Fra hammer til kors

Problemstilling

Hvordan blev Danmark et kristent land?

Præsentation og begrundelse

At kristendommen er en del af mange danske borgeres hverdag, er for de fleste voksne en selvfølge, men det er nok de færreste børn, der er bevidste om, hvor meget kristendom, der egentligt er i vores hverdag. Dette tværfaglige forløb i historie og kristendom giver eleverne indblik i, hvordan kristendommen kom til Danmark.

Jellingstenene er et af historiefagets kanonpunkter, og selvom forløbet her ikke handler om Jellingstenene i sig selv, sker der i høj grad en perspektivering i forhold til dem. Forløbet giver eleverne en god baggrundsviden og en forståelse for, hvorfor Jellingstenene har så stor symbolsk betydning i dag, at vi har valgt at omtale ”Haraldstenen” som ”Danmarks dåbsattest”. Samtidigt lægger forløbet op til, at eleverne skal udvikle deres historiske bevidsthed og blive klar over, at begivenheder, der er over 1000 år gamle, stadig har betydning i dag, f.eks. når vi fejrer jul og holder påskeferie.

Klassetrin

3. - 4. klasse

Omfang

Mellemlangt forløb (5-8 lekt.)

Kompetenceområde/-mål

INDEN FOR FAGET HISTORIE:
KRONOLOGI OG SAMMENHÆNG
Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

• Eleven kan beskrive ændringer i magtforhold og samfundsstrukturer over tid
• Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu

• Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
• Eleven har viden om kanonpunkter

HISTORIEBRUG
Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie

• Eleven kan forklare, hvorledes de og andre er historieskabte og skaber historie
• Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien

INDEN FOR FAGET KRISTENDOMSKUNDSKAB:
KRISTENDOM efter 3. klasse
Eleven kan udtrykke sig om, hvad kristendom er og om centrale begivenheder i kristendommens historie, herunder folkekirkens betydning i Danmark

• Eleven kan udtrykke sig om enkelte begivenheder i kristendommens historie
• Eleven har viden om kristendommens opståen og udvikling

• Eleven kan genkende centrale symboler, ritualer, musik og salmer
• Eleven har viden om centrale symboler, ritualer, musik og salmer

Materialer

Kommentarer
  1. 11. juli 2017 skrev Tina Holmsted:

    Ligger materialerne og bilagene på sitet – eller skal jeg på biblioteket og finde alle bøger……. Hvor er bilagene ?
    Håber at finde svar. På forhånd tak

    • 11. august 2017 skrev Charlotte Amalie Hvilshøj:

      Kære Tina.
      Klik her på siden hvor der står ‘Download redigérbar lektionsplan og bilag’. Her finder du alle bilagene. Bøger, som der henvises til i forløbene, skal du selv skaffe.
      Mvh Charlotte Amalie Hvilshøj

  2. 2. maj 2019 skrev Michelle:

    Der bliver i lektionsplanen refereret til en historiebog, men den er ikke til at finde under materialer. Kan i sige hvad det er for en bog der skal bruges?
    Håber på hurtigt svar fra jer.

    • 10. maj 2019 skrev Charlotte Amalie Hvilshøj:

      Se øverst under Materialer: Mortensen, Carsten Bo, Rydahl, John og Tunebjerg, Mette: Liv og religion (side 56-62), Gyldendal 2004

  3. 16. juli 2019 skrev brendaau2:

    Hot galleries, thousands new daily.
    http://girlseriestop10.relayblog.com/?zoe

    porn in montana behind the goose porn black on asian porn video lucki chatsworth porn anime moon porn sailor

  4. 30. juli 2019 skrev latonyacv60:

    Free Porn Pictures and Best HD Sex Photos
    http://busty.babrs.instakink.com/?angela

    hd porn online kira kums porn taylor chanel porn videos mother and son porn free full length videos of porn

  5. 8. december 2019 skrev READY SCHEME EARNINGS ON THE INTERNET WITH MINIMUM INVESTMENTS from $6795 per week: https://q2-get-7-bitcoin-162.blogspot.de?f=62:

    75 WEBSITES TO MAKE $6336 per week IN 2020: https://q2-get-8-bitcoin-162.blogspot.kr?l=15