Headerbillede til Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Written by 7:50 Dannelsesbroen

Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Metoder til lærere, pædagoger og andre til at klæde børn og unge på til at begå sig i en digital verden og navigere mellem facts og fakes.

Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse undersøger og udvikler metoder til hvordan lærere, pædagoger og andre kan klæde børn og unge på til at begå sig i en digital verden og navigere mellem facts og fakes.

Internettet og de sociale medier giver børn og unge en ny kommunikations- og informationsfrihed, men de bliver også udsat for et frit flow af misinformation. Mange oplever ubehagelige posts, nedsættende eller ligefrem hadefulde kommentarer, og nogle vil endda selv komme til at dele noget ulovligt eller noget, der er på kanten. Det er ofte vanskeligt for fagprofessionelle og andre voksne omkring børnene at vurdere, hvornår der er tale om problematisk adfærd og hvornår online fællesskaber bliver destruktive, ligesom mange oplever det som vanskeligt at indgå i dialoger med børn og unge om deres onlineliv – på godt og ondt.

Billede med en undervisningssession omkring Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Projektets formål

Formålet med projektet er at få mere viden om problematiske aspekter ved børn og unges digitale liv, samt at udvikle nye tilgange og formater til at understøtte børn og unges demokratiske og kulturelle deltagelse både online og offline. Hensigten er at ruste de unge til at indgå i oplyste, saglige og meningsfulde fællesskaber og at kunne gennemskue de mekanismer, som styrer meget af indholdet på nettet.

Delprojekter

Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse består af flere delprojekter.

Dels undersøges børn og unges forhold til eksisterende konspirationsteorier og konspirationsteoretiske tankemønstre samt onlineradikalisering og fænomener på kanten samt forebyggelse heraf. Dels udvikles konkrete aktiviteter og materialer, som kan anvendes i undervisningen og understøtte elevernes digitale og demokratiske kompetencer.

Medarbejdere

Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse.

Rikke Alberg Peters
Ph.d. og lektor 
UCL Jelling

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close