Denne artikel i RADAR er udgivet januar 2019 og er skrevet af Bennyé D. Austring, Charlotte Schultz Thers, Martin Hoffmann, Nils Falk Hansen, PH Absalon.
Denne artikel handler om udviklingsprojektet ”Børn, Kultur og Lærende Partnerskaber” i samarbejde med Museum for Samtidskunst i Roskilde og to lokale dagtilbud udført i 2018. Forfatterne giver tre praksisnære anbefalinger til museer og andre, der skal arbejde med kulturformidling til, med og af børn.
Artiklens indhold
I regi af HistorieLab – Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling gennemførte forfatterne i 2018 udviklingsprojektet ”Børn, Kultur og Lærende Partnerskaber” i samarbejde med Museum for Samtidskunst i Roskilde og to lokale dagtilbud. Projektet afdækkede en række grundlæggende formidlingsmæssige problemer i små børns møde med museumskulturen, bl.a. i relation til mundtlig formidling, museumsindretning og pædagogens rolle på udstillingerne. Artiklen beskriver nogle centrale opmærksomhedspunkter og munder ud i tre praksisorienterede anbefalinger til museet – med relevans for andre museer.
God læselyst.
Fra artiklen Kunstformidling i småbørnshøjde – et favntag med uforudsigeligheden
Præsentér kun genstande, de [børnene red.] må og kan lege med. Der var eksempelvis nervøsitet for at flaskerne i ”Hørbar” skulle gå i stykker. Kan man have nogle flasker i plastic? (Austring m.fl., 2018a:25).
Pædagog Claus Fromberg Christensen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2019
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024