Historieundervisningen skal være varieret, vedkommende og interessant for eleverne, og rækken af mulige metoder er også lang. Jens Aage Poulsen og Sten Tommy Larsen har sammen med flere forfattere udgivet en bog om netop dette. Bogen er en fagmetodik målrettet mod de lærerstuderende og en håndsrækning til historielærere i grundskolen. Tanken er at inspirere til at tilrettelægge en god og varieret undervisning, der er vedkommende og interessant for eleverne. Bogens 26 kapitler indeholder en samling af metodiske temaer med eksempler på metoder og fremgangsmåder, hvorpå historieundervisningen kan tilrettelægges.
Flere af HistorieLabs forskere har bidraget til bogen.
- Loa Bjerre og hendes arbejde med fortidsmøder
- Peter Yding Brunbech behandler historiske film i undervisning
- Marie Bonde Olsen om genstande i historieundervisningen
- Marianne Dietz om hvilken betydning historiske rollespil kan have for elevernes forståelse af fortiden
- Rikke Alberg Peters om fake news og konspirationsteorier
Antologien er redigeret af HistorieLabs Jens Aage Poulsen og Sten Tommy Larsen.
Bogen kan købes her
Hans Reitzels Forlag
Læs indholdsfortegnelsen og forordet her
Historieundervisningen – En fagmetodik