Dette forløb er udviklet til 4.-5. klassetrin og fokuserer på en pædagogisk tilpasset introduktion til Holocaust via Hédi Fried, der overlevede Holocaust.
Materialet er skrevet af Anna Kristin Smith, lektor på Professionshøjskolen UCN, i samarbejde med Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, og Astrid Møller Danielsen, lektor og pædagogisk konsulent ved UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole.
Hédi Fried og historien om Bodri
Mellemtrinforløb om Holocaust formidlet via børnebilledbog
Er du mellemtrinlærer, og har du lyst til at undervise 4.-5.klasse om Holocaust på en pædagogisk tilpasset måde, hvor du selv kan styre graden af uhyggelige detaljer uden at give køb på det historiske indhold og faghæftet i historie?
Dette undervisningsmateriale baserer sig på billedbogen ’Historien om Bodri’, der frit kan bookes som e-bog over mitcfu.dk. Bogen er fortalt af Hédi Fried, der overlevede Holocaust, hvorfor eleverne kan høre om Holocaust uden, at fortælleren selv dør. Bogen tematiserer antisemitisme, forvisning og død, men også venskab og overlevelse. Bogen er derudover formidlet i et enkelt og poetisk sprog, der understøttes af bogens tegninger, der antyder fremfor overeksponerer Holocaust’ brutalitet.
I forløbet hører eleverne dog ikke blot om Holocaust fra en overlevende, men skal også selv forholde sig historisk skabende, refleksivt og kreativt i forløbets forskellige elevaktiviteter.
Forløbet består af en lærervejledning og et elevmateriale.
E-bog: "Historien om Bodi" af Hédi Fied
Bogen kan lånes gratis på Mitcfu.dk: Klik her for at låne bogen
Indholdsbeskrivelse
Billedbog: Holocaustoverlever Hédi Fried fortæller om sine oplevelser som jødisk pige under 2. verdenskrig. Hun fortæller om krigen og tiden i koncentrationslejren, men også om den store betydning hendes hund, Bodri, har for hende.
Pædagogisk note
Historien om Bodri omhandler et sort kapitel i den europæiske historie – Holocaust. Fortællingen og ikke mindst billederne kan være barske for nogle elever, så det anbefales du som lærer læser bogen igennem inden brug. Billedbogen kan i undervisningen bruges til at formidle en personlig fortælling om nazisternes forfølgelser og forsøg på total udryddelse af jøderne og de menneskelige konsekvenser, uden at vise voldsomme fotos. Billedbogen rejser spørgsmål, som eleverne kan forholde sig til. Hvordan man ekskluderer mennesker, udstødelsen men også håbet om en fremtid. Se link til elevmateriale og lærervejledning nedenfor.
Der er udarbejdet supplerende undervisningsmaterialer (elevmaterialer og lærervejledning), som kan downloades gratis fra denne hjemmeside: Se herover.
Andre forløb om Holocaust og andre folkedrab
17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab
Fire faglige oplæg på film
12. juni 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark og Holocaust
4. maj 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse