8. klasses elever fra Ludwig Andresen Schule langt inde i Soldaterskoven – bevæbnet med metaldetektorer, hakker og skovle, på jagt efter spor fra de store zeppelinhaller, der lå her under 1. verdenskrig.
Hands-on historieformidling
Projekterne er med til at styrke historieundervisningen og samarbejdet mellem skoler og kulturinstitutioner. Der tænkes ud af boksen, elever kravler rundt i skov og fritlægger et stykke historie, der arbejdes med myter, med websider og med tidsrejser… Vi har mødt imponerende ildsjæle, hørt om hands-on historieformidling på en herregård og om teenagere, som pludselig synes, at historie er det mest fantastiske fag, fordi de får en metaldetektor i hænderne… Snart skal vi møde nogen, der arbejder med rollespil og gå i Grundtvigs fodspor…
Eleverne afdækker historien og den globale historie gøres til lokalhistorie. Det praktiske arbejde er en del af et undervisningsforløb i projektet Udvikling af museumspædagogiske tiltag – et samarbejde mellem Ludwig-Andresen-Schule og Zeppelinmuseum & Garnisons Museum Tønder.
Vi lytter og giver sparring på didaktiske, praktiske og formidlingsmæssige udfordringer og sidst, men ikke mindst, har vi fokus på erfaringsudveksling mellem puljeprojekterne og andre projekter, som HistorieLab er involveret i.
Alle projekterne afsluttes til januar 2017, og HistorieLab samler erfaringerne i en slutrapport.
Du kan læse om pulje-projekterne her: /projekter/saft-og-kraft-i-udviklingsprojekter-med-puljemidler-i-ryggen/
Endnu er vi kun halvvejs gennem vores tur. Vi glæder os til resten.
Rejsende: Steen Christian Steensen og Charlotte Amalie Hvilshøj