Historiedidaktisk Netværk indbyder til konference Historie – identiteter og metoder den 11. marts 2025 på Odense Tekniske Skole undersøger historiefagets rolle og metoder i lyset af aktuelle samfundsforandringer som den grønne omstilling, teknologisk udvikling og øget befolkningsmangfoldighed.
Bæredygtighed som omdrejningspunkt for læremidlerne
Sæt kryds i kalenderen den 11. marts 2025, hvor Historiedidaktisk Netværk inviterer til konference med overskriften Historie – identiteter og metoder.
Vi ser i dag ind i en lang række meget centrale samfundsmæssige forandringer pga. bæredygtighedskrisen og den grønne omstilling, den hastige teknologiske udvikling – bl.a. inden for AI, det postfaktuelle samfund, som undergraver den fælles samtale og mere og mere heterogene befolkningssammensætninger med meget forskellige perspektiver på verden.
Disse forandringer påvirker de enkelte klasserum og dermed også historiefaget i grund- og gymnasieskolerne. På denne konference ser vi nærmere på, hvad historiefagets identitet er – eller bør være – anno 2025, og vi undersøger, hvordan omdrejningspunktet for undervisningen kunne udvikle sig, og hvilke metoder der kunne være relevante at fokusere på i faget.
Praktisk information
Dato: Tirsdag den 11. marts 2025
Sted: Odense Tekniske Skole
Standard tilmelding: 800 kr. ex moms – Tilmeld dig med standard tilmelding
Studerende inklusiv forplejning: 300 kr. ex moms – Tilmeld dig som studerende med forplejning
Studerende eksklusiv forplejning: Gratis – Tilmeld dig studerende uden forplejning
Tilmeldingsfrist: Tirsdag den 25. februar 2025
Program for dagen
9.30 – 10.00 Ankomst og den første kop kaffe.
10.00 – 10.15 Intro til dagen og idéen med konferencen, en debat om fagets identitet og metoder præsenteres og praktiske informationer.
10.15 – 11.30 Loa Ingeborg Bjerre, ph.d. og lektor i HistorieLab, fortæller om udviklingen i fagets tilgang til historien.
11.30 – 12.15 Frokost
12.15- 13.15 Tre oplæg af ca. 20 minutters varighed:
Oplæg 1: Hvordan kan generativ kunstig intelligens indgå i historiefaget? Ved Alex Young Pedersen, ph.d.-studerende og lektor ved Aarhus Tech.
Oplæg 2: At tænke i tid. Historieundervisning om konspirationsteorier og alternative historier.
Ved Heidi Funder, lektor ved Hasseris Gymnasium, og Rikke Alberg Peters, lektor og ph.d. i HistorieLab.
Oplæg 3: Andre etniciteter i historiefagsundervisningen.
Ved Mirela Redzic, lektor ved Vejen Gymnasium.
13.15 – 13.30 Pause
13.30 – 14.15 Diskussioner i grupper. Medlemmerne af grupperne er fordelt på tværs af skoleformer.
14.15 – 14.30 Korte opsummeringer i plenum.
14.30 – 15.00 Panelsamtale med fagkonsulenterne: Liselotte Uhrenholdt, pædagogisk konsulent ved Undervisningsministeriet, Kasper Thomsen, lektor og fagkonsulent for historie på HHX ved Undervisningsministeriet, Karen Steller Bjerregaard, fagkonsulent for historie på STX ved Undervisningsministeriet, og Anders Kristensen, fagkonsulent for idehistorie ved Undervisningsministeriet, i en samtale om læreplanernes mange muligheder for at tænke, arbejde og formidle med forskellige metoder i historiefagene.
15.00 – 15.30 Oplæg fra Peter Wessel, arkivar, ph.d., koordinator af publikumsaktiviteter Københavns Stadsarkiv, og Kasper Krüger, undervisningsansvarlig, Københavns Stadsarkiv, om stadsarkivets forsøg med undervisning i kildeforståelse.
15.30 – 16.00 Diskussion i grupperne om metodebrug.
16.00 – 16.15 Opsamling i plenum.
16.15 – 16.30 Dagen opsummeres og netværket giver deres bud på, hvad vi har hørt.
Baggrund for arrangementet
Historiedidaktisk Netværk består af FALIHOS/Foreningen af Lærere i Historie og Samfundsfag, Historielærerforeningen, Foreningen af Historielærere ved Handelsgymnasiet, Historielærerforeningen for Idehistorie på htx, Foreningen af Historielærere ved Læreruddannelsen og HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.