Denne artikel i RADAR er udgivet september 2021 og er skrevet af Astrid Marie Møller Danielsen, CFU, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Denne artikel kortlægger og bidrager til en forståelse af lærere og elevers brug af læremidler. I forbindelse med projektets historiedel er der indsamlet empiri fra seks forskellige skoler i tre regioner i Danmark. Det er empiriske undersøgelser af dialogens betydning for elevernes læremiddelbrug, der er udgangspunktet for denne artikel.
Artiklens indhold
Astrid Marie Møller Danielsen skriver bl.a. i artiklen, at der er studier, der peger på, at dialog mellem lærer og elever omkring læremidler og deres anvendelse fremmer elevernes læring. Denne artikel tager udgangspunkt i en forståelse af dialog, når den fremmer læring, altså ‘den ægte dialog’ som udfoldes yderligere.
God læselyst.
Fra artiklen Dialogens betydning for hensigtsmæssig brug af læremidler i historieundervisningen
Med afsæt i analyserne af data fra lærerinterviews fremgår det, at de fleste historielærere, som deltog i projektet PaLs historiespor, havde velbegrundede overvejelser om deres undervisning i forhold til fagets formål, undervisningens mål og begrundelser for valg af læremidler. Til tider vælges læremidlet af praktiske grunde, såsom tilgængelighed, men stadig med undervisningens mål for øje. I observationerne af undervisning var der tegn på manglende sammenhæng mellem intention og praksis. Observationerne viste, at i den konkrete undervisningssituation er fokus ofte på, hvad eleverne skal lave med læremidlet og i mindre grad hvordan og hvorfor.
Astrid Marie Møller Danielsen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2021
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024