På trods af strammere økonomiske rammer og coronanedlukning har videncentret stået bag en bred vifte af aktiviteter til gavn for såvel elever og lærere som forskere og den brede offentlighed. Dette kan du læse mere om i beretningen for 2019-2020.
Aktiviteter i 2019-2020
Sommerskole om national identitet, aktiviteter i Vejle, elever der designer mindesteder for Genforeningen, forskning i læremidlers betydning for historieundervisning, demokratisk dannelse og anti-radikalisering. Det er blot nogle af de aktiviteter som HistorieLab har været i berøring med.
Dermed har videncentret også gennemført mange aktiviteter de forgangne to år og HistorieLabs forskere fortsætter i samme spor med nye arrangementer samt forsknings- og formidlingsaktiviteter på tegnebrættet.
Forskning og formidling med nye muligheder
Der er stor fokus på samarbejder med en lang række partnere for centerets forskere. Og i 2019-2020 er samarbejdet med Vejle Kommune blevet forstærket yderligere, samtidig med at samarbejdet med andre uddannelser og forskningsmiljøer i UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ligeså er blevet udviklet.
Videncenterleder Peter Yding Brunbech fremhæver, at det har åbnet nye muligheder for at fokusere på f.eks. oplevelsesøkonomi og udvikling af museumspædagogik:
For eksempel har HistorieLab således samarbejdet med bl.a. UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Universitetet i Sørøst-Norge om sommerskoler i Jelling om national identitet og kulturarven som ressource for turisme og oplevelsesøkonomi. Et initiativ, som også i år bliver afholdt i Jelling.
De nye forskelligartede indsatser, som HistorieLab satser på, bidrager også til at styrke centerets hovedarbejde inden for anvendt forskning i historie- og kulturfagsdidaktik. Her er HistorieLab fortsat med at udvikle netværk, publicere forskningsresultater i tidsskrifter og antologier samt udviklet vejledningsmaterialer og eksemplariske læremidler.