråret modulet "Lærende partnerskab - dagtilbud, grundskole, ungdomsuddannelse og museum" for dig, som gerne vil arbejde med oplevelses- og læringsforløb for børn og unge i lærende partnerskaber mellem institutioner. HistorieLab har bidraget til udviklingen af modulet, som er en del af Den pædagogiske diplomuddannelse.
18. februar 2019
Få værktøjer og inspiration til samarbejdet med frivillige på museer i nyt gratis online kursus
Museer er generelt afhængige af frivillige til at udføre en række opgaver og tjenester, og samtidig findes der frivillige, der lidenskabeligt støtter museer uden at blive betalt. Derfor kan et samarbejde være til stor gavn for begge grupper, men ikke desto mindre indebærer samarbejdet også nogle udfordringer. I Nordmus' nye gratis online kursus får du indblik i både muligheder og udfordringer, og får samtidig værktøjer, som kan inspirere til at gode samarbejder mellem museer og frivillige. Kurset "Frivillige på museer" strækker sig over fire lektioner, og er nu åbent.
4. februar 2019
HistorieLabs nye kildebankemne dykker ned i den aktuelle samfundsdebat om køn og seksualitet
Selvom #metoo og puttefester er moderne fænomener, er diskussionen om menneskets seksualitet og køn ikke ny. Tværtimod giver HistorieLabs nye kildebank-emne ”Kærlighed, køn og seksualitet” et indblik i, hvordan samfundets syn på emnet løbende har udviklet sig siden Middelalderen og frem til i dag. Med mere end 50 didaktiserede kilder, gør den nye kildebank det muligt for elever at arbejde problemorienteret med forskellige tiders syn på de værdier og holdninger, som de selv må forholde sig til dagligt.
17. december 2018
På Møn guider 9.K turisterne rundt på Silderuten via Otur-appen
På Møn kan du nu tage på en informativ byvandring langs middelalderruten 'Silderuten' ved hjælp af din telefon. To lærerstuderende har sammen med 9.K på Møn Skole opdateret en turistfolder fra 1998, og har gjort 'Silderuten' i Stege digital ved hjælp af HistorieLabs app Otur - til glæde for både elever og turister.
10. december 2018
Dyk ned i den dansk-tyske kunsthistorie i et nyt gratis online kursus
Nu er der mulighed for at blive klogere på den danske guldalder-malerkunst og den tyske romantik i Nordmus' nye gratis online kursus. I kurset, som både findes i en dansk og tysk version, får du bl.a. viden om, hvordan malerkunsten påvirkede den voksende nationalfølelse fra og med 1840’erne, om landskabsmaleriets politiske rolle og betydning for udviklingen af kunsten samt ligheder og forskelle mellem de danske og tyske malere. Kurset varer syv lektioner, og tilmeldingen er nu åben.
3. december 2018
Fortidsspor, historiske scenarier og digitale værktøjer: Slutspurten om ledige pladser er i gang, og du kan nå det endnu
Tilmeld dig HistorieLabs formidlingskonference inden fristen udløber den 13. januar 2019
12. november 2018
Løs den problemorienterede undervisning med gode problemstillinger
Hvorfor bør historie i grundskolen være et problemorienteret fag, og hvordan laver eleverne en god problemstilling? Det diskuterer Jens Aage Poulsen og Rikke Alberg Peters fra HistorieLab i en ny artikel i det fagfællebedømte tidsskrift Learning Tech.
31. oktober 2018
HistorieLab deltager i international idéudvikling og samarbejde om kulturarv og voksenuddannelse
I oktober deltog Sally Thorhauge fra HistorieLab i Nordisk Ministerråds Nordplus kontakt-seminar ved Jamtli Frilandsmuseum i Östersund, Sverige. Sammen med 36 andre deltagere fra de nordiske og baltiske lande workshoppede og idéudviklede de fremtidige projekter med fokus på kultur og læring for voksne. Resultatet blev for HistorieLab 2,5 nye projekter, som nu skal videreudvikles og realiseres.
22. oktober 2018
Hvad kan HistorieLab gøre for dig?
HistorieLab laver både læremidler, forskning, kurser og konferencer, men hvad er det, at du har brug for som formidler eller underviser? Det vil vi gerne blive klogere på, og derfor har vi udarbejdet et kort spørgeskema, som vi håber, du vil besvare.
18. oktober 2018
Hvad vil du debattere under overskriften 'Aktiverende historieundervisning'?
Med debatcafé indfører vi et nyt koncept på formidlingskonferencen den 30. januar 2019, fordi I, der tidligere har deltaget på konferencen, har efterspurgt mere tid til erfaringsudveksling. Derfor vil vi rigtig gerne høre, hvilke ideer du har til debatemner under overskriften ’Aktiverende historieundervisning’. Send dit forslag til projektleder Charlotte Amalie Hvilshøj på cahv@ucl.dk senest den 5. november.
17. september 2018
Ny rapport: Der er et stort potentiale, når dagtilbud og museer samarbejder om børns møde med kunst og kultur
I over et år har dagtilbud, museer og kunstnere samarbejdet om at tilrettelægge og gennemføre oplevelser med kunst og kultur for førskolebørn (KULT-projektet). På baggrund af dette samarbejde, har HistorieLab udgivet en følgeforskningrapport om forløbets udfordringer og potentiale, med anbefalinger til hvordan lignende samarbejder kan tilrettelægges med udbytte for børnene.
10. september 2018
Læs RADAR for den nyeste faglige viden indenfor historie- og kulturfagene
RADAR er HistorieLabs online historiedidaktiske tidsskrift. Her bringer vi dybdegående faglige artikler om den seneste forskning inden for historie- og kulturfagsdidaktik, med inspiration til hvordan det kan omsættes i praksis. Tidsskriftet henvender sig til lærere, formidlere, undervisere og studerende inden for historie- og kulturfag, der interesserer sig for feltets udvikling og muligheder.
5. september 2018
Børn leger på verdensarven forud for Nordisk UNESCO-konference
Hinkeleg på palisaden og tællestafet på Thyras skib er blandt aktiviteterne, når elever fra Jelling Friskole har besøgt monumentområdet i Jelling sammen med HistorieLab. Her har eleverne gennem leg og sansning udforsket verdensarven i børnehøjde som forberedelse til Nordisk UNESCO-konference, der afholdes i Jelling den 11. september 2018, og som netop handler om verdensarv set gennem børns øjne.
16. august 2018
Kulturmødet 2018: HistorieLab, kulturministeren og kunstnere debatterer små børns møde med kultur
Trods mindre børn generelt er nysgerrige og videbegærlige i mødet med kultur, er kulturtilbuddet til de 1-5 årige børn småt i store dele af landet. Dette paradoks diskuterer lektor Lars Kjær Larsen, HistorieLab, i en ambitiøs paneldebat på Kulturmødet med bl.a. kulturminister Mette Bock.
31. juli 2018
11 nye undervisningsforløb om Danmarkshistorien
Med udgangspunkt i DR's tv-serie "Historien om Danmark", har HistorieLab udviklet 11 nye undervisningsforløb om Danmarks historie. Forløbene, der varierer i klassetrin og længde, slår ned på betydningsfulde perioder i dansk historie helt fra stenalderen og frem til nutiden.
29. juni 2018
Kronik: At se sig selv i historiens lys er et menneskeligt grundvilkår
HistorieLabs leder Peter Yding Brunbech har sammen med HistorieLabs bestyrelsesformand Per B. Christensen begået en kronik om historiefaget og dannelsesdebatten. Kronikken er bragt i Kristeligt Dagblad den 11. juni 2018.
28. juni 2018
Har du lyst til at arbejde med kontroversielle emner i det kommende skoleår?
HistorieLab søger historielærere i udskolingen, der sammen med deres klasse har lyst til at indgå i et aktionsforskningsprojekt om kildekritik og kritisk tænkning. Formålet med forskningen er at udvikle en didaktik, der styrker elevernes kildekritiske kompetencer over for online indhold.
15. juni 2018
Tilmeld dig "Nærområdet i din historieundervisning - hvordan" for skoleåret 18/19
Hvordan udnytter man lokalhistoriens potentiale og inddrager elevernes eget nærmiljø i historieundervisningen? Det kan du få svar på, når projektet "Nærområdet i din historieundervisning - hvordan" fortsætter i skoleåret 2018-2019. Projektet foregår som et forløb med sparring og vejledning til historielærere, og tilmeldingen er nu åben.
12. juni 2018
Nyt spil lader eleverne prøve kræfter med livet som plantageejere på de Dansk Vestindiske Øer
HistorieLab har i samarbejde med Copenhagen Game Lab udviklet klasserumsspillet "Plantageejerne", hvor eleverne oplever livet som plantageejere på de Dansk Vestindiske Øer. Spillet træner bl.a. elevernes historiebevidsthed og kildearbejde, når de oplever historiens gang på øerne, og løbende skal tage stilling til dilemmaer som f.eks. slaveri.
4. juni 2018
Nyt emne i kildebanken med over 100 didaktiserede kilder
I kildebankens nye emne "Svenskerne - nabovenner eller arvefjender" sættes der fokus på forholdet mellem Danmark og Sverige de sidste 600-700 år. For selvom vi i dag er gode venner i Norden, har dette ikke altid været tilfældet. I det nye emne finder du derfor over 100 kilder, der belyser stridighederne mellem de to nationer, og som gør det muligt for eleverne selv at opstille og besvare historiske problemstillinger.
4. juni 2018
Nyt undervisningsforløb om konspirationsteorier til udskolingen
Overvejer du at arbejde med emnet konspirationsteorier og alternative forklaringer i næste skoleår? Så har HistorieLab udviklet et nyt undervisningsforløb, der giver en række konkrete ideer til, hvordan emnet kan gribes an i udskolingen. Forløbet træner elevernes kildekritiske kompetencer, når de blandt andet skal forholde sig til, hvilken betydning konspirationsteorier har i vores samfund og demokrati.
1. juni 2018
Nu har vi fået et stempel, hvor der står, at vi har bestået historieeksamen!
Sådan siger Karen Hillerup Tvedskov fra Tingløkkeskolen i Odense efter en veloverstået eksamen, der markerer afslutningen på kompetenceudviklingsforløbet i historiefaget. Over 70 lærere har fået samme stempel i projekt 'Sammen om historie' i foråret 2018, efter et videreuddannelsesforløb, hvor der også indgik op mod 50 historielærere på et kortere brush-up kursus.
24. maj 2018
200 ildsjæle fejrede KULT-projektets store arbejde med kulturformidling til de mindste børn
Torsdag den 17. maj var 200 mennesker fra hele landet samlet på Professionshøjskolen Absalon til KULT-projektets afsluttende konference "Små børns møde med kunst og kultur". Det toårige projekt, der nu har nået sin ende, har engageret et overvældende antal deltagere over hele landet i udviklingen af kulturoplevelser for de alleryngste.
24. maj 2018
Lærende partnerskaber skaber bedre læringsforløb for eleverne
En skuespiller, der uanmeldt dukker op i klassen for at lægge spor til et kommende muse-umsbesøg. Eller et detektivunivers, der undersøger myter og træner kildekritik. Det er bare få eksempler på nye undervisningsprojekter, der er skabt i et samarbejde mellem skoler og kulturaktører. Og netop samspillet mellem de to aktører har, ifølge en ny rapport fra HistorieLab, et stort potentiale i udviklingen af læringsforløb til Den Åbne Skole.
16. maj 2018
Undervisningsforløb om demokrati og grundlov
Hvordan er Grundloven og det danske demokrati opstået, og hvordan vil demokratiet mon udvikle sig i fremtiden? Det er blandt andet disse spørgsmål, som elever i udskolingen kan arbejde med i HistorieLabs undervisningsforløb om demokrati og Grundloven. Der er både korte og længere forløb, som alle er klar til brug.
16. maj 2018
Læremidler om demokrati og valg
Omdan klasseværelset til forhandlingerne om 1915-grundloven. Eller lad eleverne forholde sig til monarki og ytringsfrihed, når de udarbejder deres egen nutidige grundlov. Dette er blandt mulighederne i HistorieLabs læremidler, som sætter fokus på demokrati og valg.
9. maj 2018
Uformelle læringsrum på italiensk
I et nyt internationalt samarbejde undersøger HistorieLab sammen med det italienske universitet Università Di Pavia, hvordan museer kan fungere som uformelle læringsrum for de yngste børn. Målet med samarbejdet er at parterne, der har hver sin tilgang til børns museumsbesøg, kan dele erfaringer og lære af hinanden.  
7. maj 2018
Nyt samarbejde smider eleverne udenfor døren
15 skoler rundt om i Danmark har flyttet historieundervisningen ud af klassen for at gå på opdagelse i nærområdet, hvor eleverne selv undersøger, hvilke historier nærområdet rummer, og hvad det betyder for dem. Det sker som led i nyt samarbejde mellem HistorieLab og professionshøjskolen Absalon.
20. april 2018
Spilportalen har fået nyt udseende
HistorieLabs online spilportal har fået en makeover, så den er endnu lettere at bruge, både for lærere og elever. I spilportalen finder du spil om bl.a. historie og kulturarv, der kan spilles alene eller i grupper.
20. april 2018
Ny rapport: Kan elever arbejde problemorienteret med kilder i historie?
I 2016 igangsatte HistorieLab et større aktionsforskningsprojekt, der undersøgte, hvordan lærere og elever bruger og kan bruge kilder i historieundervisningen. Det omfattende projekt afsluttes nu med en rapport, der indeholder konkrete forslag og anbefalinger til, hvordan undervisningen med kilder kan tilrettelægges.
4. april 2018
Pædagogen skal være en aktiv deltager i de mindste børns møde med kulturen
To pædagogstuderende fra UCL Jelling brød traditionen, da de i januar afleverede bachelorprojektet ”Er legen mon vejen?”. Her undersøgte de i samarbejde med HistorieLab, hvordan man som pædagog kan understøtte kulturformidling i børnehøjde. En opgave der skabte nye møder på tværs af institutioner, og som der ifølge lektor Lars Kjær Larsen er et stort behov for, hvis kulturformidling til de mindste skal lykkes.
19. marts 2018
Temaside samler læremidler om 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse
Skal du lave undervisning om 2. Verdenskrig og Danmarks besættelse? Så har vi samlet en række læremidler og undervisningsforløb i en temaside. Her finder du undervisningsforløb, faglige artikler og udgivelser, der alle omhandler den historiske periode.
19. marts 2018
RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift første temanummer: Historiebrug
I dette temanummer sættes der gennem 5 fagartikler fokus på historiebrug som et centralt begreb i historieundervisningen, og ikke mindst som et fænomen, der gennem de seneste år har fyldt meget i de faglige diskussioner blandt historielærere og historiedidaktikere.  
17. marts 2018
HistorieLabs Otur-app lægger sig i toppen af nytænkende historieformidling
HistorieLab modtog for sin lokalhistoriske app en flot 2. plads til Historiske Dages Fornyelsespris, som blev uddelt på festivalen Historiske Dage. Prisen, som præmierer nye, overraskende og anderledes måder at formidle historie på, fremhævede i sin begrundelse, at Otur på afgørende punkter adskiller sig fra andre historie- og museumsapps, blandt andet fordi alle har mulighed for at producere indhold og ruter.
8. marts 2018
Undervisningsforløb om 2. Verdenskrig
Skal du undervise om 2. Verdenskrig? Så har HistorieLab en række mellemlange og længere undervisningsforløb, der er klar til brug. Undervisningsforløbene omhandler bl.a. 9. april, Jødeaktionen og Holocaust. I forløbene arbejder eleverne både med kildearbejde, historiske scenarier, dilemmaspil mm. - og i et enkel forløb - tværfagligt med danskfaget.
2. marts 2018
Det legende og lærende bliver styrket med Rane Willerslevs indtræden i bestyrelsen for HistorieLab
Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, indtræder i HistorieLabs bestyrelse og bliver dermed en del af holdet bag det nytænkende forsknings- og formidlingscenter, der arbejder med at skabe en legende og engagerende historie- og kulturarvsformidling til børn og unge i hele Danmark.
16. februar 2018
HistorieLabs Otur app er nomineret til Fornyelsespris
Under overskriften "Hvor kommer den nytænkende historieformidling fra", er HistorieLabs Otur app blevet indstillet til Historiske Dages Fornyelsespris sammen med i alt 4 andre nytænkende formidlingsinitiativer.
14. februar 2018
Mød HistorieLab på forårets messer
Igen i år kan du i foråret møde HistorieLab på forskellige messer rundt om i landet. Her kan du få en smagsprøve på vores digitale læremidler, få inspiration til undervisningen og opleve oplæg med centrets medarbejdere.
15. januar 2018
Behind-the-scenes på HistorieLabs nye kildebank
HistorieLab var i sidste uge på tur rundt i Danmark for at optage filmklip til det kommende emne i kildebanken. På turen kom de forbi både Kronborg, Roskilde Domkirke og Rigsarkivet, som alle optræder i det næste emne: "Balladen med svenskerne".
9. januar 2018
Kildebanken har fået nyt udseende
Måske har du bemærket, at vi har rodet og rykket lidt rundt i kildebanken på det seneste? Det har vi gjort, så kildebanken er lettere at bruge for både undervisere og elever. Indholdet er det samme, men udseendet er nyt, og nu er den helt klar til brug.
5. januar 2018
Få ledige pladser tilbage til gratis formidlingskonference
Hvordan bruger du nærområdet som læremiddel? Hvordan gør du dine elever historieskabende? Hvad er augmented reality i historiefaget? Dette får du svar på til HistorieLabs formidlingskonference 'Historien står døren' den 7. februar 2018.
21. december 2017
Fra alle os til alle jer
Fra HistorieLab sender vi de bedste julehilsner og ønsker om et godt nytår. Året går på hæld, og når vi gør status, har vi haft succes med en bred palette af tiltag og projekter, som styrker historie- og kulturarvsformidlingen i Danmark.
19. december 2017
Konference: Historien står for døren
Eller rettere, historien er lige der, hvor vi bor. Måske er den ikke så synlig, men vi er en del af den, og den er en del af os. Derfor sætter vi på årets formidlingskonference fokus på, hvordan undervisere og pædagoger kan bruge den nære historie i det daglige arbejde. 
11. december 2017
Kåring af Danmarks bedste dagtilbud – og HistorieLab er med på sidelinjen
Grangård i Jelling får i dag overrakt prisen som ’Årets Dagtilbud 2017’ af børne- og social minister, Mai Mercado. Dygtige pædagoger har gjort en stor indsats indenfor ’Pædagogiske læringsmiljøer med inddragelse af børneperspektiv’. En indsats, som bl.a. har betydet et spændende samarbejde med KULT, som HistorieLab er en del af.
28. november 2017
Korte undervisningsforløb til juletiden
Hvordan opstod "julemanden", og hvordan har han ændret sig gennem tiden? Dette kan eleverne undersøge i HistorieLabs to korte undervisningsforløb, der passer perfekt til de sidste historietimer inden jul.  
17. november 2017
Faglige artikler om dit fagområde
Har du lyst til at dykke dybere ned i de emner, du beskæftiger dig med? Så læs med i RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift. Her udgiver vi løbende faglige artikler om emner inden for historie- og kulturfagsområdet.
31. oktober 2017
Ny temaside samler indhold om Reformationen
I anledning af reformationsjubilæet har HistorieLab lavet en temaside om Reformationen. Her finder du både undervisningsforløb, film og andet relevant materiale, så du nemt kan gå i gang med undervisningen.
31. oktober 2017
HistorieLab lancerer temasider
Leder du efter undervisningsmaterialer til et specifikt emne? Så bliver det nu nemmere at finde frem til gennem temasider. Her samler vi alle materialer inden for et givent emne, så det er let at finde og klar til brug.
31. oktober 2017
Tag med på sporet af Reformationen
Skurk eller helt? Markering eller fejring? Hvad end vi tænker om Luther og Reformationen, kulminerer reformationsjubilæet i stor stil i dag, på dagen som regnes for den officielle reformationsdato. HistorieLab markerer dagen ved at lancere den første undervisningsfilm, i en serie på 5 korte film til brug i undervisning i udskolingen.
27. oktober 2017
Nye undervisningsfilm til udskoling: På sporet af Reformationen
Hvad har Reformationen betydet for Danmark – og hvilke spor har Reformationen sat i os og i vores samfund? Disse spørgsmål rejses i 'På sporet af Reformationen', som består af 5 korte film om Reformationens virkningshistorie til brug i undervisningen i udskolingen.
24. oktober 2017
Læremidler til undervisning i demokrati og valg
Skal du lave undervisning om det kommende kommunalvalg? Så har HistorieLab en række spil og udgivelser, der kan hjælpe dig.
26. september 2017
Nye undervisningsforløb om reformationen
Mangler du inspiration til din undervisning om reformationen? Så kig i vores undervisningsforløb, hvor du finder flere forløb klar til brug til både 5-6. klasse og 7.-9. klasse.
26. september 2017
HistorieLab markerer reformationsjubilæet
I samarbejde med Vejle Provsti og lærerstuderende fra UCL, har HistorieLab udviklet en række undervisningsforløb og aktiviteter med udgangspunkt i reformationen.
15. september 2017
Nyt gratis quizspil om Danmark, dengang og dig
Som en del af projektet '100 danmarkshistorier', udkommer app'en Dyst! Et quizspil der gør historien til en lærerig legeplads, med spørgsmål om kongelige, popkultur, krig, din egen ungdom og meget mere.
12. september 2017
Du kan stadig nå at tilmelde dig Skole- og kulturkonferencen!
Kom med når HistorieLab sætter fokus på den åbne skole, med en to-dags intens konference i Århus den 2. og 3. oktober 2017. Der er tilmeldingsfrist den 15. september 2017.
8. september 2017
Formidlingskonference 2018: Historien står for døren
Eller rettere, historien er lige der, hvor vi bor. Måske er den ikke så synlig, men vi er en del af den, og den er en del af os! Hvordan vi bruger dette i undervisningen, er omdrejningspunktet for HistorieLabs formidlingskonference den 7. februar 2018.
8. september 2017
Ny didaktisk udgivelse fra Nordisk Historikermøde 2017
Med fokus på særligt historieundervisningen i grundskolerne, udkommer nu udgivelsen "Historie - didaktik, dannelse og bevidsthed", som en del af Nordisk Historikermødets tre antologier.
10. juli 2017
Nyt inspirationshæfte til museumsbesøg på egen hånd med klassen
Med erfaringer fra projektet Nye Veje har Nationalmuseet udgivet publikationen ”Brug dit museum!”.
3. juli 2017
HistorieLab er blevet en central aktør i dansk historieformidling
Nyskabende videreuddannelsesdesign til historielærere, matematik på Unescos Verdenskulturarv, pædagoger som kunst- og kulturformidlere og undervisningsmaterialer til ’100 begivenheder i Danmarkshistorien’. Projekterne er mange, og de er blevet store i det lille nationale videncenter for historie- og kulturarvsformidling - HistorieLab.
29. juni 2017
Skole-kultursamarbejde giver elever mere læring og motivation, men området kræver mere end de få ildsjæle
Sådan lyder det blandt resultaterne fra ny følgeforskningsrapport på det nationale projekt Museet i den åbne skole. Den peger på effekten af at inddrage elever i samarbejde og udviklingsarbejde samt på det væsentlige rum for udvikling og læring, der skabes mellem lærere, museumsinspektører og elever i skole-kultursamarbejdet.
15. juni 2017
Deltag i nyt online kursus om fælles dansk-tysk kultur og historie
Nu får du en oplagt mulighed for at forbedre dit tysk samt blive klog på et spændende naboskab, der har lange historiske og kulturelle rødder.
13. juni 2017
Sådan bruger du lokalområdet i historieundervisningen
Mangler du ideer til, hvordan nærområdet kan bruges konstruktivt som læremiddel i din historieundervisning. Det er der nu råd for. HistorieLab (Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulsturarvsformidling) og University College Sjælland (UCSJ) iværksætter i skoleåret 2017-2018 samarbejdsprojektet ”Historier om mit sted”.
15. maj 2017
Kom med til gratis konference om Kulturarv i den åbne skole
Vil du vide mere om kulturarv i eksterne læringsmidler, og høre forskellige oplægsholdere give deres vinkel på emnet? Så tag med, når HistorieLab den 23. maj 2017 deltager i konferencen om 'Kulturarv i den åbne skole'.
11. maj 2017
UD af klassen - IND på museet. Tilmeld dig Skole- og kulturkonferencen i Århus
Der er mange gode grunde til at tage klassen under armen og opleve museets oplevelsesrige og inspirerende læringsrum! HistorieLab sætter fokus på de gode grunde og på udfordringerne, med en to-dags intens konference i Århus den 2. og 3. oktober 2017.
4. maj 2017
Mangler du kilder til din historieundervisning?
Med afsæt i projektet ”100 danmarkshistorier”, har HistorieLab udviklet en kildebank med temaet ”Slaveriet og De Dansk Vestindiske øer”. Kildebanken indeholder mere end 130 bearbejdede kilder rettet mod mellemtrinnet og udskolingen – og flere temaer er på vej.
4. maj 2017
Reform af læreruddannelse spænder ben for skole-museumssamarbejdet
En af hovedkonklusionerne i ny rapport - udarbejdet af Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik for HistorieLab - peger på, at elementer i læreruddannelsesreformen fra 2013 vanskeliggør udfoldelsen af ’den åbne skole’, der er et led i folkeskolereformen. Det kan betyde en forringelse af skole-museumssamarbejdet for både lærere og kulturformidlere.
24. april 2017
Tag på tidsrejse med Peter og bliv klogere på Reformationen
I det digitale læremiddel 'Peters verden' kan elever i mellemtrinnet tage med på tidsrejse, når 12-årige Peter spørger sig selv "hvorfor er jeg protestant?". På rejsen møder eleverne forskellige årsager til reformationen og arbejder med emnet gennem forskellige opgaver og spil.
6. april 2017
Minecraft i historieundervisningen
Med afsæt i ”Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen”, har HistorieLab i skoleåret 2016-17 udbudt en række forskellige udviklingsarbejder. Et af projekterne har kørt på Vorbasse Skole, hvor elever fra flere klassetrin har opbygget bebyggelser fra den nærliggende jernalderlandsby i computerspillet Minecraft.
6. april 2017
Pædagoger og kunstnere arbejder sammen
"Tværfagligt samarbejde om kultur for førskolebørn". - Indlæg af Maya Sommer, Virksomhedspraktikant i HistorieLab og KULT-projektet.
30. marts 2017
Vinderne af Otur-konkurrencen blev fejret på festivalen Historiske Dage
HistorieLab kårede på weekendens messe Historiske Dage de tre vindere af Otur-konkurrencen ”Bedste tur på vores sted”. Klasserne havde taget hele turen til Øksnehallen, København, hvor de til messens awardshow modtog et diplom og 3000 kr. til klassekassen for deres flotte bidrag til konkurrencen.
30. marts 2017
Per B. Christensen ny bestyrelsesformand for HistorieLab
Per B. Christensen, som til daglig er Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune, overtager formandsposten efter Johannes Due, der tidligere har været departementschef i Socialministeriet og direktør for Sygesikring Danmark samt haft en række bestyrelsesposter indenfor kulturlivet, som han nu trapper ned på.
16. marts 2017
Børnehavebørn på kunstopdagelse med pædagogen som kulturformidler
I nyt nationalt projekt ’KULT’ skal pædagogen klædes på til at blive den daglige kulturformidler og nye koncepter skal udvikles, så kunst og kulturarv overalt i landet for de 1-6 årige bliver en fast del af daginstitutionens hverdag.
6. marts 2017
Digitale læremidler til fri afbenyttelse
Prøv vores nye spilportalen.historielab.dk, som udfordrer eleverne på flere måder. Prøv også vores app Otur, som gør eleverne til historiedetektiver i nærområdet, eller forsøg dig med dilemma-spillet.dk, hvor du kan blive udfordret med dilemmaer fra virkelighedens verden. Vores digitale læremidler giver mulighed for, at såvel lærere som elever, selv skaber indholdet.
6. marts 2017
Gør eleverne til historiedetektiver med Otur-app'en
Hvor godt kender eleverne deres daglige omgivelser? HistorieLabs Otur-app gør det muligt for elever at udforske deres lokalområde og dets historie og udfordre klassen på deres viden.
4. januar 2017
Sidste punktum for projekt ”Museet i den åbne skole”…næsten..
Projektet ”Museet i den åbne skole” blev den 21. november afsluttet med en konference på Hindsgavl Slot. På konference blev blandt andet projektets praksismanual og følgeforskningsresultater præsenteret.
21. december 2016
App-konkurrence: gør dine elever til historie-detektiver i lokalområdet
I januar 2017 lancerer HistorieLab app'en 'Otur' og inviterer elever fra grundskolernes 3.-9. klasse til at deltage i konkurrencen 'Bedste tur på mit sted'. Med app'en bliver det nemt, sjovt og intuitivt at gøre eleverne til historie-detektiver i nærområdet, og de laver selv opgaveruter. På messen Historiske Dage præmierer HistorieLab de tre bedste ruter.
6. december 2016
Er du vores nye Webredaktør? (studiejob)
Kan du sætte strøm på HistorieLabs kommunikation, så centret både ses og høres? Og har du lyst til at prøve dine digitale kommunikationskompetencer af på især webområdet og måske også de sociale medier?
28. november 2016
Højt mod nord – der hvor NCK bor
HistorieLab var den 22. og 23. november med til det årlige referencegruppemøde ved NCK (Nordisk Centrum for Kulturarvspædagogik) i Östersund i Midtsverige. På mødet præsenterede NCK en kommende rapport, bestilt af HistorieLab.
21. november 2016
Museumssamarbejde på tværs af nationale grænser
Interreg-projektet ”Nordmus” er for alvor her i sidste halvdel af 2016 skudt godt i gang. Projektet er et grænseoverskridende samarbejde mellem primært regioner i det sydlige Danmark og i Nordtyskland.
11. oktober 2016
Kaffe med HistorieLab - gir' du en kop?
I dette efterår er vi på roadtrip i det ganske land. Vi rejser rundt for at følge op på de puljeprojekter, som vi var med til at søsætte for snart et år siden, og vi kan hilse og sige, at det ser virkelig spændende ud derude!
4. oktober 2016
Søg midler til din historieundervisning
Nu åbner HistorieLab igen op for, at du og dine kollegaer gratis kan deltage i et udviklingsprojekt. Vi afsætter en pulje på 300.000 kr. i 2017-2018, og det er let at søge pengene til at styrke din historieundervisning.
19. august 2016
Lærer i udskolingen? Kom på kursus i kildearbejde
Danmarks Jernbanemuseum tilbyder et gratis kursus i kildearbejde til lærere i udskolingen, der underviser i kulturfag og skal føre elever til den afsluttende prøve i 9. klasse i faget historie.
15. august 2016
Historien får nyt vingesus på syddanske skoler
Med mere end 6 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden skal 86 skoler i Syddanmark styrke elevernes historieundervisning.
24. juni 2016
Lær om 'Historie i spillefilm'
Lær at analysere historiske spillefilm, at reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og at undervise i emnet.
17. juni 2016
PædMatMus – studerendes første produkter
I PædMatMus-projektet har de pædagogstuderende arbejdet med at opfinde matematik- og historieaktiviteter, der er tilpasset både til monumentområdet i Jelling og til målgruppen 3-6 år.
30. maj 2016
Læreruddannelsen forbereder studerende til den åbne skole
Naturhistorisk Museum i Århus har fået hjælp af lærerstuderende fra VIA University College Århus til at udvikle aktiviteter og give input til, hvordan museet kan bruges af lærere og elever til den nye tværfaglige prøve i 9. klasse for fagene fysik/kemi, biologi og geografi.
19. maj 2016
Kan nye computerspil erstatte folkeskolens årsprøver?
Har du hørt om stealth assessment? Hvis ikke, er det ikke så mærkeligt. Fænomenet er endnu nyt, og på mange måder hemmeligt. Danske og internationale forskere arbejder nemlig med at bruge computerspil til at vurdere skoleelevers møder med stoffet. Modsat prøver og afleveringer hvor læreren kun ser endeproduktet, kan snigerevaluering nemlig måle selve problemløsningsprocessen. Idag gæster den internationalt førende forsker, Valarie Shute, HistorieLab og giver inspiration til, hvordan stealth assessment også kan anvendes i en historie didaktisk kontekts.
29. april 2016
68 pædagogstuderende skal udvikle matematik- og historielege i Jelling
PædMatMus projektet kombinerer pædagoguddannelsen, matematik- og historieformidling og museer. Dette skal ske i et samarbejde mellem pædagogstuderende fra UCL i Jelling, Kongernes Jelling og HistorieLab.
29. april 2016
Nu har du igen mulighed for at bestille udgivelsen 'Hvem skal bestemme?'
Der har været så stor efterspørgsel på temabogen om grundlov og demokrati, at vi nu trykker den i et 3. oplag. Bogen kan derfor bestilles igen fra vores hjemmeside.
26. april 2016
Grænseoverskridende museumssamarbejde
Hvordan kan det grænseoverskridende samarbejde mellem danske og tyske museer styrkes, og hvordan kan museerne bidrage til at markedsføre regionen til turisterne? Det er de spørgsmål som debatteres offentligt på Kick Off arrangementet for det nyetablerede Interreg-projekt NORD-MUS d. 27. april på Nordsømuseum i Husum (Tyskland).
15. april 2016
Vellykket konference om migration
Historiedidaktisk Netværk blev søsat på fornemmeste vis til konferencen 'Migration før og nu – sammenbrud eller berigelse?'
1. april 2016
Inspirerende udvikling af historieundervisningen
Udviklingsprojekter skal udforske nye måder at undervise på og belyse centrale udfordringer i historiefaget. HistorieLab har godkendt ansøgninger fra seks skoler og to kommuner om udviklingsprojekter rettet mod historieundervisningen
16. marts 2016
Videoer fra 'Historiske scenarier i undervisningen'
På vores Youtube kanal kan du nu se oplæg med Peter Øvig Knudsen og Prof. Dr. Andreas Körper fra HistorieLabs konference 'Historiske i scenarier i undervisningen', som vi afholdt den 2. marts 2016.
14. marts 2016
Historieformidling til førskolebørn
HistorieLab har været en del af pilotprojektet "Kultur-Rav" sammen med Vejle Bibliotek og Digitale Børn, hvor fokus har været at formidle historie og dansk kulturarv til børn i førskolealderen.
14. marts 2016
Fattiggård eller fjendeland? - Et digitalt dilemmaspil og et skole-museumssamarbejde
”Fattiggård eller fjendeland?” er et digitalt undervisningsmateriale til udskolingen samt elever på ungdomsuddannelsernes første år. Materialet består af et digitalt dilemmaspil, undervisningsforløb, prøveoplæg og lærervejledning.
7. marts 2016
Saft og kraft i udviklingsprojekter med puljemidler i ryggen
Myter, hændelser, hemmeligheder, spil og refleksion... Otte projekter har kastet sig over innovativ historieundervisning og kommunalt skole/kultursamarbejde. HistorieLab er med.
7. marts 2016
Værsgo´ - Grydeklare undervisningsforløb i historie
Savner du inspiration til din undervisning og løber du stærkt for at nå din planlægning? HistorieLab tilbyder lærere i grundskolerne færdige forløb i historie – lige til at downloade og gå igang med på klassen.
15. februar 2016
Undervisningsrollespil om Den Kolde Krig
Museum Skanderborg har i samarbejde med HistorieLab udviklet rollespillet Bunkerrotter, samt undervisningsmateriale og materialebank om Den Kolde Krig. Spillet henvender sig til 8. - 9. klasse og til gymnasiet.
8. februar 2016
Forskel på det danske og engelske historiefag
I England afholdes også årlige konferencer for historielærere i stil med 'Historiske scenarier i undervisningen, som Historielab afholder den 2. marts. Loa Bjerre deltog i en sådan konference i slutningen af januar i London. Her oplevede hun nogle interessante forskelle og ligheder mellem det engelske og det danske historiefag og dets lærere.
5. februar 2016
”Hvad nu hvis..” - online dilemmaspil på vej
Det er nemmere at være bagklog end forudseende - især på andres vegne. Hvad gør du selv midt i et dilemma med begrænsede handlemuligheder og gæt på konsekvenserne? Det kan du snart afprøve på HistorieLabs kommende dilemmaspil website.
5. februar 2016
Ny app på vej: Kulturformidling on-location
Måske står du på indre Nørrebro, måske er du på familievandring i Rold Skov eller måske er du historielærer og vil lave et O-løb til eleverne med kulturhistorisk formidling i nærområdet?
4. januar 2016
Nordisk Historikermøde d. 15. - 18. august 2017
HistorieLab planlægger at tilbyde 4-5 sessioner om historiedidaktik for alle interesserede.
9. december 2015
8 anderledes og nyskabende projekter søsættes med støtte fra HistorieLab
HistorieLab har modtaget 26 ansøgninger til puljen omkring kommunalt kultur/skolesamarbejde og 6 ansøgninger til historieundervisningspuljen. Alle de indkomne forslag vidner om, at der er en stor kreativitet og nytænkning indenfor historie- og kulturarvsformidling, og at der arbejdes med Den åbne skole på en lang række forskellige måder og med mange forskellige innovative tilgange. Ansøgningsfristen var d. 20. nov. 2015.
7. december 2015
Har du forslag til 'Historiske Dages Fornyelsespris'?
Prisen, som er på 10.000 kr. og uddeles 9. april 2016 på Historiske Dage, kan modtages af både institutioner, virksomheder, foreninger, bevægelser, projekter og enkeltpersoner, som lever op til de opstillede kriterier.
25. november 2015
I middelaldertøj i Malmö
I oktober måned blev der afholdt en workshop i Malmö, hvor fokus var på genskabelse af fortiden.
23. november 2015
Vær med til at udvikle historieundervisningen
HistorieLab betaler deltagernes arbejdstid og stiller konsulenter til rådighed til skolebaserede udviklingsprojekter for lærere i grundskolen.
23. november 2015
Historiefaget 10 år efter gymnasiereformen
I forbindelse med reformens, og derved det nye historiefags, 10 års fødselsdag, har Undervisningsministeret afholdt en konference med titlen ”Historiekonference - bring de faglige mål i spil!”
11. november 2015
Undervisningsmateriale om anbragte børn og unge
Et projekt med fokus på livet og vilkårene for de mennesker, der var anbragt på eksempelvis børnehjem og psykiatriske hospitaler i perioden fra 1945 til 1980 er nu afsluttet. Det har blandt andet resulteret i undervisningsmaterialer målrettet 4.-5. klassetrin og 8.-9. klassetrin.
9. november 2015
Videoer om den sønderjyske historie
HistorieLab har udviklet det digitale læremiddel Den Sønderjyske Historiekanon, og i den forbindelse har TV SYD produceret videoer om 20 højdepunkter i Sønderjyllands historie.
4. november 2015
Inklusion i museumsformidling?
Inklusion i folkeskolen har skabt større mangfoldighed i gruppen af elever. Et nyt projekt har til formål at undersøge, hvordan museerne konkret indtænker inklusionsbegrebet i deres formidling til skoleelever.
4. november 2015
Projekt sætter fokus på museet som undervisningstilbud
HistorieLab bidrager med følgeforskning og økonomisk støtte til projektet "Museet i den åbne skole", som er sat i værk i forbindelse med folkeskolereformen.
28. oktober 2015
Folkeskolen svigter historiefaget
En ny undersøgelse viser, at historiefaget er et af de fag som prioriteres lavest i den danske folkeskole.
21. oktober 2015
Eksperimenterende læringsmetoder
HistorieLab afholder konferencen ”Museet i skolen og skolen i museet”, der fokuserer på elever som designpartnere i samarbejdet mellem skole og museum. Konferencen har udgangspunkt i et konkret samarbejdsprojekt mellem Give-Egnens Museum, Billund Museum, Campus Vejle, Sdr. Omme Skole og UCL.
15. oktober 2015
Historieprojekt i forbindelse med Nye Veje
Lærerstuderende fra Jelling fremlagde i fredags, som led i en uges historieprojekt, deres projekter på Kongernes Jelling for museets ansatte, undervisere på læreruddannelsen og for HistorieLab.
15. oktober 2015
Fattiggård eller fjendeland - et digitalt dilemmaspil til Den Åbne Skole
Forsorgsmuseet i Svendborg udvikler et dilemmaspil til udskolingsklasser. Spillet omhandler beboere på fattiggården, som valgte at drage til Tyskland og arbejde for tyskerne under 2. verdenskrig.
7. oktober 2015
Den sønderjyske historiekanon
Sønderjysk historiekanon er et projekt med fokus på den sønderjyske historie, og sønderjydernes egen opfattelse af denne.
7. oktober 2015
Dansk spiludviklerfirma får kritik for historiespil
HistorieLabs spilpsykolog Andreas Lieberoth drøfter hvorfor ingen emner er for grumme, men minder os om at læreren er nøglen til læring med spil. Og der er ingen lærere på internettet.
28. september 2015
Har I projektet, så har vi midlerne til at støtte jer
HistorieLab lancerer netop nu 2 nye ansøgningspuljer og har nu i alt 3 forskellige puljer, hvor skole, kommune eller kulturinstitution kan søge op til 300.000 kr. Har I en ide, et udviklingsprojekt eller undervisningsaktivitet, kan I nu søge iblandt de tre puljer og få vores hjælp til at gøre initiativerne til virkelighed.
30. juli 2015
Ny udgivelse: Museerne og de yngste medborgere
'Museerne og de yngste medborgere' er et inspirationshæfte til pædagogen eller museumsunderviseren, der savner ideer til hvordan museets læringsrum kan aktiveres i forhold til de mindste børn. 
1. juli 2015
Sønderjyske skoler og ungdomsuddannelser søges til undervisningsevent
Fra oktober til slut november skyder centret undervisningseventen 'Elever laver Sønderjysk Historiekanon' afsted og opfordrer alle sønderjyske grundskoler og ungdomsuddannelser til at tilmelde sig.
22. juni 2015
Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen
Efter i foråret at have besøgt 28 skoler, hvor vi har observeret undervisning og interviewet lærere og elever, er vi nu godt i gang med at bearbejde de mange indtryk fra besøgene. I det følgende kan du læse om et par af vores foreløbige iagttagelser.
17. juni 2015
Tak for et godt samarbejde!
Videncentret arbejder i dette skoleår på at afdække, hvordan historielærere og elever opfatter historie som skolefag og dets læremidler i grundskolerne. Som en del af det arbejde har vi i foråret besøgt 28 skoler landet over.
22. maj 2015
Historiefaget har fået ambassadører
I samarbejde med FALIHOS (Foreningen af lærere i Historie og Samfundsfag) har Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling udnævnt et ambassadørkorps for faget. Det består af 12 engagerede og dygtige historiefolk fra hele landet.
13. april 2015
Mød os på Skolemessen 2015
På Skolemessen i Århus den 22.-23. april får du et indblik i nye læremidler og måder at berige og udvikle undervisningen på.