
Denne nye publikation giver en bred vifte af forslag til aktiviteter, hvor jernalderen opleves gennem bevægelse og sansning og med en kobling mellem leg og udvikling af børnene historiske bevidsthed.
Kataloget er delt i tre dele – en ”før”, en ”under” og en ”efter”, der direkte giver forslag til, hvordan man kan arbejde med jernalderen ”før-under-efter” et besøg i en jernalderlandsby – publikationen tager udgangspunkt i erfaringer fra Jernaldermiljøet i Vingsted og dets samarbejde med Skibet Børnehus.
Jernalderen for børnDa mormor og morfar var børn
De fleste børn er optaget af gamle dage, og hvordan det var at være barn på f.eks. bedsteforældrenes tid. Findes der et liv uden iPad? Kan man bo i et hus uden indlagt vand, el og varme? Børn, der har leget i jernalderlandsbyen, gået på opdagelse i husene, har malket en ged og siddet ved bålet og hørt fortællinger, får en fornemmelse af, at livsvilkår kan være anderledes end dem, de kender fra deres egen dagligdag. Ved at fokusere på både ”før-under-efter” ved udflugter, er der rige muligheder for at udforske, sanse, være nysgerrige, eksperimentere, lege og bearbejde oplevelserne.
Dannelsesbroen
Erfaringerne og kataloget er en del af samarbejdet i projekt Dannelsesbroen, der blandt andet har til formål at styrke overgangen (eller broen) mellem dagtilbud og indskoling. Kulturen, i form af kulturinstitutioner, kan ses som brobygger, hvor forskellige professioner og institutioner mødes og styrker samarbejdet, samtidig med at kulturinstitutionernes arbejde med de mindste målgrupper også styrkes. Materialet er også tænkt som inspiration til, hvordan dagtilbud, indskoling og et museumsmiljø kan arbejde sammen om børns møde med kultur og kulturarv og derigennem skabe en fælles ”dannelsesbro”.
Inspirationskataloget kan hentes gennem nedenstående link
Jernalderen for børn