Året der gik

HistorieLab ønsker god jul og godt nytår, og her gør vi status over et begivenhedsrigt 2019

Vi ser tilbage over året, og har samlet en liste af nogle af de artikler, udgivelser og begivenheder, som har været med til at tegne året, der gik.

Vi startede året med at afholde vores årlige formidlingskonference, der tog fat på den aktiverende historieundervisning og dens muligheder.


Vi tilføjede to nye emner til vores kildebank:

Kærlighed, køn og seksualitet

Rigsfællesskabet


Der blev skabt fire nye dilemmaspil om Danmarks besættelse

Dilemmaspil


Forskere fra HistorieLab, UCL, UC syd og Absalon undersøgte læremidlers betydning i undervisningen. Hvordan påvirker læremidlerne planlægning og gennemførelsen af undervisning, og hvad gør praksis ved læremidlerne?

Læremidlers betydning i undervisningen


Vi opstillede en guide for, hvordan man kan klæde eleverne på, så de kan styre sig uden om falske data og påstande, når de dagligt befinder sig i et digitalt hav af information.

Fake News


Vi lukkede Otur-appen.

Otur-appen


Mette Nørregaard Christensen og Henrik Ottosen har beskrevet, hvordan der kan bygges bro imellem dagtilbud og skoler med jernalderen som tema og ved at arbejde med kulturinstitutioner i projektet ’Dannelsesbroen’

Dannelsesbroen


Sally Thorshauge færdiggjorde sin forskning af ’GYMuSKO’

GYMuSKO


For året 2020 gør vi klar til formidlingskonferencen d. 24. april i Jelling, når der fejres 100-års-jubilæet for genforeningen af den dansk/tysk grænse. Man kan læse mere om konferencen og tilmelde sig ved at følge linket nedenunder.

Formidlingskonference 2020