Formålet med puljen omkring kommunalt skole/kultursamarbejde er, at støtte udviklingsinitiativer og samarbejdsprojekter mellem grundskole og kulturinstitutioner, med henblik på at fremkomme med nye måder at tænke åben skole og samarbejde i øvrigt.
Formålet med puljen til historieundervisningen er, at støtte innovative undervisningsforløb i historieundervisningen.
Vurderingen er blevet foretaget med baggrund i de opstillede vurderingskriterier fra puljeopslaget. De valgte projekter har både relevans og aktualitet ift. HistorieLabs overordnede målsætninger og varierer i tema og omfang.
De udvalgte projekter
- Kulturarv – en virkelig forbrydelse
ved Fåborg Midtfyn Kommune, Øhavsmuseet Faaborg og Odense Teater - Mytedetektiverne – på jagt efter fortællinger om Odense
ved Historiens hus (Odense stadsarkiv), Odense Bys Museer, Højmeskolen, Hunderupskolen og Odense Bibliotek - Kulturarv i den åbne skole
ved Kolding Stadsarkiv, Kolding Kommunale Billedskole, flere af Kolding Kommunes skoler og lokalarkiver - Udvikling af museumspædagogiske tiltag
ved Ludwig-Andresen-Schule og Zeppelinmuseum & Garnisons Museum Tønder - I selskab med møllerfamilien i Dorf
ved Museerne i Brønderslev Kommune i samarbejde med skoleforvaltningen i Brønderslev Kommune, Skolegades Skole og Klokkerholm og Flauenskjold Skoler - Rønnebæksholm som autentisk ramme om historieundervisning i et kulturhistorisk perspektiv
ved Rønnebæksholm, Næstved - Eksemplariske undervisningsforløb i historie i lyset af de udfordringer og styrker folkeskolereformen giver
ved Skovvangskolen, Århus - Undervisningsmateriale om renæssancen, reformationen og Luther
ved Stokkebækskolen, Hesselager
Projekterne skal gennemføres i perioden 1. december 2015 til 1. februar 2017.