Til læreren: Lærervejledning til “Heksesabbat”

Her finder du lærervejledningen til kildebankemnet "Hekse". Emnet er et fleksibelt læremiddel, som primært henvender sig til 5.-6. klassetrin.

Heksesabbat

Billedet af en heksesabbat er fra midten af 1500-tallet @ Wikimedia Commons

De første beretninger om heksesabbatter er fra midten af de 14. århundrede. De var natlige fester, hvor hekse mødtes med Djævlen og hans dæmoner – ofte med mere end 1.000 deltagere. Heksesabbatterne foregik på øde og ofte højtlæggende steder, fx på Bloksbjerg i Harzen i Tyskland.

Sabatterne var vilde fester med orgier, ofringer – også af mennesker – til Djævelen. Han optrådte ofte som en gedebuk med store horn. På festerne opførte deltagerne modsat, hvad mennesker gjorde. Festerne fandt sted flere gange om året på bestemte tidspunkter, bl.a. julenat, påsken, Valgborgs- eller sankthansnat.

Heksene kom flyvende til festen på et kosteskaft, en ged, en vædder eller en hund, der blev leveret af djævelen, dæmoner eller forgjorte mennesker. Heksene brugte en speciel salve for at kunne flyve eller ved at omforme sig til dyr eller fugle.

 

Trigger – i gang med temaet

Dream of a Witches’ Sabbath

Den franske komponist Hector Berlioz (1803 – 1869) skrev Dream of a Witches’ Sabbath. Hør og se billedfortællingen (9:54 min.).

Se videoen her >>

 

Spørgsmål til kilderne

Kilde 1: Forberedelserne

  • Se kilde a. Hvad laver kvinden, der sidder ved bordet?
  • Hvad er det for et væsen, der også sidder ved bordet?
  • Hvad foregår der ved skorstenen bag kvinden?
  • Ved siden af bordet står nogle genstande i en cirkel, hvad tror du, at det er?
  • Se kilde b. Her er der flere væsener, hvem er de mon?

Kilde 2: Heksebryg

  • Hvad tror du, at heksen laver?
  • Rundt om hende og gryden sidder nogle dæmoner. Hvad laver de?
  • Hvorfor er der mon en ged på billedet?

Kilde 3: Til sabbatten

  • Hvor foregår sabbatten?
  • Hvilke forskellige måder ankommer heksene til sabbatten på?
  • Hvad sidder i midten?
  • Heksene danner en cirkel om væsenet i midten. Hvem er også med i cirklen?

Kilde 4: Festen

  • Se kilde a. Man mente, at heksene forsøgte at gøre det modsatte af, hvad der var god opførsel. Find eksempler på billedet.
  • Se kilde b. Hvad mener du, at heksene foretager sig på billedet?
  • Se kilde c. Hvorfor mon heksen kysser Djævelen bagi?

Kilde 5: Hvad foregår der?

Billedet af en heksesabbat er fra omkring 1590. Find de steder på billedet, hvor:

  • De nye hekse står i udkanten af festpladsen. De må nøjes med at se på, hvad der foregår.
  • Djævelen sidder i skikkelse som en buk på sin tronstol. Han har fem horn. Hornet i midten har lys, der oplyser natten.
  • En heks ankommer ridende på en ged. Hun har to børn med, som hun har hvervet som hekse.
  • En heks præsenterer et barn – sikkert en ny heks – for Djævelen.
  • En stor gruppe hekse i fornemt tøj. Nogle har masker på for ikke at blive genkendt.
  • Hekse brygger gift i en stor kedel. To af heksene er ved at flå en tudse, der skal i kedlen. En heks puster til ilden. Brændet er menneskeknogler.
  • Hekse er på vej væk fra festen. Tre rider på en kost. Der er også dæmoner med. De skal alle ud og lave dårligt vejr.
  • Hekse og dæmoner sidder omkring et bord. De spiser ådsler og lig af hængte samt hjerterne fra udøbte børn.
  • Heksenes orkester.
  • Nogle hekse-børn står rundt om en dam fyldt med tudser.
  • Når festmåltidet er overstået, er der tid til dans. Dæmonerne byder heksene op til dans. Og heksene gør hvad de kan for at danse så uartigt som muligt.
  • På venstre side af Djævelen sidder den mest fornemme heks, festens dronning. Til højre for Djævelen sidder den næst fornemmeste heks. Begge har de et bundt slanger i den ene hånd.
  • Unge og gamle hekse danser kædedans med ryggen mod hinanden. De skal jo gøre det modsatte af, hvad mennesker gør.
Download PDF til læreren her