Monument(ale) udfordringer?

Written by 14:31 Forside-header, Inspiration til lærere, Læremidler

Monument(ale) udfordringer eller ej?

Lektionsplaner til lærere med udgangspunkt i monument(ale) udfordringer.

På denne side finder du undervisningsmaterialer, der tager udgangspunkt i monument(ale) udfordringer eller ej. Materialet er udarbejdet af Heidi Eskelund Knudsen, ph.d. og faglig leder, og Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, som en del af projektet Contested Histories – Monument(al) challenges Monchal.

Lektionsplaner

Projektet udvikler en række lektionsplaner til forskellige historiske cases, statuer og monumenter, som er forbundet med følsomme og omstridte historiske emner.

Her på siden finder du lektionsplaner for to danske cases:

Indholdet retter sig mod indskoling og/eller mellemtrinnet.

Udover selve aktiviteterne indeholder lektionsplanerne også baggrundsinformationer og kildemateriale.

Rettelser til forløbenes lektionsplaner

Vi gør opmærksom på, at materialet er udgivet som pilotversioner. Det vil sige, at du gerne må kommentere på indholdet.

Det kan enten gøres direkte til EuroClio via Euroclio-linket her eller på mail til historielab@ucl.dk, så sørger vi for at formidle dine kommentarer videre.

EuroClio

 

EuroClio – European Association of History Educators, blev etableret i 1992 på opfordring fra Europarådet for at bygge bro mellem undervisere, lærere og andre fagfolk med historiefaglig baggrund fra alle dele af det dengang nyligt genforenede Europa. EuroClio startede som en paraplyorganisation, der samlede 17 stiftende historielærerforeninger fra 14 lande, og er siden vokset som NGO til at blive et vidtrækkende netværk med 83 fuldgyldige og associerede medlemsforeninger, der repræsenterer 47 lande.

EuroClio-projekter fokuserer på at skabe transnationale læremidler til undervisning og formidling, samt fremme samarbejdet mellem landene gennem ambitiøse partnerprojekter. Arbejdet har gennem årene bragt hundredvis af historikere, undervisere og historielærere sammen mhp. at dele erfaringer, udveksle og implementere innovative undervisningsideer og diskutere følsomme og kontroversielle emner.

Projektet Monument(al) Challenges, der gennemføres i samarbejde med projektet Contested Histories Initiative, har til formål at imødekomme nogle af de udfordringer, som europæiske lærere står over for i historieundervisningen. Specifikt sigter projektet mod at imødekomme lærernes behov for læremidler og kurser, der giver dem færdigheder i at diskutere følsomme og omstridte historiske emner, herunder fx kolonialisme og slaveri, med elever i undervisningen. Publicering af lektionsplaner med aktiviteter der retter sig mod omstridte historiske monumenter og statuer udgør en del af dette arbejde.

Læs mere om EuroClio her

 

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close