Sanne Stensgaard Fusager
HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Jelling
Arbejdsområder
Jeg er tilknyttet dannelsesbroen, herunder kulturarv i børnehøjde. Her kredser mine opgaver om samarbejde mellem videncenter, lærer- og pædagoguddannelse, lokale pædagogiske institutioner/skoler og kulturinstitutioner.
Jeg engageret i børnekulturprojektet Spotlight i samarbejde med lokale institutioner og Vejle Kommune.
Jeg er også engageret i et teaterprojekt, hvor jeg i samarbejde med Teatret OM er nysgerrig på, hvad teater kan i forhold til den pædagogiske verden, herunder hvordan man mere konkret kan blive inspireret af teater til at arbejde med kultur for, med og af børn på forskellige måder i pædagogisk praksis. Jeg håber at projektet ender i en form for publikation med helt konkrete idéer til, hvordan pædagoger i dagtilbud og pædagoger/lærere i indskolingen kan arbejde samskabende med teater og andre æstetiske udtryksformer i hverdagen.
Baggrund
Jeg er oprindeligt uddannet Cand. Mag. i samfundsfag og psykologi og har mange års undervisnings- erfaring fra både gymnasium, HF og pædagoguddannelse. Jeg har været ansat ved UCL Jelling på pædagoguddannelsen siden 2001 og har her mange forskellige arbejdsopgaver, eks, tovholder og underviser på pædagogens grundfaglighed, underviser på efter-videreuddannelsen og adjunktvejleder. Desuden har jeg igennem årene været tilknyttet forskellige udviklingsprojekter, primært rettet mod udvikling af grunduddannelsen. Jeg er desuden certificeret i ICDP – Relations- og ressourceorienteret pædagogik, og er træner ved Dansk Center for ICDP.
Fagligt er jeg optaget af demokrati, fællesskaber og deltagelse, herunder hvordan vi kan understøtte alle børns deltagelse og læring. Jeg er her særligt optaget af hvordan vi i praksis kan understøtte pædagogens/lærerens refleksioner over de betingelser/logikker, der får betydning for vores normative forventninger til børn og børns handlemuligheder. I den forbindelse er jeg optaget af børneperspektiver, herunder hvordan vi kan skabe os adgang til disse og se dem som gyldige på lige fod med voksnes perspektiver. Her har jeg i en årrække samarbejdet med Billund Kommune og CoC, Playfull Minds, omkring projekt Billund Builds, hvor pædagoger og studerende samskaber med børn i praksis. Jeg er i den forbindelse optaget af udvikling af metoder til samskabelse med børn i både daginstitutioner og skoler.