Foto: Kolding Stadsarkiv
I efteråret 2015 inviterede HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling landets skoler og institutioner til at søge midler fra en pulje på i alt 1,5 mio. kr. Puljen støttede projekter, som understøtter kommunale skole-kultursamarbejder. I alt modtog HistorieLab 32 ansøgninger, hvoraf 8 projekter fik støtte.
Læs rapporten om puljeprojekterne herDen afsluttende rapport for puljeprojekterne, som HistorieLab har udarbejdet i foråret 2018, viser at alle projekterne har haft et mål om at skabe undervisningsaktiviteter, der bidrager til, at eleverne oplever historie som et spændende fag og ”at skoler og kulturaktører skal opnå et bedre kendskab til hinanden og få øje på mulighederne for at skabe interessante samarbejder omkring læringsforløb”. Og netop partnerskabet mellem skoler og kulturaktører har vist sig at være frugtbar ifølge rapporten, der skriver:
Et styrket forhold mellem skoler og kulturaktører
Kolding Stadsarkiv ønskede med projektet ”Kulturarv i den åbne skole” også at styrke samarbejdet mellem skoler og kulturinstitutioner. Stadsarkivar Lene Wul forklarer:
Derfor indgik Kolding Stadsarkiv et samarbejde med lærere fra 5 skoler og 6 lokalhistoriske arkiver og institutioner, om at udvikle undervisningsforløb, der udnytter nærmiljøets historie. Forløbene blev udviklet gennem en samskabelsesproces, hvor begge parters behov blev diskuteret. Lene Wul fortæller: ”Vi inviterede lærerne og lokalarkiverne ind til en workshop – hver for sig – hvor de kunne formulere deres ønsker og udfordringer. Herefter samlede vi dem i en anden workshop, og udarbejdede på det grundlag forløbene”.
Ifølge Lene Wul har lokalarkiverne oplevet flere skolebesøg end tidligere, selvom Kolding Stadsarkiv med deres undervisningsforløb muligvis har tiltrukket nogle af skolerne fra op-landet. Kolding Stadsarkiv har med projektet også gjort sig nogle didaktiske erfaringer med at anvende frivilligdrevne lokalarkiver. Lene Wul forklarer:
Ny viden om lærende partnerskaber
Trods den fælles ramme med historiefaget som omdrejningspunkt, har HistorieLabs pulje resulteret i 8 vidt forskellige projekter, som spænder fra rollespil, byvandringer, arkæolo-gisk feltarbejde, spil, biografi til inddragelse af en skuespiller. Ifølge den afsluttende rap-port, har alle projekter tilført aktørerne ny viden om etablering af nye undervisningsaktiviteter og erfaring med konkret samarbejde mellem så forskellige institutioner som skoler og museer/arkiver. Udover en grundlæggende motivation for at skabe nye undervisningsaktiviteter, har flere af projekterne i deres ansøgning også udtrykt ønske om at styrke den kommunale skoletjeneste. Denne mulighed, ser ifølge rapporten, ud til at være størst i de projekter, hvor kommunen selv har været aktiv helt fra ansøgningsfasens begyndelse.
De 8 puljeprojekter er:
- Brønderslev Kommune: En dag sammen med møllerfamilien i Dorf
- Faaborg-Midtfyn Kommune: Kulturarv – en virkelig forbrydelse
- Kolding Stadsarkiv: Kulturarv i den åbne skole
- Odense Stadsarkiv: Mytedetektiverne
- Rønnebæksholm: Rønnebæksholm som autentisk ramme om historieundervisning i et kul-turhistorisk perspektiv
- Skovvangskolen: Eksemplariske undervisningsforløb i historie i lyset af de udfordringer og styrker folkeskolereformen giver
- Stokkebækskolen: Peters verden
- Zeppelinmuseet: Zeppelinbasen i Tønder