Problemstilling
Hvorfor opstod der et behov for EU og er behovet det samme i dag?

Klik på billedet for at starte filmen. Undervisningsfilmene er produceret af Sidse Kjær v. ProjektM.dk.
Præsentation og begrundelse
Forløbet tager eleverne med på en rejse tilbage til EU´s oprindelse: Kul- og stålunionen og giver dem en forståelse for den udvikling som unionen har undergået. Der er i forløbet lagt vægt på de overordnede historiske linjer for EU samt at eleverne stifter bekendtskab med EU´s beslutningsproces.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Klassetrin
7. - 9. klasse
Omfang
Mellemlangt forløb (5-8 lekt.)
Kompetenceområde/-mål
HISTORIE
KRONOLOGI OG SAMMENHÆNG
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
• Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
• Eleven har viden om historisk udvikling
• Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
• Eleven har viden om kanonpunkter
SAMFUNDSFAG
POLITIK
Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
• Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark
• Eleven har viden om hovedtræk i EU's udvikling og beslutninger i EU
Materialer
- Folketinget: EU´s historie, http://www.ft.dk/demokrati/eu/eus_historie.aspx
- Folketinget: Hvad er en EU-traktat? 2008, http://www.ft.dk/webTV/Film_Om_Folkestyret/Hvad_er_en_eutraktat.aspx
- Folketinget: Institutioner, http://www.ft.dk/Demokrati/EU/Institutioner.aspx
- DR2: Beslutningsproces EU, https://www.youtube.com/watch?v=vLnvjSaEHHw
- Kjær, Sidse: Maastricht 1992, 2016, film fra projektM.dk, https://www.projektm.dk/historiekanon
- Andersen, Tanja: Maastricht 1992 (elevtekst), Historiekanon.com, http://www.historiekanon.com/1915_2001_Undervisningsmateriale.html
- Andersen, Tanja: Skattejagt, 2016 (bilag 1)
- Andersen, Tanja: Spørgsmål til skattejagten (bilag 2)