Kom forbi Jelling torsdag den 9. juni 2022 kl. 9-10 for at se “Det store løb” folde sig ud.
Om præcis en uge træder 60 femårige børn fra Mariehønen, Grangård og Jelling Børnegård i pedalerne, når “Det store løb” bliver afviklet ved Palisaden i Jelling. Men faktisk har børnene allerede øvet sig på ruten. I videoen ovenfor kan du se, hvordan det gik til, da børnene trænede cykelbenene på den cirka 1 kilometer lange rute en formiddag i maj.
Dagen bragte med sig en blanding af sang, bamser, slalom, styrt og højt humør. Herunder kan du læse lidt om tankerne bag “Det store løb” som projekt og samarbejdet mellem HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Vejle Kommune og de tre daginstitutioner.
Et løb i børneperspektiv
Hvordan forklarer man femårige børn, hvad Tour de France er? Det kan man gøre i et spændingsfelt gennem leg med cykler, historiefortælling og sang. Sådan har Lars Kjær Larsen, lektor ved HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, samt samarbejdspartnere fra Vejle Kommune, studerende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og ikke mindst pædagogerne fra de tre daginstitutioner i Jelling, i hvert fald grebet spørgsmålet an.
Lars Kjær Larsen fortæller:
Børneperspektivet kommer frem, idet alt foregår på deres præmisser. Det nære og forståelsen for, hvor børnene er lige nu er i fokus. Lars uddyber:
Foruden projekt Dannelsesbroen er projektet Legekunst også involveret i arbejdet med børnene i de tre daginstitutioner. Legekunst er et nationalt projekt, som Vejle Kommune deltager i. Her tager Jacob Knudsen, kunstner og udviklingskonsulent i dagtilbud i Vejle Kommune, stor del i alle de workshops, som børnene bliver involveret i undervejs. Jacob Knudsens rolle har været at give børnene et indblik i historien om Tour de France gennem en historiefortælling med to bamsers vej ind i cykelsportens verden. Han har desuden udarbejdet en sang, der også handler om cykling og Tour de France. Efter projektets afslutning skal Jacob Knudsen forme en børnebog på baggrund af den fortælling, som børnene har været med til at udforme undervejs i forløbet.
Jacob Knudsen fortæller:
Bamserne, som Jacob medbringer ved hvert møde i de tre daginstitutioner, er motoren i projektet. Bamsernes rejse udformes alt efter de aktiviteter, som børnene laver sammen med pædagogerne og Jacob, hvorfor historien heller ikke er færdig endnu. Men Jacob vil gerne løfte sløret for, at bamserne højest sandsynligvis når hele vejen til Paris og muligvis også vinder cykelløbet.
Pædagogstuderendes rolle i projektet
Pædagoguddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Jelling deltager også aktivt i projekt Dannelsesbroen, hvor de studerende sammen med Lars Kjær Larsen har en stor rolle i arbejdet med børnene.
De studerende bliver involveret i mange projekter, fordi det giver et indblik i arbejdet som pædagog ude i daginstitutionerne foregår. Han ønsker for sine studerende, at de bliver gode praktikere, der har teorien i baghovedet, og som kan håndtere alle de scenarier, som de kan støde på i arbejdet med børn. Derfor tager han de studerende med ud på opgaver, hvor de kan iagttage børnene, for derefter at vende tilbage til klasseværelset for at reflektere og analysere på børnenes handlinger. Han fortæller:
Baggrund for Det store løb
“Det store løb” udspringer af et samarbejde mellem HistorieLab, Vejle Kommune, kulturarvsinstitutioner og dagtilbud.
Dannelsesbroen er rettet mod kulturarvsformidling til børn i daginstitutioner, der er på vej ind i skolen. Dannelsesbroen bygger dermed sagt bro mellem dagtilbud og skolen.
Du kan læse mere om Dannelsesbroen og se andre projekter herunder ved at klikke her.