Vi ser tilbage over året, og har samlet en liste af nogle af de artikler, udgivelser og begivenheder, som har været med til at tegne året, der gik.
Vi startede året med at afholde vores årlige formidlingskonference, der tog fat på den aktiverende historieundervisning og dens muligheder.
Vi tilføjede to nye emner til vores kildebank:
Der blev skabt fire nye dilemmaspil om Danmarks besættelse
Forskere fra HistorieLab, UCL, UC syd og Absalon undersøgte læremidlers betydning i undervisningen. Hvordan påvirker læremidlerne planlægning og gennemførelsen af undervisning, og hvad gør praksis ved læremidlerne?
Læremidlers betydning i undervisningen
Vi opstillede en guide for, hvordan man kan klæde eleverne på, så de kan styre sig uden om falske data og påstande, når de dagligt befinder sig i et digitalt hav af information.
Vi lukkede Otur-appen.
Mette Nørregaard Christensen og Henrik Ottosen har beskrevet, hvordan der kan bygges bro imellem dagtilbud og skoler med jernalderen som tema og ved at arbejde med kulturinstitutioner i projektet ’Dannelsesbroen’
Sally Thorshauge færdiggjorde sin forskning af ’GYMuSKO’
For året 2020 gør vi klar til formidlingskonferencen d. 24. april i Jelling, når der fejres 100-års-jubilæet for genforeningen af den dansk/tysk grænse. Man kan læse mere om konferencen og tilmelde sig ved at følge linket nedenunder.