HistorieLabs 2016-satsning på digitale læremidler bærer nu frugt i form af tre nye produkter. Alle læremidlerne er platforme som stilles til rådighed for brugerne til, at de selv kan fylde indhold i dem. Vi sigter efter at gøre eleverne til såvel aktive medproducenter af historie såvel som historieformidlere.
Otur – app til opgaveruter
App’ en giver bl.a. mulighed for at arbejde med at finde gemte og glemte historier i vores nærområder og putte bevægelse ind i undervisningen. Vores app er en platform, hvor brugerne selv laver opgaveruter i deres nærmiljø og gør ruterne offentlig tilgængelige, så andre kan prøve dem, når de er i området. Det er nemt for lærere og elever at lave nye ruter og derigennem arbejde med deres egen lokalhistorie. Otur er oplagt at anvende i historiefaget, men kan også anvendes i andre fag og sammenhænge.
Download Otur på App Store eller Google Play.
Dilemma-spillet.dk
Det er nemmere at være bagklog på historiens gang end forudseende. På Dilemma-spillet.dk kan du bygge et spil, som andre kan prøve eller udfordre dig selv med et spil. Find ud af hvad du selv ville gøre midt i et dilemma med begrænsede handlemuligheder og gæt på konsekvenserne. Spillene er nemme at spille, hvorimod spil-byggeren retter sig mest mod overbygningen, ungdomsuddannelserne og deres lærere.
Spilportalen.historielab.dk
Vil du udfordre andres eller din egen viden omkring et historisk emne eller ’hvornår-var-det-nu-det-var’?
Har du f.eks. styr på, hvordan den dansk-tyske grænse har rykket sig igennem tiden? Du har her mulighed for at afprøve 4 typer spil; puttekasse, tidslinje, vendespil og historiske kort. Alle spil kan anvendes ned til 3. klasse. Laver du selv et spil, kan det skræddersyes i sværhedsgrad.