Studerende fra Læreruddannelsen på Ucl i Jelling var blevet stillet forskellige opgaver, der havde til formål at give input til Nye Veje hos Kongernes Jelling.
Konkret omhandlede det:
- for Kongernes Jelling, at få en masse input i form af de studerendes ideer til tilbud til skolerne og derved forhåbentlig blive udfordret i deres ’vanetænkning’ i forhold til brugen af museet.
- for historie- og madkundskabsholdet fra Ucl drejede det sig om at arbejde med relevante didaktiske opgaver og være med til at udvikle fagtilbud med relevans for fagene.
Eksempler på de studerendes arbejdsspørgsmål var:
- Hvordan kan en klasse arbejde tværfagligt i og med monumentområdet?
- Hvordan kan madkultur og dagligliv i vikingetidens Jelling gøres til omdrejningspunkt for en temadag for skoler/klasser på Kongernes Jelling?
- Hvilke nye samarbejdsformer mellem skoler og museer kan styrke skolernes brug af museer? – Udarbejd en generel skabelon for et sådant samarbejde.