Projektets formål
På den nyudviklede didaktiske hjemmeside ’Sønderjysk historiekanon’ battler dine elever sig igennem 20 historiske højdepunkter, rater dem, begrunder og slutter evt. af med at lave deres egen YouTube video. Det hele ender med en samlet hitliste med historiske højdepunkter fra regionen.
Med ”Den Sønderjyske historiekanon” kommer de historiske fortællinger i nærmiljøet ind under huden på en ny og levende måde. Den historiske bevidsthed bliver sat i spil og eleverne får en enestående mulighed som medskabere af Sønderjyllands historie.
Projektet skal opbygge et digitalt kampagne- og læringsunivers for Sønderjyllands historie for at højne unges kendskab til denne. Hele grundtanken med universet er at skabe et værktøj, der gør det muligt for folkeskole- og gymnasieelever at deltage i en afstemning om hvilke historiske begivenheder, der har størst betydning for dem, og derved skabe dialog om Sønderjyllands historie.
Målgruppen er undervisere (primært i Sønderjylland) samt historisk interesserede. Konkret vil projektets leverance bestå i et website, der præsenterer historiske højdepunkter, og et didaktisk koncept for hvorledes sitet bruges i undervisningen.
Det forventes, at De unges sønderjyske historiekanon bliver et redskab, der bruges aktivt i undervisningssammenhæng i regionen og derved øger bevidsthed om regionens historie, og om hvordan lokal og regional historie kan bruges.
Baggrund
Bag undervisningseventen og undervisningspakken står HistorieLab, i samarbejde med Museum Sønderjylland og TVSYD. Museum Sønderjylland har udvalgt de 20 historiske højdepunkter, som er unikke for den sønderjyske histories udvikling, samt leveret tekst og billeder. I samarbejde med TV2Syd bliver de 20 historiske højdepunkter produceret som små dokumentariske videoer og der vil være en nyhedsinteresse i at unge fra Sønderjylland for første gang selv definerer, hvilke historiske begivenheder, de synes, er de vigtigste.