Denne artikel i RADAR er udgivet maj 2020 og er skrevet af Thomas Thomsen, Læreruddannelsen Vordingborg.
Denne artikel er skrevet på baggrund af erfaringer som historieunderviser på læreruddannelsen samt i forbindelse med observationer af undervisningen i grundskolen, som led i deltagelsen i HistorieLabs forsknings- og udviklingsprojekt “Historiske steder, artefakter, mindesmærker, erindrings- og historiekultur”. Artiklen er rettet mod undervisere og studerende på læreruddannelsen samt lærere i grundskolen, der vil kunne anvende de tilhørende materialer, når erindringssteder inddrages i historieundervisningen.
Artiklens indhold
Thomas Thomsen skriver bl.a. en række didaktiske refleksioner over nogle af de generelle udfordringer, der kan være forbundet med at inddrage byrummet i undervisningen. I artiklen præsenterer han også en analysetilgang til inddragelsen af fysiske erindringssteder i undervisningen og supplerer denne analysetilgang med to konkrete læremidler, som han har udarbejdet til formålet, der stiller skarpt på progression i forhold til arbejdet med erindringssteder, samt hvordan eleverne kan gå fra undren til analyse.
God læselyst.
Fra artiklen At opleve historiske erindringssteder som statuer og mindesten
En generel udfordring i arbejdet med erindringssteder har med elevernes kognitive niveau at gøre. Når eleverne skal forsøge at sætte sig ind i, hvorfor mennesker på et tidspunkt har valgt at opstille en statue, og i hvilken kontekst dette foregik, så beder man eleverne om at skifte perspektiv væk fra dem selv og deres nutid. Dette relaterer sig til historiske analyser af erindringsstedets konnotative lag og dets ophavssituation.
Thomas Thomsen