Fra alle os til alle jer

Fra HistorieLab sender vi de bedste julehilsner og ønsker om et godt nytår. Året går på hæld, og når vi gør status, har vi haft succes med en bred palette af tiltag og projekter, som styrker historie- og kulturarvsformidlingen i Danmark.

100 danmarkshistorier – stor national satsning
Et af årets mest markante projekter er det nationale ’100 danmarkshistorier’, hvor 100 begivenheder for første gang bliver til historieformidling gennem 100 bøger, film, leksikonartikler og quizspil.

Historielab er en blandt flere projektpartnere og byder ind med 12 historiske temaer i vores digitale kildebank om blandt andet slaveriet. Øvrige projektpartnere er MegaNørd, Danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitetsforlag og projektet støttes af A.P. Møller Fonden.

Sammen om historie – nytænkende opkvalificering af undervisere i historiefaget
Vi er stolte over i samarbejde med University College Lillebælts videreuddannelsesafdeling og 9 kommuner at have søsat et nytænkende videreuddannelsesforløb for lærere, der underviser i faget historie, under titlen ’Sammen om historie’.

Videreuddannelsesforløbet opkvalificerer 200 lærere, og støtter dermed op om Folkeskolereformens krav til, at 95 % af undervisningstimerne i 2020 skal varetages af undervisere med undervisningskompetence eller tilsvarende kompetencer i faget. Projektet er støttet af A.P. Møller Fonden og løber frem til 2019.

Verdensarv i børnehøjde – formidlingskasser til 3 museer
Med ‘Verdensarv i børnehøjde’ har 60 pædagogstuderende fra University College Lillebælt skabt viden om, hvordan man udvikler formidlingen af historie og kulturarv til de 3-8 årige i et verdensarvsperspektiv.

Konkret mundede projektet ud i forslag til didaktiske formidlingskasser til Kongernes Jelling og Give Egnens Museum. Med afsæt i formidlingskasserne arbejdede Vejle Museerne videre, og det blev til Tidsrejsen – en rejsekuffert som tilbud til alle kommunens dagtilbud.

GYMuSKO: skole, gymnasium og museum danner fælles virksomhed
Et fuldstændigt nyt koncept indenfor tværfagligt samarbejde har vi sat igang med projektet GYMuSKO. For første gang sætter en grundskole, et gymnasie og et museum sammen sig sammen med det formål at udvikle undervisningsforløb – det trekløber kalder vi et triumvirat.

Henover en 2-årig periode deltager i alt 3 triumvirater med det mål at skabe en ny samarbejdspraksis, hvor museet inddrages som åbent læringsrum med faglige, relevante læringsaktiviteter for både grundskolen og gymnasiet.

 

Endnu engang glædelig jul og godt nytår. Vi ser frem til et mindst ligeså spændende og aktivitetsrigt 2018.

Med venlig Hilsen

Peter Yding Brunbech – Centerchef