Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse undersøger og udvikler metoder til hvordan lærere, pædagoger og andre kan klæde børn og unge på til at begå sig i en digital verden og navigere mellem facts og fakes.
Internettet og de sociale medier giver børn og unge en ny kommunikations- og informationsfrihed, men de bliver også udsat for et frit flow af misinformation. Mange oplever ubehagelige posts, nedsættende eller ligefrem hadefulde kommentarer, og nogle vil endda selv komme til at dele noget ulovligt eller noget, der er på kanten. Det er ofte vanskeligt for fagprofessionelle og andre voksne omkring børnene at vurdere, hvornår der er tale om problematisk adfærd og hvornår online fællesskaber bliver destruktive, ligesom mange oplever det som vanskeligt at indgå i dialoger med børn og unge om deres onlineliv – på godt og ondt.
Projektets formål
Formålet med projektet er at få mere viden om problematiske aspekter ved børn og unges digitale liv, samt at udvikle nye tilgange og formater til at understøtte børn og unges demokratiske og kulturelle deltagelse både online og offline. Hensigten er at ruste de unge til at indgå i oplyste, saglige og meningsfulde fællesskaber og at kunne gennemskue de mekanismer, som styrer meget af indholdet på nettet.
Delprojekter
Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse består af flere delprojekter.
Dels undersøges børn og unges forhold til eksisterende konspirationsteorier og konspirationsteoretiske tankemønstre samt onlineradikalisering og fænomener på kanten samt forebyggelse heraf. Dels udvikles konkrete aktiviteter og materialer, som kan anvendes i undervisningen og understøtte elevernes digitale og demokratiske kompetencer.
Medarbejdere
Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse.