Nyt dansk/norsk partnerskab inden for kulturarvsdidaktik

HistorieLab har haft besøg af det norske USN for at diskutere mulighederne for nyt samarbejde og sommerskole 'Cultural Heritage – a cross-disciplinary perspective: National Identity, Education & Pedagogy and Tourism & Economy'

 

Dansk/norsk samarbejde om ny sommerskole

Vi havde i sidste måned besøg af en række forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge. HistorieLab var vært for et to-dags program, der skulle diskutere og planlægge udviklingen af en ny sommerskole i Jelling skabt i samarbejdet mellem UCL og USN. Sommerskolen med sin titel ‘Cultural Heritage – a cross-disciplinary perspective: National Identity, Education & Pedagogy and Tourism & Economy’, er et ambitiøst samarbejde, som kan tage fat i spor så som national identitet, turisme og økonomi, uddannelse og pædagogik.

Kollegaerne ved USN er, ligesom HistorieLab, meget interesseret i forskningen af verdenskultur og kulturarvsdidaktik, derfor er sommerskolen en perfekt mulighed for at skabe et videnssamarbejde mellem de to institutioner.

Det interessante er, at vi begge arbejder med, hvordan kulturarven kan bruges i undervisning.

– Peter Yding Brunbech, Centerleder for HistorieLab  

Forskerne fra Sørøst-Norge brugte de to dage sammen med HistorieLab, hvor vi sammen havde planlagt aktiviteter og fagligt indhold, som skulle udvikle og facilitere mulighederne for et godt samarbejde.

Billedet er et udpluk fra programmet, hvor HistorieLab tog de norske forskere med på Jernaldermiljøet i Vingsted.