Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen

Artiklen behandler spørgsmål om nationalromantiske malerier, og giver et bud på, hvordan de kan anvendes på en reflekteret og relevant måde i historieundervisningen. Artiklen argumenterer for, at nationalromantiske malerier rummer perspektiver, der kan give en mere nuanceret forståelse af både fortid og nutid.
Emner: Historieundervisning

Brug af nationalromantiske malerier i undervisningen

Af René Bank Isager, historieunderviser, maj 2024

Hent artiklen som PDF >>

 

Det kan ske, at en elev eller studerende er skeptisk over for nationalromantiske malerier. Hvilken historie fortæller de? Stemmer den overens med virkeligheden? Bør vi overhovedet fejre det? Betyder malerierne noget, hvis det, de fremstiller, ikke stemmer overens med virkeligheden?

I denne RADAR-artikel tager René Bank Isager kampen op med de – ofte relevante og reelle – bekymringer, der kan være om nationalromantiske malerier. Han adresserer spørgsmålene og giver et svar på hvordan de bedst muligt kan anvendes i historieundervisningen. Nationalromantiske malerier rummer nemlig mange muligheder for historieformidling, der tilgodeser perspektiver i både fortid og nutid. Hent artiklen herunder.

 

Artiklens indhold

Artiklen behandler spørgsmål om nationalromantiske malerier, og giver et bud på, hvordan de kan anvendes på en reflekteret og relevant måde i historieundervisningen. Artiklen argumenterer for, at nationalromantiske malerier rummer perspektiver, der kan give en mere nuanceret forståelse af både fortid og nutid.

God læselyst.

Download artiklen som PDF

 

René Bank Isager (f. 1984) er master i Mellemøststudier fra SDU og underviser til daglig i historie på læreruddannelsen i Silkeborg, samt på en privatskole i Silkeborg. Han har gennem de sidste ti år skrevet en lang række bøger om forskellige historiske emner og perioder, b.la. om Israel-Palæstina konflikten og Islamisk Stat, for forlag som Gyldendal og Alinea, ligesom han har lavet digitalt materiale i historie for samme forlag.