Lærervejledning

Her kan du finde vejledning til, hvordan du får dine elever igang med at arbejde problemorienteret med kilder.

Kildebank-emnet “Svenskerne – nabovenner eller arvefjender” er et fleksibelt læremiddel, der er rettet mod 5.-6. klassetrin. Dets historiske fokus er relationen mellem Danmark og Sverige fra middelalderen til nutiden.

Indledning til hele forløbet og forslag til, hvordan du kommer igang

Indledning – til hele forløbet

Lærervejledning til kildearbejde på mellemtrinnet

Lærervejledninger til de 10 temaer

Kildebank-emnet “Svenskerne – nabovenner eller arvefjender” er delt op i 10 temaer.

Til hvert tema er der udarbejdet en lærervejledning, der giver en kort intro til temaet og perioden. I hver lærervejledning kan du finde forslag til, hvordan du kommer i gang med emnet i undervisningen, forslag til undervisningsforløb, forslag til kompetenceområder og meget mere.

Her er desuden også udarbejdet en række spørgsmål, som kan hjælpe eleverne med at arbejde med kilderne. Du kan lade dig inspirere af spørgsmålene til undervisningen, eller du kan printe spørgsmålene ud, og lade eleverne arbejde med dem i arbejdsark.

Tema 1 – Valdemar Atterdag og slaget ved Visby 1361

Tema 2 – Kalmarunionen

Tema 3 – det Stockholmske blodbad og Christian 2.

Tema 4 – Den Nordiske Syvårskrig

Tema 5 – Kalmarkrigen og Torstenssonkrigen

Tema 6 – Karl Gustav-krigene

Tema 7 – Skånske Krig

Tema 8 – Den Store Nordiske Krig

Tema 9 – Den sidste krig og tabet af Norge

Tema 10 – Nabovenner eller arvefjender?

 

Gå tilbage til emnet ‘Svenskerne – nabovenner eller arvefjender?’