Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet

Written by 11:29 Artikel, RADAR 2022

Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet

Denne artikel i RADAR er udgivet februar 2022 og er skrevet af Niklas Ammert, professor, prorektor fra Institutionen för kulturvetenskaper samt Fakulteten för konst och humaniora. 

Denne artikel sætter fokus på fagsprog og historiske begreber, der vægtes i såvel historiedidaktisk forskning som i styrende dokumenter/læreplaner for historiefaget i flere lande. Læs artiklen her.

Artiklens indhold

Denne artikel sætter fokus på fagsprog og historiske begreber, der vægtes i såvel historiedidaktisk forskning som i styrende dokumenter/læreplaner for historiefaget i flere lande. Spørgsmålene om, hvorvidt eleverne kan bruge begreberne, hvordan de bruger dem, og om de forstår begreberne, stiller Niklas Ammert skarpt på i artiklen: Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet.

Artiklen tager udgangspunkt i konkrete elevsvar på ovenstående spørgsmål for at give et nuanceret billede herpå. Til sidst drøftes tanker om, hvordan lærere og elever kan udvikle evnen til at bruge historiske begreber.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Hur elever förstår och använder begreppen förändring och kontinuitet

Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.

Rikke Alberg Peters

Denne artikel indgår i RADARs Temanummer 2022

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2022

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close