Hverdagen på museum

Problemstilling

Hvordan kan man præsentere en almindelig hverdag på en spændende måde i fortid, nutid og fremtid?

Præsentation og begrundelse

Noget af det, vi har til fælles med hinanden, er en hverdag. Hverdagen gemmer ofte på både interessante, spændende og dramatiske fortællinger. Vi tænker nok ikke så meget over det, men faktisk kunne vores hverdag blive en spændende fortælling for mennesker om 100 år. På samme måde som vi i dag kan finde det spændende at undersøge, hvordan ganske almindelige mennesker levede for 100 år siden.

I dette forløb vil man opleve en både varieret, nærværende og spændende undervisning. Udover opnåelse af historisk viden om hverdagen i Danmark omkring år 1900, vil elevens egen hverdag træde frem og sammenlignes med fortidens. Eleverne vil få viden om museers, fotoets og filmens historie. De vil få mulighed for at fantasere over fremtidens muligheder de næste 100 år. Rammerne for forløbet er:
• Samtale og refleksion
• Dokumentarfilm med billeder fra den tidligste danske filmhistorie
• Kreative formidlingsopgaver
• Brugen af mobiltelefoner og computer

Den redigérbare lektionsplan og bilag kan downloades i Internet Explorer eller ved at åbne i ny fane ved at højreklikke på lektionsplanen.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Klassetrin

5. - 6. klasse

Omfang

Mellemlangt forløb (5-8 lekt.)

Kompetenceområde/-mål

HISTORIEBRUG
Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum
• Eleven kan konstruere historiske fortællinger
• Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger
• Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
• Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkning og nutidsforståelse

Materialer