Written by 13:38 Arkiv, Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse

Sprogambassadører i Vejle

Formålet er at styrke elevernes sproglige og kulturelle dannelse i tyskfaget i Vejle Kommune.

Projektet er et samarbejde med læreruddannelsen UCL og Campus Vejle HHX

I løbet af sommeren 2023 blev der indgået aftaler med partnerskabsskoler og i efteråret 2023 afholdtes de sidste workshops, hvorefter HHX-eleverne er klædt på til at gå ud og undervise.

Projektets fokus

Formålet er at styrke elevernes sproglige og kulturelle dannelse i tyskfaget i Vejle gennem et samarbejde mellem kommunens uddannelsesinstitutioner (UCL, HHX og udvalgte folkeskoler).

HHX-elever uddannes til sprogambassadører, der tager ud på udvalgte skoler og overtager en tysklektion på mellemtrinnet. Projektet er en slags ’brobygning’ mellem uddannelsesinstitutionerne, med det formål at styrke tyskfaget i kommunen. Første etape og workshops fandt sted i foråret 2023. 

Projektperiode

Projektets periode løber i hele 2023.

Unge sprogambassadører

HHX-elever, der alle har tysk som fag, er blevet uddannet til sprogambassadører ved at deltage i to workshops i samarbejde med læreruddannelsen i Jelling. Her har de af lærerstuderende med tysk som undervisningsfag fået undervisning i almen pædagogik og tysk fagdidaktik. Fokus har været på det kommunkative sprogsyn og elementer fra Playful Learning-tilgangen.

De unge sprogambassadører skal i den kommende tid i to-mandsgrupper besøge lokale skoler 2-4 gange i løbet af skoleåret og gennemføre tyskundervisning. Vel at mærke, tyskundervisning, hvor der leges, spilles, danses, tegnes og synges – så eleverne mærker glæden ved at give sig i kast med et nyt fremmedsprog.

Hvad er god tyskundervisning egentlig?

Under den første workshop præsenterede de lærerstuderende idéer til, hvordan man motiverer elever i sprogfag og inddrog gymnasieeleverne i en dialog om deres egne oplevelser med tyskundervisning i folkeskolen. De delte også tips og tricks til at gøre tyskundervisningen legende og engagerende på mellemtrinnet.

Efter oplægget arbejdede eleverne sammen med de lærerstuderende i grupper for at udvikle materialer og øvelser, som de samlede i en opgavebank. Alle grupper udarbejdede forløb til 2 x 45 minutters undervisningsforløb enten for 4.-5. klasse eller 6.7. klasse.

I den sidste workshop blev forløbene færdiggjort og finpudset; materialer blev printet og produceret og artefakter indsamlet og klargjort. Endelig præsenterede grupperne deres ideer for hinanden, hvor forløbene skulle stå deres foreløbige prøve.

Sprogambassadører som spydspidser for motiverende undervisning

Grundskoleeleverne får en unik mulighed for at stifte bekendtskab med en anderledes og ’ung’ tyskundervisning, hvilket kan motivere dem til at ville lære mere tysk og måske vælge det som fag på gymnasiet.

Ringen sluttes således, når de unge gymnasieelever kommer ud på skolerne og er med til at udbrede budskabet om at tysk er sjovt og slet ikke så svært; når ord, tal, sange, rim og remser kan leges ind.

Medarbejdere

Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse.

Rikke Alberg Peters
Ph.d. og lektor 
UCL Jelling

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close