31.07. 2017 · Niklas Ammert
Att öva historia
Kender du kvaliteten af dine læremidler, og hvilke former for viden de kan give? Der findes et væld af undervisningsmaterialer at vælge imellem samt ofte utilstrækkelige boganmeldelser i forhold til elevøvelser og opgaver, som ellers kan være centrale. Læs her om at kvalificere dit materialevalg ved at identificere og analysere forskellige typer af viden, som findes i opgaver og øvelser i historiebøgerne.
03.07. 2017 · Hildegunn Juulsgaard Johannesen
Ægte død og ødelæggelse – Minecraft og historiske scenarier
Byg op og bryd ned. Minecraft tilbyder 3D genererede verdener, hvor der kan bygges, udforskes, samles, skabes og kæmpes. Elever fra Ahlmann-skolen i Sønderborg deltog i et utraditionelt undervisningsforløb om 1864 på Bibliotek Sønderborg, bygget og fortalt gennem Minecraft. Forløbet var et led i at styrke og kvalificere samarbejde og netværk i den åbne skole.
08.10. 2014 Peter Yding Brunbech Film, fortid, historie og 1864
20.05. 2016 Heidi Eskelund Knudsen Fortid kontra Historie
08.05. 2015 Heidi Eskelund Knudsen Historie er et redegørelsesfag
04.05. 2017 · Marie Bonde Olesen, Peter Yding Brunbech
Lærerstuderendes møde med omverdenen
Projektet Learning Museum blev gennemført i 2011-2013 med det formål at styrke samarbejdet mellem museer og læreruddannelser. Projektet var en succes, der har inspireret flere senere samarbejder, men selve den model for samarbejde, som projektet udviklede, er blevet sværere at implementere efter reformen af læreruddannelsen i 2013, bl.a. som følge af modulisering og kompetencemålstyring. Dette er en af konklusionerne i undersøgelsen Learning Museum Genbesøgt, der er udarbejdet for HistorieLab af Nordisk Center for Kulturarvspædagogik (NCK).
10.04. 2017 · Jens Aage Poulsen
Ømtålelige emner i historieundervisningen?
I anmeldelser og omtaler af Zandvliets spillefilm ”Under sandet” fra 2015 er det ofte fremhævet, at tyske soldaters rydning af miner langs den jyske vestkyst i sommeren 1945 har været en mørkelagt skamplet i dansk historie, som først med spillefilmen er bragt frem i lyset. Men hvad er op og ned i den historie? Og hvordan håndteres disse udfordringer i historieundervisningen?
17.03. 2017 · Line Weldingh, Mette Liv Skovgaard
Nationale kortlægninger belyser udvikling af eksterne læringsmiljøer
Nationalt netværk af skoletjenester har udgivet seks kortlægninger, der kommer med anbefalinger til, hvordan skoler og eksterne læringsmiljøer kan styrke samarbejdet i den åbne skole.

Se alle artikler