
Under overskriften ”Leg, læring og kreativitet” samarbejder skoler og daginstitutioner fra Vejle, Billund og Kolding Kommune med UNESCO-stederne i Jelling og Christiansfeld i et projekt, der har til formål at styrke kulturarvsformidlingen for de yngre børn. I projektet indgår lærere, pædagoger og børn fra 10 udvalgte skoler og daginstitutioner, hvor verdensarvsstederne anvendes som læringsarenaer.
HistorieLab står for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere forløbene i samarbejde med UNESCO-stederne.
Projektet er støttet af Ole Kirks Fond.
Mål:
Kommunernes skoler og institutioner arbejder i projektet med hensyntagen til deres egne mål og programmer, og projekt ”Leg, læring og kreativitet – verdensarv i børnehøjde” kan derfor også bidrage til at styrke indsatsområder som f.eks. ”Den gode overgang” og ”En bid af verden”.
Delmål:
- Temauge med besøg i Kongernes Jelling eller Christiansfeld.
- Udvikling af undervisningsmateriale og metodeudvikling.
- Mulige partnerskabsaftaler mellem kommunernes skoler/institutioner og verdensarvssteder.
- Inddragelse af lærere og pædagogstuderende fra UCL Jelling.
Resultater:
HistorieLab indsamler empiri på baggrund af forløbet og resultaterne kan inddrages i Nordisk Verdensarvskonference, der afholdes i Jelling og Christiansfeld d. 10-12 september 2018. Forløbet og erfaringerne vil desuden blive beskrevet i en faglig artikel.
Målgruppe:
- 5-9 årige børn
- Lærere og pædagoger i udvalgte skoler og daginstitutioner
- Formidlere fra UNESCO Jelling og Christiansfeld.