RADAR-artikel: Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger af Heidi Eskelund Knudsen, ph.d. og faglig leder, HistorieLab

Written by 10:40 RADAR 2024

Det antropocæne i historieundervisning og flerperspektiviske fortællinger

RADAR-artikel om det antropocæne i historieundervisningen.

Denne artikel i RADAR er udgivet i januar 2024 og er skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, ph.d. og faglig leder, HistorieLab.

I den fagdidaktiske forskning til historie har forskere travlt med at finde ud af, hvordan et klassisk humanvidenskabeligt fag som historie kan og bør forholde sig til forestillinger om det antropocæne, herunder de udfordringer som klodens forandringer stiller os, mennesker og samfund, overfor. Denne RADAR-artikel, skrevet af Heidi Eskelund Knudsen, faglig leder HistorieLab, viser små konkrete teksteksempler og lægger op til en posthumanistisk diskussion af udformningen af historiske narrativer til undervisning. Hent artiklen herunder.

Artiklens indhold

Artiklens indhold

Historieskrivning til børn og unge i læremidler til historiefaget har en betydelig vej at gå, hvis den vil hjælpe sin målgruppe med at forstå og agere i det antropocæne. Artiklen viser dette i små konkrete teksteksempler og lægger op til en posthumanistisk diskussion af udformningen af historiske narrativer til undervisning.

God læselyst.

Artiklen videreformidler centrale pointer fra en forskningsartikel, der udgives i foråret 2024:

Heidi Eskelund Knudsen (2023). The Antropocene Question in Danish History Education: A Case Study of Textbooks’ Historical Narratives, International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture. Yearbook of the International Society for History Didactics, 44: 51-68

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close