Ny temadag om nordisk samarbejde i historie- og danskundervisningen

De danske og svenske parterne bag udviklingsprojektet ”Kom tæt på det nordiske” inviterer til temadag om en nytænkning af nordisk samarbejde, hvor historiefaget er i fokus.

HistorieLab har støttet udviklingsprojektet og udarbejdelse af praksismanual og kildepakke af “Kom tæt på det nordiske”, som nu er klar med en temadag om nordisk samarbejde i historie- og danskundervisningen.

Hvordan kan man nytænke nordisk skolesamarbejde med udgangspunkt i landenes fælles baggrund og faget Historie? Hvordan fremstilles de samme historiske begivenheder i hhv. danske og svenske fagtekster og børnelitteratur? Hvordan gør man i praksis, hvis man gerne vil samarbejde med andre nordiske klasser? Hvordan kan man samarbejde og kommunikere med andre nordiske klasser online, hvis man ikke har mulighed for et fysisk møde?

Erfaringerne kommer fra et projekt med 6. klasser fra Fredericia og Malmö, som i fællesskab arbejdede med svenskekrigene i 1600-tallet i samarbejde med de to byers museer.
I forbindelse med projektet blev der skrevet et undervisningsmateriale med kilder til brug for 5.-6. årgang i fagene dansk og historie. Der blev desuden udarbejdet en praksismanual til, hvordan man etablerer et nordisk samarbejde.

Praktisk information

Målgruppe:
Temadagen er åben for både danske og svenske lærere.
Tidspunkt:
Fredag den 28. februar 2020, kl. 9.30 – 15.00.
Sted:
Malmö Museer, Malmöhusvägen 6 i Malmö. Lokale: Studiesalen, indgang fra museets entré.
Pris:
Gratis. Frokost betales af deltagerne selv.
Tilmelding:
Senest 14. februar til Marianne Bomgren, Skoletjenesten Öresund
mb@skoletjenesten.dk
tlf +45 60228719

 

Program

9:30-10: Tjek-in og morgenkaffe.

10-10.20: Kort introduktion og velkomst.

10.20-11.30: Workshop-runde 1. Se beskrivelse.

11:30-12:30: Frokost – Mulighed for at netværke og lave samarbejdsaftaler.

12:30-13:30: Introduktion til museets udstillinger i to grupper, som bytter halvvejs: Slottet og På kongens ordre. Thomas Persson og Maria Österling, Malmö Museer.

13.30-14.30: Workshop-runde 2

14:30-14.45: Fælles afrunding

Alle deltagere får et eksemplar af:

  • Undervisningsmaterialet ”Hvem er ven og hvem er fjende” som indeholder kildemateriale, elevopgaver og forslag til aktiviteter om 1600-tallets historie.
  • Manualen ”Kom tæt på det nordiske” – en guide till samarbejde med andre skoler i Norden (findes på både dansk og svensk).