IT i historieundervisningen

De fleste skoler har gratis adgang til Google for Education og over 90 % af de danske folkeskoler har abonnement på Skoletube. Men undersøgelser viser, at flere undervisere ikke selv kender it-værktøjerne og derfor ikke bruger dem i undervisningen. Formålet med dette tema er at give undervisere og elever en introduktion og vejledning til, hvordan siderne anvendes, og inspiration til hvordan værktøjerne specifikt kan bruges i historieundervisningen.

Siden er primært henvendt til undervisere og elever på mellemtrinnet og udskolingen i folkeskolen, men kan også være relevant for undervisere på gymnasieniveau.

Google Sites

Foto: udklip fra HistorieLabs Google Site "Berlinhistorie", der kan bruges som inspiration og skabelon for elevers egne sider

Foto: udklip fra HistorieLabs Google Site “Berlinhistorie”, der kan bruges som inspiration og skabelon for elevers egne sider

Med Google Sites kan man nemt oprette en hjemmeside, og i historieundervisningen kan eleverne oprette deres egne Google Sites om forskellige historiske emner.

Klik på billedet for at se en guide til Google Sites og få inspiration fra HistorieLabs Google Site-skabelon “Berlinhistorie”.

Skoletube

Skoletube

Billede: Skærmbillede fra forsiden af www.skoletube.dk

Skoletube er en digital værktøjskasse fyldt med online værktøjer til undervisningen. Skoletube kan betragtes som et digitalt klasseværelse, hvor eleverne kan tilgå forskellige redskaber.

Klik på billedet for en gennemgang af Skoletubes forskellige værktøjer, og få inspiration til hvordan de kan anvendes bl.a. på et Google Site.

Øvrige værktøjer

Foto: udklip fra kortet "Berlin". Kortet er lavet ved hjælp af Googles My Maps og indeholder en række aktive links, som man selv kan oprette.

Foto: udklip fra kortet “Berlin”. Kortet er lavet ved hjælp af Googles My Maps og indeholder en række aktive links, som man selv kan oprette.

Under afsnittet “Øvrige værktøjer” kan du  få vejledning til at lave et kort med interaktive links som billeder og film i Google My Maps.