Om tidsskriftet

HistorieLabs fornemmeste opgave er at omsætte viden til og i praksis. En af måderne dette gøres på er via faglige formidlingsartikler skrevet af medarbejdere i centret såvel som eksterne forfattere. Artiklerne bringes her på HistorieLabs hjemmeside i onlinetidsskriftet RADAR – Historiedidaktisk Tidsskrift. Artiklerne udgives løbende og behandler diverse faglige emner. Afhængigt af emnet i den enkelte artikel (og forfatterens ønske) bliver artikler endvidere i en vis grad delt med mediepartnere som fx folkeskolen.dk. Artiklerne omtales også i HistorieLabs nyhedsbrev.

Formålet med faglige formidlingsartikler er at bygge bro mellem resultater fra forsknings- og udviklingsprojekter og de personer, der i sidste ende skal omsætte viden i praksis. Artiklerne udformes i et formidlende format, hvor interessante emner og fænomener fremhæves og gerne knyttes til andet materiale, fx diskussioner, forskningsresultater, overvejelser, teorier, udgivne undervisningsmaterialer, afrapporteringer mv.

Artiklerne opererer som udgangspunkt med en bred målgruppe forstået som lærere og andre fagpersoner, der arbejder inden for historie- og kulturfagsområdet. Lærerne betragtes dog som en kernemålgruppe for tidsskriftets artikler. Enkeltartikler kan endvidere sagtens fokusere på øvrige grupper af fagpersoner indenfor området. Det er ikke meningen, at alle artikler skal appellere til hele målgruppen.