Written by 1:47 Forside-header, Nyheder

Turisternes vej gennem Jelling: HistorieLab undersøger wayfinding og touchpoints

Hvordan finder turister vej i Jelling, og hvordan oplever de byens attraktioner?

Anita Hede, lektor på UCL Vejle, har i samarbejde med serviceøkonomstuderende gennemført projektet Wayfinding og touchpoints for rejsende i Jelling for at belyse turisternes bevægelsesmønstre og behov. Projektet har ført til en række spændende forslag, der kan styrke oplevelsen af Jelling som UNESCO-verdensarvsområde.

Hvad betyder wayfinding?


I projektet Wayfinding og touchpoints for rejsende i Jelling undersøges, hvordan historiske steder og fortællinger kan fungere som pejlemærker og skabe en sammenhængende oplevelse for besøgende. Ved at bruge “touchpoints” – fysiske eller digitale kontaktpunkter – kan historien gøres nærværende og engagerende. Målet er at give rejsende en dybere forståelse af stedets betydning og kontekst.

Wayfinding er dermed ikke kun en praktisk orientering, men også en metode til at forbinde os med fortiden og de steder, vi besøger.

Hvordan finder turister vej i Jelling, og hvordan oplever de byens attraktioner?

Anita Hede, lektor på UCL Vejle, har i samarbejde med serviceøkonomstuderende gennemført projektet Wayfinding i Jelling for at belyse turisternes bevægelsesmønstre og behov.

Projektet er kørt igennem det nationale videncenter Historielab, specifikt under projektet Dannelsesbroen indenfor sporet Historien som vækstmotor. Projektet har ført til en række spændende forslag, der kan styrke oplevelsen af Jelling som UNESCO-verdensarvsområde.

Den 27. og 28. august 2024 interviewede 16 serviceøkononomstuderende fra UCL Vejle danske og internationale turister i Monumentområdet i Jelling. De spurgte blandt andet, hvordan turisterne fandt vej til Jellingstenene, oplevelsescentret Kongernes Jelling og andre dele af byen. Resultaterne blev analyseret og præsenteret i september, med forslag til konkrete forbedringer.

Anita Hede udtaler: ”For de studerende har det været en spændende opgave, som gav dem lejlighed til at øve sig i indsamling af primær data og fremsætte forslag til forbedringer – lige før de selv skulle skrive en større opgave med begge elementer”.

For de studerende har det været en spændende opgave, som gav dem lejlighed til at øve sig i indsamling af primær data og fremsætte forslag til forbedringer – lige før de selv skulle skrive en større opgave med begge elementer.
Anita Hede, Lektor ved UCL Vejle
Anita Hede
Lektor, UCL Vejle

Turisternes oplevelse og udfordringer

Generelt fandt turisterne det let at finde rundt i Jelling. Dog påpegede nogle, at pladsen foran oplevelsescentret føles lidt ”stille”, og at der mangler skiltning for cyklister. Der blev også nævnt usikkerhed ved at bestige højen og et ønske om bedre information om byens øvrige attraktioner.

Forslag til forbedringer

De studerendes forslag spænder fra digitale løsninger til fysiske ændringer:

  • Interaktiv skærm: En digital platform ved oplevelsescentret, hvor gæster kan finde information om åbningstider, attraktioner og spisesteder.
  • Historiske billeder: Vinduesinstallationer, der illustrerer, hvordan området så ud i vikingetiden, for at bringe historien til live.
  • Sikkerhed og tilgængelighed: Gelændere til højen og QR-koder på sten, som giver adgang til flersproget information om kirken og andre seværdigheder.
  • Legende elementer: Et genanvendeligt vikingekort med gåder, der leder besøgende rundt i byen, samtidig med at det fremmer lokal handel gennem rabatter.
  • App til turister: En flersproget applikation, der samler viden om oplevelsescentret, byen og spisesteder i ét digitalt værktøj.

Lokale aktørers perspektiv

Mie Christina Riis fra Kongernes Jelling og Camilla Jørgensen fra Vejle Kommune er positive over for projektet. Ifølge dem har det givet ny indsigt i turisternes oplevelser og peget på potentialet for mere inspirerende wayfinding-løsninger. Camilla Jørgensen fremhæver, at samarbejdet med de studerende har været et værdifuld input til  arbejdet med at udvikle bedre wayfinding i UNESCO-området. Hun understreger, at det er vigtigt at balancere enkel skiltning med uddybende fortællinger, så besøgende både kan navigere let og samtidig blive klogere på verdensarven.

Mie Christina Riis tilføjer, at forslaget om historiske billeder og en digital platform har inspireret museet til at overveje nye måder at formidle områdets historie på. Hun ser særligt potentiale i at bruge digitale løsninger til at integrere flere lokalhistoriske fortællinger og skabe sammenhæng mellem vikingetiden og byens senere udvikling. Begge  er enige om, at nye tiltag skal kunne  indpasses i det samlede område, så helheden i området bevares samtidig med at besøgende får en god oplevelse.

Næste skridt

Lokale aktører arbejder nu videre med at konkretisere wayfinding i området. Målet er at skabe en intuitiv, brugervenlig og æstetisk løsning, der formidler områdets unikke kulturarv og historie, samtidig med at der sikres en let navigation for alle besøgende.

Med projektet Wayfinding i Jelling er der  indsamlet vigtig viden og skabt god inspiration til at skabe nye oplevelser, der inviterer turister til at udforske byens rige historie og mange oplevelser.

Læs om projektet

Hvordan ankommer man til et kulturarvssted, og hvordan bevæger man sig rundt i området? For at besøgende får set og oplevet noget, er der behov for den rette information på de rette steder.  Sammen med serviceøkonomstuderende arbejder HistorieLab på at indsamle viden om bevægelsesmønstre i Jelling. Materialet indgår i den videre udvikling af wayfindingsinitiativer i Monumentområdet.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close