Det er ondt at spise kød på grund af klimaet. Kontroversielle emner i dialogisk rum

Written by 11:22 RADAR 2022

Det er ondt at spise kød på grund af klimaet. Kontroversielle emner i dialogisk rum

Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2022 og er skrevet af Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab

Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab argumenterer i denne RADAR-artikel for, at det er relevant at arbejde med kontroversielle emner i skolefaget historie. Læs artiklen her.

Artiklens indhold

I sin artikel ”Det er ondt at spise kød på grund af klimaet Kontroversielle emner i dialogisk rum” argumenterer Rikke Alberg Peters fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og HistorieLab for, at også i skolefaget historie er det relevant at arbejde med kontroversielle emner, og at det kan bidrage til at ruste eleverne til fremtiden. Artiklen giver også konkrete forslag til, hvordan dialog kan bruges i den sammenhæng.

Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Det er ondt at spise kød på grund af klimaet. Kontroversielle emner i dialogisk rum

Kontroversielle emner kan være med til at ruste eleverne til fremtiden og til bedre at kunne håndtere nogle af de dilemmafyldte spørgsmål, vi står med i samfundet i dag. Formålet med denne artikel er at udbrede kendskabet til, hvordan man kan arbejde med kontroversielle emner i historie, og at diskutere hvilke fordele og udfordringer, der er forbundet hermed samt at præsentere en dialogisk undervisningstilgang baseret på rationel nysgerrighed.

Rikke Alberg Peters

Denne artikel indgår i RADARs Temanummer 2022

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2022

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close