
Undervisningen skal altså styrke og udvikle elevernes historiske tænkning og forudsætninger for at arbejde med, skabe og bruge historie. For at understøtte det, udarbejder HistorieLab en serie ”grønspættebøger” til historie i form af læremidler, der henvender sig til henholdsvis 3.-4., 5.-6. og 7.-9. klasse. Der er tale om hæfter med øvelser, som eleverne selvstændigt enkeltvis eller i grupper kan arbejde med, og som udgives i analog form, og som også bliver tilgængelig online. Hæfterne kan anvendes alene eller sammen med de læremidler (historieportaler og –systemer) klassen ellers bruge i faget.
Øvelserne er rettet mod kompetencemålene i forenklede Fælles Mål og er organiseret i seks tematikker:
- Kriterier for hvad der er historisk betydningsfuld
- Kronologi – forståelse af sammenhænge i tid og geografisk rum
- Kontinuitet, brud og forandring
- Sammenhænge mellem årsag(er) og konsekvenser
- Hvordan noget dokumenteres eller sandsynliggøres historisk ud fra kilder
- Historisk empati og kontekstualisering – hvordan man øver sig i at forstå en given fortid på dens egne præmisser.
Læremidlerne afprøves i løbet af efteråret og udgives i begyndelsen af 2017.