Loa Bjerre undersøger fortidens rolle i historieundervisningen

Tidligere på året forsvarede og færdiggjorde HistorieLabs egen Loa Bjerre sin ph.d om fortidens rolle i historieundervisningen på baggrund af en undersøgelse hun havde lavet af det historisk fremmede i Grundskolens historiefag

Loa Ingeborg Bjerre

Loa Bjerre er cand.mag. i historie og sociologi fra Københavns universitet 2004 og ph.d. fra Syddansk universitet i 2019.

Hendes interesseområder er menneskers møder med det fortidige, samt teorier om didaktik, historisk empati og fænomenologi der kan belyse dette. Hun er optaget af mønstre i hvordan vi som mennesker og samfund repræsenterer fortiden, og herigennem hvilket billede af fortiden skolefaget historie efterlader elever med gennem læremidler og undervisning.

Loa er ansat som lektor ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole ved læreruddannelsen og ved Nationalt videnscenter for historie og kulturarvsformidling HistorieLab.

Det fremmede i historien

Loa Bjerre har de sidste tre år arbejdet med det historisk fremmede i Grundskolens historiefag og er klar med en spændende afhandling om, fortidens rolle i historieundervisningen. Vi har bedt Loa om at knytte et par få ord på hendes afhandling.

Se med her:

Du kan finde og læse afhandlingen ved at følge det nedenstående link til UC Viden.

Download afhandlingen her