De 10 vigtigste opfindelser

Problemstilling

Hvad nu hvis ”det” ikke var blevet opfundet?

Præsentation og begrundelse

Hver dag omgiver vi os med redskaber, teknologier og andre goder, der bidrager til en bestemt levestandard og ofte også bedre livsvilkår. Men hvad nu, hvis disse ting aldrig var opfundet? Og hvilken en af dem må siges at være den vigtigste eller mest revolutionære opfindelse, som har haft afgørende indflydelse på udviklingen af menneskeheden? Nogle elever mener måske, at internettet er den største opfindelse, men dertil må man spørge, hvad internettet var værd, hvis ikke man først havde opfundet de apparater, der gør det muligt at kommunikere over internettet: computeren, elektriciteten, talsystemet osv.

Eleverne skal stifte bekendtskab med nogle af verdenshistoriens største opfindelser og formidle denne viden gennem historiske scenarier, der viser, hvordan man i fortiden klarede sig igennem uden og hvordan samfund og mennesker har levet meget anderledes, end vi gør i dag.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Klassetrin

3. - 4. klasse

Omfang

Mellemlangt forløb (5-8 lekt.)

Kompetenceområde/-mål

KRONOLOGI OG SAMMENHÆNG
Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
• Eleven kan beskrive ændringer i livsgrundlag og produktion
• Eleven har viden om livsgrundlag og produktion før og nu

HISTORIEBRUG
Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie
• Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier
• Eleven har viden om historiske scenarier

Materialer

  • Rovsing, Jesper: Top 10. Historiens vigtigste opfindelser, Historienet.dk, 2012, http://historienet.dk/teknik/opfindelser/top-10-historiens-vigtigste-opfindelser
  • Andersen, Tanja: De 10 vigtigste opfindelser, 2016 (bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Rækkefølge og begrundelse, 2016 (bilag 2)
  • Andersen, Tanja: Opgave, opfindelser, 2016 (bilag 3)
Kommentarer

  1. 10. oktober 2017 skrev sarah:

    HAN ER IKKE EN 4 KLASSES ELEV